3888
Sök

Köpråd Volvo 240

152 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#1
Efter att ha hängt på en fin Golf jag siktat in mig på har det runnit ut lite i sanden så jag tänkte byta bilinriktning till 240.

Jag försökte hitta någon köpguide här men inget dök upp. Jag tänkte väl mest om ni har några uppfattningar om fallgropar man inte skall hoppa i. Typ kolla absolut DET! Jag har hittat en -87:a GL 5-vxl som ser helt rostfri ut och jag skall kolla på den idag. Det enda jag VET är att den har defekt kupéfläkt men det bör väl gå att fixa.

Drar de ohemult med soppa?


4 001 Inlägg
18 augusti 2008
#2
Dom är törstiga, man får räkna med 0,9-1,0l/mil landsväg och jag skulle passa mig för en -87 för den har K-motorn med miffoförgasare...

Kupéfläkten tar en stund att byta och kräver en del svordomar samt blodiga knogar innan det är gjort.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

152 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#3
Ämen vaf...

Får man inte ens köpa en med förgasare utan att bli skakis?


4 001 Inlägg
18 augusti 2008
#4
Visst kan du göra det, men inte en med K-motor, dom andra är helt ok men man ska hålla sig borta från GL -87 oavsett om det är 240 eller 740 enligt mig, motorn går bra när den går men har problem och är lite krånglig med felsökning & reservdelar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Med.lem
3 759 Inlägg
18 augusti 2008
#5
Jag köpte min GL (dock kombi) för 900 spänn, F motor, 5 växlad. Fräsh, lite småfel som tog en halv dag att fixa typ..

https://www1.garaget.org/archive/50/49646/102671/102671-973120.jpg
Det är nog bara att vänta tills rätt bil dycker upp helt enkelt.

Och om du vill ha några råd.
Köp ingen med förgasare, de är bara onödigt slöa och drar lika mycket (mer?) soppa som insprutarna.

Se till så dom inte är för rostiga.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

687 Inlägg
18 augusti 2008
#6
köper du en 87:a gl med solex/cisac o den skulle börja krångla, så kan du alltid sätta dit en pierburg från en a-motor. Mycke enklare och mer driftsäker förgasare. Sen är det ju det vanliga man ska kolla när man köper en gammal 240 o det är rost. Har den bara olja o vatten så går dom hur långt som helst, det brukar ofta vara rosten som tar död på dom.

152 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#7
För att göra informationen lite mer komplett bestämde jag mig för att kolla upp bilen via regnummer etc på Mekonomen.

Så här ser bilen ut motormässigt.

2,3 liters kat
B230F
113 hp

Årsserier - 1987-1993

Kanske blev den mer köpvärd nu?

Rostig är den definitivt inte!


Forummoderator
26 418 Inlägg
18 augusti 2008
#8
B230F är motorn med elektrisk insprut och drar utan problem under 0.9.
0.8 är inga problem heller.

Karossen efter 86? är väl även galvaniserad så rostskyddet är bra mycket
bättre än tidigare.

+
Bra kaross som tål många smällar.
Bra motorer som tål mycket stryk.
Billiga reservdelar.
Bakhjulsdrift..med mera..
Bra värme

-
Mindre bra bensinförbrukning, men duglig om det är F-motorn
Mindre stömlinjeformad kaross..framrutan påminner rakheten hos en buss
Rostbenägna i reservhjulsbaljor och de bakre delarna över huvudtaget

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Darth Vader
1 644 Inlägg
18 augusti 2008
#9
Galvades verkligen 240? Jag vet att 740 galvades runt 88, men jag har aldrig hört att 200-serien galvades hmm

Braaaaap?

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
18 augusti 2008
#10
Min e gavlad upp till list , men inte nedre delen av bakluckan.
Fast de e ju en -93 om det har betydelse?

Mvh Thomas

329 Inlägg
18 augusti 2008
#11
Jag har haft en del 240 innan och hade jag vart ute för att köpa en idag så hade jag letat efter en -88 eller nyare, givetvis 5-växlad (ej OD) och insprutning. Servo hade vart ett krav, gärna c-lås. Sen är resten utrustningsmässigt bara ett plus.

Sen det viktigaste: Rost.. Särskilt under.

Tror det finns en del "rostfria" lågmilare på blocket som du kan få billigt, såna bilar (alla egentligen) är riktigt svårsålda nu, = lättprutade.
Ser ingen anledning för någon att köpa en billig halvrisig -83:a utan nån utrustning när man troligtvis får en som jag beskrivit för bara några tusenlappar till...


Forummoderator
26 418 Inlägg
18 augusti 2008
#12
DoWahDiddy skrev:
Galvades verkligen 240? Jag vet att 740 galvades runt 88, men jag har aldrig hört att 200-serien galvades hmm

..därför jag hade med ett frågetecken, som nån kunde räta ut, då jag endast har hört det
som rykte att dom var galvade efter 86. Men. Som sagt. Ett frågetecken är det ju smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

796 Inlägg
18 augusti 2008
#13
satsa på en-88 eller framåt då den precis som 740n galvadiserades -88. dom tidigare modellerna är som kex i karossen. Visst det finns undantag men det är sällsynt. Och så slipper du problem med förgasare osv.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

152 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#14
Jaha hörni grappar och tjejer...

Tittade på åket idag. Jättefin men...

1. Trösklarna var lagade med målad padding. Snubben var helt ärlig med det. Endast i framdörrarnas trösklar. Inte bak alls. Hjulhusens karmar var också lagade men mer slipade och eftermålade. Det jobbet såg snyggt gjort ut. Ingen annan rost i sikte. Speciellt fin under. Underredesbehandlad dessutom.

2. Motorvärmare saknades tyvärr.

3. Kupéfläkten gick inte.

Men det är ju alltid något som är ofungerande på de äldre. Allt annat var jättebra. Jag får väl vela lite till. Kanske skulle behöva ge uppåt 10000. Det är väl kanske lite väl, men den var mycket fin bortsett från de ovan nämda punkterna. Ni som kan 240 kan ju komma med några sista förmaningar och tips. Det är mycket uppskattat. Tack för er input.


4 506 Inlägg
18 augusti 2008
#15
Hur länge hade du tänkt dig att ha bilen?

Kan du andas kan du dö.

152 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#16
Tre år minst tänkte jag nog.

28000 mil knappt hade den gått.


482 Inlägg
18 augusti 2008
#18
du kan få köpa min big_smile är i liknande skick som den du kolla på

just real power
no turbo shit

152 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#19
Eeehh? Ja, det finns Volvos i Göteborg också...

Jag kan väl inte åka landet runt för att köpa bil.

Ungefär så där såg den ut som jag tittade på. Men jag lyckades leta fram fel ändå.
Senast redigerat av Dextre (18 augusti 2008)


Mr White
1 072 Inlägg
18 augusti 2008
#20
De som brukar bli slitet på dom är tvärbalken bak brukar kunna rosta ut på dom..Sen är de som på de flesta andra oxå bussningar som tar stryk me tiden...Just F-motorn är å lita på helt och hållet..Så länge man tar hand om dom så går dom i prencip hur länge som hälst..Min slog om på 40tusen nu och den går hur bra som hälst..Enda ja bytt i de 4år ja haft den är soppapumprelä som brukar bli slitet me tiden då lödningarna släpper.



Sök