2587
Sök

Köpa rc bil

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2008
Sylwe skrev:
http://www.garaget.org/video/0jtmzc0k2x3i   så där kan du inte göra med en el smile

säljes billig wink

Hahaha, ursäkta ordvalet, brukar inte använda det mer än i chat men lol! Varför skulle man inte kunna göra så med en elbil för? tongue Bara att peta i en fin liten BigMaxximum (tex) och en 6S Li-Po/Ion acc med lite Ah så visslar den om din metanol Revo på bakan i valfri hastighet. wink Sory men utvecklingen inom eldrivet har gått fort framåt och i dagsläget är nästan ingenting omöjligt med dom... nog för att min Revo inte går så då men nog rör den på sig allt, inte byggd för sån användning häller... Om nån är intresserad av att se lite bilder på den så finns det här i min projekttråd. smile

blacken skrev:
Så du menar att den lämnar te:x 7,2 volt kontinuerligt i ungefär 15 till 20 minuter?? Låter intressant vad får man tag i sådant.  Jag har en gammal elbil som jag skulle vilja ha lite fjutt på..

Det beror helt på hur många celler du kör med, vad det är för bil och motor. Men det ska inte vara några problem, dock så är tillgången på Li-Ion lite begränsad än så länge då det är under utveckling, men Li-Po finns det gott om. Dock så kostar det mer än vanliga Ni-Mh accar och kräver speciell laddare samt att man vet vad man håller på med. Om du bara vill ha lite fart i tid gamla elbil så finns det många fina Ni-Mh accar på 3000+mAh idag som knappt kostar nåt och ger lång körtid och bra med fart för hobbybruk. smile

HyperSonica skrev:
Ett liiitet tipps... håll dej borta från Kyosho... Kolla Thunder Tiger istället...
Typ Mta-4 S28 eller Mta-4 S50

För att...? Visst Kyoshos billigare modeller är väl inte dom bästa men med tight budget är dom helt klart godkända, deras top-of-the-line bilar däremot är riktigt bra! Okej man kan inte jämföra en Mad Force med MTA-4an, men så är Mad Forcen en relativt gamal och simpel bil också. Och jag tog den bara som exempel då en annan användare rekommenderade Mega Forcen som inte alls är bra... wink

Smajly skrev:
Li-Ion ?? Du menar väl Li-Pol (Litiumpolymer).
Tror inte jag sett nån Li-Ion bil eller annan rc-grej med dessa... alla använder LiPo accar..
Fördel att köra med borstlöst då man kan få otroliga krafter ur dom. Accarna laddas inte på 10 minuter.. Det beror på vad man kör med för sorter.. Kör du borstlöst och på 11.1 volt med 3 celler LiPo på 1700 mAh så laddar du den med 1,7 A och då tar det ungefär 1 timme att ladda.. Och bilen kommer gå som fasiken.. Nackdelen är att LiPo är farliga vid fel brukande. Ganska omtåliga och går det hål på en sån kan de vara kört för hela huset om det händer när man laddar hemma..

NIMH är det vanligaste och på 7,2 volt i bilar.. Dom kan man ladda på 15 minuter.. å andra sidan en hel del billigare än LiPo så man kan gärna köpa på sig ett antal accar för att slippa vänta på laddning. Inte omtåliga heller utan tåler en hel del stryk.

Nix pix, jag menar det jag säger, Li-Ion. smile Inte särskillt etablerade på marknaden än men på stark frammarsch, iaf i USA. Dom tål betydligt mer stryk än Li-Po och ska kunna laddas med upp till 10C, alltså på ca 10 minuter. Li-Po däremot vet jag att man ska ladda med 1C, max 2C (beroende på tillverkare) då jag själv kör med sånna i min G-Revo. Men som jag sa så är dom betydligt ömtåligare än dom nyare Li-Ion som har ett skyddande hölje lixom Ni-Mh/Cd vilket dom kan ha eftersom dom inte sväller vid belastning osm Li-Po gör.

