4230
Sök

Börjat lira gitarr

67 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag nyligen börjat spela gitarr. Håller på att öva på lite öppna ackord och lite smått på några låtar, men är lite osäker på hur jag ska gå vidare i spelandet. Hur gjorde ni när ni började?

-Volvo 244 De Luxe-

3 113 Inlägg
9 augusti 2008
visserligen spelar jag mer bas än vanlig gitarr men jag sitter oftast vid datan o checkar på youtube efter gitarr-lektioner/guider till låtar etc.

lycka till med lirandet
Senast redigerat av cebT (9 augusti 2008)

Semper Fi

379 Inlägg
9 augusti 2008
Fick en bok och lärde mig ta lite grundackord, som t.ex. G, D, A, C, Em, Am. Så träna man in några låtar. Sedan blev det mer bare ackord t.ex. F, Bm. När man kan det lite bättre är Guitar Pro ett super program till datorn som man kan ladda ner låtar andra fixat och spela smile Sedan kan man alltid ta lektioner men. Youtube kan man kolla på om man är osäker på hur man ska göra smile

Hoppas det hjälpte smile

3 113 Inlägg
9 augusti 2008
Guitar Pro är ju riktigt hett faktiskt. dock har jag aldrig använt det, skulle dock vilja börja.

Semper Fi

379 Inlägg
9 augusti 2008
cebT skrev:
Guitar Pro är ju riktigt hett faktiskt. dock har jag aldrig använt det, skulle dock vilja börja.

Det är väl bara att börja big_smile Kul att göra egna låtar oxå för den delen tongue
Senast redigerat av maximal_boost (9 augusti 2008)

67 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Okej, då ska jag öva mer på ackord först och främst och fortsätta med lite låtar. Tack för tipsen. Har surfat runt lite på nätet och undrar vad står t.ex. B7 och Bm7 för? 7:an verkar finnas på flera ackord.

-Volvo 244 De Luxe-

526 Inlägg
9 augusti 2008
Tur du inte är min granne smile

67 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Turbo_Erik skrev:

Haha vadå då?

-Volvo 244 De Luxe-

318 Inlägg
9 augusti 2008
Har spelat lite gitarr och tror att det bästa är att börja försiktigt med accord, komma vidare med att lära sig lite mer avancerade lick (spela i accordet menar jag) osv. och jobba frammåt istället för att göra som jag och lära sig hela låtar på en gång... tyckte att det lät riktigt bra men när man senare lyssnade på en inspelning så ändrade man sig ganska fort..  - kan också tippsa om att ta en enkel (tydlig) gitarrspelare om du ska lära dig låtar, inte Hendrix som jag började plinka till... Little wing är lite overkill att ha som den  första låten..  och spela rent istället för massa effekter till en början.. hör och lär sig mycket bättre då tycker jag iaf...

Inte säker men tror att 7:an indikerar att det är en vidarebyggnad av ett vanligt b accord.. finns bra böcker osv som förklarar det...

Mvh
Senast redigerat av OE (9 augusti 2008)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 augusti 2008
ultimate-guitar.com är bra sida med accord till massa låtar..... att spela gura är som det mesta träna träna träna..

2slow

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 augusti 2008
OE skrev:
Har spelat lite gitarr och tror att det bästa är att börja försiktigt med accord, komma vidare med att lära sig lite mer avancerade lick (spela i accordet menar jag) osv. och jobba frammåt istället för att göra som jag och lära sig hela låtar på en gång... tyckte att det lät riktigt bra men när man senare lyssnade på en inspelning så ändrade man sig ganska fort..  - kan också tippsa om att ta en enkel (tydlig) gitarrspelare om du ska lära dig låtar, inte Hendrix som jag började plinka till... Little wing är lite overkill att ha som den  första låten..  och spela rent istället för massa effekter till en början.. hör och lär sig mycket bättre då tycker jag iaf...

Inte säker men tror att 7:an indikerar att det är en vidarebyggnad av ett vanligt b accord.. finns bra böcker osv som förklarar det...

Mvh

som gjort att ge upp innan man börjat om man ger sig på little wing det första man gör...

2slow

67 Inlägg
9 augusti 2008
Jag började lira för ca 5 år sen. Då började jag på lektioner, slutade sedan där då jag tyckte att det inte ledde någonstans, men jag lärde mej alla grundackorden osv, Sen gick jag vidare och började spela efter tabs osv.

379 Inlägg
9 augusti 2008
BigCityGuy skrev:
Okej, då ska jag öva mer på ackord först och främst och fortsätta med lite låtar. Tack för tipsen. Har surfat runt lite på nätet och undrar vad står t.ex. B7 och Bm7 för? 7:an verkar finnas på flera ackord.

Vet inte så mkt men tror det är att man tar bort ett finger. Som en litet lättare ackord kan man väl säga. Rätta mig om jag har fel smile

Skriv in Bm7 där --> http://www.tydal.nu/php/musik/ackord.php skriv sedan in Bm istället för Bm7 och se skillnaden. Sådan skillnad brukar det vara på alla andra med 7:an smile

526 Inlägg
9 augusti 2008
BigCityGuy skrev:
Turbo_Erik skrev:

Haha vadå då?

Misstänker att man då får höra några enformiga ackord vid 7 tiden på morgonen smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 augusti 2008
Har spelat i 10år nu, till och från. Jag började med böcker och lärde mig ackord och kunna kompa några bra låtar. Sen är ju internet guld, som några säger så är Guitar Pro riktigt bra och man hittar det mesta låtarna till det.

Bara man kommit in en bit och lärt sig grunderna så man kan sitta avslappnat och bygga vidare så går det fort.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

67 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
Har kollat runt på internet och det finns ju hur mkt bra info som helst - speciellt på Youtube och en del hemsidor. smile

-Volvo 244 De Luxe-

67 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
Turbo_Erik skrev:
BigCityGuy skrev:
Turbo_Erik skrev:

Haha vadå då?

Misstänker att man då får höra några enformiga ackord vid 7 tiden på morgonen smile

Sant smile Man blir nog galen till slut...

-Volvo 244 De Luxe-

Student
96 Inlägg
10 augusti 2008
ta några lektioner det finns alltid i närheten och kostar inte mycket. sen är det bra om du går med i ett band sen när du lärt dig spela, man utvecklas mer och det blir betydligt roligare:)

ne men gud, här luktar ju kiss

3 714 Inlägg
10 augusti 2008
enklast är nog att lära sig grundackorden och sedan öva öva öva
sen lite skalor och sånt

http://artari.se/
där ar lite olika bra saker att kunna

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 augusti 2008
Lärt mig själv utan böcker osv!
Jag började att spela Till STATUS Quo & Smokie ( Bland lättaste banden smile  )

C H E V R O L E T <3

Sök