Det första du lär bestämma dig för är det som många redan nämnt, nämligen om du vill ha en el eller en metanol driven bil. Om du är van att skruva med förbränningsmotorer så kan en metanolare vara ett bra val då det är en vanlig 2-taktare (för det mesta, finns även 4-takt men det är mest i flygplan och en del helikoptrar). Om du inte är alltför van att skruva så kan eldrivet vara en bra ide, enkelt att hålla på med till en början då det bara är att ladda accen och köra, vill du sen ha mer fart i den så finns det egentligen inga begränsningar.
Nästa steg är att välja vad för typ av bil du vill ha, vart ska du köra med den? En touring eller rallybil är bäst lämpad för bana, parkeringsplatser eller andra slätare ytor och har där oslagbar väghållning. Om det är mer offroad körning som gäller så bör du rikta in dig på en buggy eller truggy, buggyn har bättre väghållning men tål inte lika stora gupp och klarar inte av lika hård terräng som en truggy. Om du däremot bara ska ha bilen för att leka med så rekommenderar jag starkt en monstertruck. Tar sig fram nästan överallt (beroende på storlek och modell kan det skilja en de dock) och är allmänt väldigt kul att köra.
Jag själv kör en el-driven monstertruck med prestanda som dom flesta metanolbilar skulle bli väldigt avundsjuka på. En enkel borstlös motor och ett par Li-Po accar så har du en ritkig best som går riktigt brutalt! Kostar dock en del men när man väl kör så inser man att det är värt det...
Hör gärna av er om ni undrar över nåt mer, har 15 års allmän erfarenhet av R/C bilar och har tävlat i 10 år.
Ursäkta mitt lite långa svar, blir lätt lite mycket ibland...
MVH// Christoffer