Som du säger ja så är Ni-Mh klart vanligast idag, relativt billiga och bra med tryck för pengarna. Dock så skulle jag inte rekommendera nån att ladda en Sub-C acc på 15 minuter, värmen kommer ta kol på cellerna ganska så snart och prestandan sjunker avsevärt mot att låta dom ladda i 30 minuter. Visst det går men resultatet blir en acc som håller kortare och ger sämre prestanda, dock ett jäkla tryck dom första 30 sekunderna!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
18 augusti 2008
Om man vill ha en ruggigt stryktålig bil, köp en Traxxas Revo. Går skapligt och tål nära på hur mycket som helst. Sen är reservdelarna billiga. Och det går att uppgradera grejerna till idioti! big_smile

Själv har jag en gammal fet Kyosho USA-1 nitro som ska igång vilken dag som helst.
Sen har jag en Tamiya TT-01 drift/Touring. Känns lite väl plastig, men den går rejält bra. smile

Har två gamla klassiker också, en Challenger från svenska minicars. Banracer i skala 1/8.
Byggdes mellan 1973-78. Den jag har är från 1977.
Sen har jag en gammal goding från Thunder Tiger. Firebird Trans Am. Aluminiumram med svansmonterad motor. Inga problem att göra wheelies där. wink
Bilder finns i mitt galleri om nån e intresserad. Bara att kolla.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2008
Tuft med så gamla R/C bilar! big_smile Måste kika in i ditt galeri tror jag, hur många av dom fungerar fortfarande då? Är det du som är första ägare på dom eller har du köpt dom i andra hand nu på senare år?

Sory för OT... tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 augusti 2008
Ni kan säga vad ni vill, men en eldriven 1:1 monstertruck tror jag är roligast. wink

258 Inlägg
19 augusti 2008
Nu vart man ju inte ett dugg sugen....
En kompis köpte en Kyosho DBX G3 Buggy RC Metanolbil 1:10 4WD , dom är billiga nu.
funkar rätt bra tycker jag smile
Eller ska man gå upp på en inferno mp7.5 kanske?

"She said its just a car, I said you're just a girl"

956 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Tycker det är himmla svårt och veta vad man ska köpa när man är nybörjare, inte nog med att man ska välja mellan metanol - el, jo utan ett bra märke med.

Det är en hel vetenskap att köra bil, den är inte bra, jo den är. inte den, men den är.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
19 augusti 2008
Ett bra nybörjar tipps är denna...
En TT MTA-4 S28 / 1:8 Monster Truck..

Bra nybörjarbil.. Lätt o meka med.. o Reservdelar är inte så vansinnigt dyra... Plus att de håller för TUFFA tag smile

Den blåa är min wink

[video]http://www.garaget.org/video/svb5cl66kj8v[/video]

Sump Runk Rätt O Slätt!

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
20 augusti 2008
Satan va dom såg ut å flytta på sig haha
Såg grymt kul ut med för den delen, knappt sugen på å skaffa en man blev nu tongue
Vart kan man få tag i en sådan? Och vad kostar dom? tongue

blacken
20 augusti 2008
Puff2k skrev:
Såg grymt kul ut med för den delen, knappt sugen på å skaffa en man blev nu tongue

Glutta på dom häringa butikerna
http://www.modellhobby.com/

http://www.rc-webshop.com/

http://www.hobbyakuten.se/

http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/index.php

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
20 augusti 2008
blacken skrev:
Puff2k skrev:

Glutta på dom häringa butikerna
http://www.modellhobby.com/

http://www.rc-webshop.com/

http://www.hobbyakuten.se/

http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/index.php

Man tackar!

Mvh

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
20 augusti 2008
Puff2k skrev:

Köpte den för runt 5000 har jag för mej...
Men nu mera är den extra utrustad för runt 5000 till tongue he he smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

956 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Va tror ni om smartech speedy tiger?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 augusti 2008
Som jag sa i P.M.et så är Smartech inget vidare märke, köp då gärna nåt annat.

