4462
Sök

Våga ta betalt för jobbet?

629 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Så nu tänkte jag höra vad ni har för åsikter om detta jobbet jag har utfört och vad man ska ta betalt!

Bilen det gäller är en:
Volvo 850 GLT -92 med ca 29000mil på mätaren!

Har bytat båda yttre drivknutar.
Service dvs, olja,oljefilter,tändstift och luftfilter samt titta över bilen.
Kamrem byte, med spännare och löphjul.
Strul med halv och helljus relä. Kollade reläet och de hade bara hängt sig för tillfället...

Har även fixat overdriven på en Volvo 740 GLE till samma snubbe!
Felsökning, nya kabelskor till soloniden(stavning?) på lådan och i växelspaken.
Kom fram till att de var reläet som strulade så de byte jag! 393kr på volvo tongue

Är nu 2500kr i arbetskostnad för lite eller för mycket?

Tycker alltid de är svårt att ta betalt när det väl kommer till krita!

911 Inlägg
12 augusti 2008
haha, 2500kr är nog liiiiite för lite, 5000 kr skulle va snällt d med om jag säger så !

pic up the phone, wazzzaaa

349 Inlägg
12 augusti 2008
5000 :- minst skulle gå på 10 000 minst på en billig verkstad

Servicerådgivare
715 Inlägg
12 augusti 2008
alltid svårt att veta hur mycke man ska betalt.. men tycker att 2500 i arbetskostad.. låter billigt... du har gjort en hel del...

Hur många timmar har du lagt ner på de?

Sen e de ju de också.. kommer han göra nån tjänst för dig nån annan gång ?
såfall om du ger han sjyst pris ger han kanske dig shyst pris nästa gång..

ja du fattar kanske.. men tänk på att en riktig verkstad tar allt från 500-1000kr/timmen  + moms..

kanske både mer och mindre.. men ca..

men som sagt svårt att säga.. tänk på vad du själv vill ha... hör vad han vill betala .. ni kommer säkert överens om nåt bra smile

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

huh?
10 427 Inlägg
12 augusti 2008
Ingen koll på hur många timmar du har hållit på?

En verkstad tar väl runt tusenlappen per timme smile

Edit: chrille_ han före med ett par sekunder *hmrfl*
Senast redigerat av steifan (12 augusti 2008)

Avstängd
386 Inlägg
12 augusti 2008
Det va väl lite väl billigt tycker jag! Kolla vad det kostar om man ska lämna in det, tror inte du kommer undan under 10 000

349 Inlägg
12 augusti 2008
zortep skrev:
haha, 2500kr är nog liiiiite för lite, 5000 kr skulle va snällt d med om jag säger så !

fan du han före:P

1 079 Inlägg
12 augusti 2008
Jag skulle ta minst hälften av vad en verkstad skulle gjort!! Men de är bara jag d wink

2 283 Inlägg
12 augusti 2008
6000:- hade jag tagit.

R.I.P. Michael Jackson!

Rörpulare
1 453 Inlägg
12 augusti 2008
Haha 2500:- då kan ju du börja pilla ihop mina e30/m5 så får du 3000:- wink Nej men vafan bara ett kamremsbyte på en märkes verkstad för en audi s2 kostar 5500:- så nog ska du minst dubbla ditt pris minst... smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

629 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
hehe okej ja som sagt jag är kass och feg på att ta betalt smile
Han kommer inte göra mig några tjänster... Han är bussförare tongue
Får väl gå på erat spår och ta lite mer betalt..
Skulle säga vad jag ville ha för det imorgon till han!

Jag är bussmekaniker på dagarna för volvo och jag vet vad de kostar att reparera en buss och de är riktigt sjukt vad de kan kosta tongue

Bytade en stålomspunnen slang som är ca 1.5m lång och är en bränsleledning för gas ( mekar nästan bara naturgas motorer) den kostade ca 7000kr ^^

12 086 Inlägg
12 augusti 2008
Räkna per timme, det är lite olika men jag jobbar extra för 150-300kr timmen.
När man jobbar med bilar kan man lägga på lite då ett respektive vitt jobb är mkt dyra.

629 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
Räkna per timme, det är lite olika men jag jobbar extra för 150-300kr timmen.
När man jobbar med bilar kan man lägga på lite då ett respektive vitt jobb är mkt dyra.

De låter vettigt : )
Sen de jag har handlat på volvo har jag rabatt på också. Så "rabatt" pengarna stoppar jag i fickan dock säger jag ju inte det till den jag reparerar bilen till...

629 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
E30Tompa skrev:
Haha 2500:- då kan ju du börja pilla ihop mina e30/m5 så får du 3000:- wink Nej men vafan bara ett kamremsbyte på en märkes verkstad för en audi s2 kostar 5500:- så nog ska du minst dubbla ditt pris minst... smile

haha var står dina bilar? : D
Ja jo de med audi vet jag hmm Audi malmö ville ha runt 10000kr för kamrems byte på min 2.6 V6 från -96.. De bytar vattenpumpen samtidigt på denna motortypen för de går på kamremmen tongue
Fast jag lämnade in det på en mindre Meca verkstad som gjorde det för 7000kr...

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 augusti 2008
Man kan ju inte skänka bort sitt arbete, men jag kan förstå att det känns pinsamt att säga ett pris när man inte vet hur kunden skall regera, särskilt när det sker öga mot öga. Skulle kräva 5000kr, att byta drivkuntar är inte det lättaste, samt att göra en service och felsöka tar ju sin tid.

Lycka till Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

629 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Man kan ju inte skänka bort sitt arbete, men jag kan förstå att det känns pinsamt att säga ett pris när man inte vet hur kunden skall regera, särskilt när det sker öga mot öga. Skulle kräva 5000kr, att byta drivkuntar är inte det lättaste, samt att göra en service och felsöka tar ju sin tid.

Lycka till Mvh Markus

Nä de är ju klart. Tycker de är lätt att byta knut men de är ifrån folkracen där man bytar såna på löpande band på saabar ^^

Men de är som du säger, hur reagerar kunden?
Inte lätt när man är lite feg som jag!
Men får stå på mig att ta betalt denna gången!

Tackar för alla svar! Många som var intresserad av de!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 augusti 2008
Ta 5000 denna gången

Nästa gång du gör nått så bör ni bli eniga om priset innan du börjar blir mkt lättare att ta betalt då.

Felsökning e alltid svårt att at betalt för men lite skojj och lärorikt e det ju också

Jag kollade alltid va det skulle kosta på märkesverkstad och tog hälften

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 911 Inlägg
12 augusti 2008
Om du tar hälften så mycket som en bilverkstad så har du bättre betalt än vad dom har wink
Då jag antar du inte tänker ta det vitt, en bilverkstad har ungefär 54% avdrag vad gäller skatter m.m., d.v.s. 46% av totalsumman i fickan.

998 Inlägg
12 augusti 2008
kamrems byte på en 850 är inte billigt. Så 5k är lagom. Är det bara arbetskostnaden eller är det delar plus arbete?
Senast redigerat av LordLife (12 augusti 2008)

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

498 Inlägg
13 augusti 2008
Jag hoppas att TS ursäktar för att jag går offtopic men jag måste fråga för detta fenomen finns bara på garaget.

Orden: bytat och bytade ??
På vanlig svenska blir det bytt och bytte i min värld.
Säger man så söderöver i landet eller är det något mysko som bara finns på gorg?
Senast redigerat av enpatte (13 augusti 2008)

Sök