Om du vill ha en Golf, köp VR6an. Drar mer men å andra sidan slipper man kamrem om jag inte minns helt fel. Kostnaden för kamremsbyte blir mer än det lilla extra 6an drar. Sen gör ljud och karaktär sitt till plussidan också. En diesel kostar ofta 2-3ggr så mkt i skatt och för att tjäna in detta måste man ofta köra riktigt långt per år.
Sen beror det på vad du skall ha den till, en bil med stor motor är oftats snålast i högre farter pga högre utväxling vilket ger lägre varvtal.
Sen, att komma och föreslå Bmw M3 i den här tråden är verkligen att vara ute och cykla. En M3 är mer sportbil än svenssonbil och kostar naturligtvis därefter i ALLT. Sen är den snål i förhållande till effekten.
Däremot är vanliga Bmw (dvs inte M-modellerna) nog det snålaste du kan hitta när du jämför effekt/förbrukning. Bmw är erkänt duktiga motorbyggare som har vunnit flertal priser typ "engine of the year". Tyvärr Ferrari med flera men miljö och förbrukning ingår bland momenten
Jag kör min bil på 0,902 och det är ingen lugn körning. (Jämför 193hp/0,90L/mil)
Titta på 316/318 E30/E36 eller 316 compact E36. Går rikigt snålt men är förhållandevis pigga.
Mkt info om Bmw finns på ww.autopower.se