Associated/ThunderTiger Mta-4 är helt kart en bra bil för pengarna! smile Hållbar och enkel att ha och göra med, och det går att köpa vad man vill till den. Samma gäller med Traxxas T-Maxx, en gammal och beprövad konstruktion där allt finns att tillgå på tredjepartsmarknaden! Men då kostar båda dom bilarna lite mer än 1000kr så dom är inte så relevatna i den här tråden...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

12 086 Inlägg
21 augusti 2008
HyperSonica skrev:
Ett bra nybörjar tipps är denna...
En TT MTA-4 S28 / 1:8 Monster Truck..

Bra nybörjarbil.. Lätt o meka med.. o Reservdelar är inte så vansinnigt dyra... Plus att de håller för TUFFA tag smile

Den blåa är min wink

[video]http://www.garaget.org/video/svb5cl66kj8v[/video]

Fan nu vart jag sugen att fixa min buggy smile
Dom går ju så in i helvete, de bara dammar till när dom kommer flygandes big_smile

Jag har en Flying Point VS1 buggy föresten, typ består bara av thundertiger delar.
Ska nog meka ihop skiten imorrn:) För mig de bara va ett styrstag som havererat wink

12 086 Inlägg
21 augusti 2008
ChriZtoffer skrev:
Som jag sa i P.M.et så är Smartech inget vidare märke, köp då gärna nåt annat.

Associated/ThunderTiger Mta-4 är helt kart en bra bil för pengarna! smile Hållbar och enkel att ha och göra med, och det går att köpa vad man vill till den. Samma gäller med Traxxas T-Maxx, en gammal och beprövad konstruktion där allt finns att tillgå på tredjepartsmarknaden! Men då kostar båda dom bilarna lite mer än 1000kr så dom är inte så relevatna i den här tråden...

1000 spänn??

Ska han ha en bil för 1000 spänn? Då kan han ju ge upp direkt, ge upp!
Min kostade 4000kr för chassi och motor, och de ska va en "lite" billigare variant.

645 Inlägg
21 augusti 2008
Jag kör drifting med min RC-bil från Biltema o den funkar kanon, kör rätt hårt med den o det är inget strul alls än så länge. HBX som är märket på bilen ska ju dessutom vara en kopia på Tamiyas chassin så man kan ta delar från dessa om man så vill. Det kan ju vara en bra början ifall man vill prova på lite mer äkta radiostyrt innan man satsar på stort. Kyosho är enligt mig inget skitmärke heller, har haft flera såna som bara gått o gått utan vidare meck o strul.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 augusti 2008
JapMax skrev:
1000 spänn??

Min kostade 4000kr för chassi och motor, och de ska va en "lite" billigare variant.

Det är då vad jag har hört och ja, det är svårt att få tag på nåy vettigt för pengarna men nog finns det en del allt. Bäst är dock att köpa nåt i skala 1:18 då man kan få ganska så okej saker då för 1000kr, begagnat då såklart! Ska man ha nåt större för 1000kr så är det sällan särskillt vettiga grejer, och om det är begagnat så är det troligtvis också slutkört, men har man tight budget så har man...

Btw så kostade bara mitt chassi (lite alu och tre plattor kolfiber) ca 3k, sen ska man ha lite mer på det å... tongue Så det drar lätt iväg om man ska ha bra saker!
Senast redigerat av ChriZtoffer (21 augusti 2008)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

vinnarskalle!
907 Inlägg
21 augusti 2008
Kyosho Inferno, kan de va bra grejer? Eller duger en Kyosho DBX? Budget ca 3000:-

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 augusti 2008
ChriZtoffer skrev:
JapMax skrev:
1000 spänn??

Det är då vad jag har hört och ja, det är svårt att få tag på nåy vettigt för pengarna men nog finns det en del allt. Bäst är dock att köpa nåt i skala 1:18 då man kan få ganska så okej saker då för 1000kr, begagnat då såklart! Ska man ha nåt större för 1000kr så är det sällan särskillt vettiga grejer, och om det är begagnat så är det troligtvis också slutkört, men har man tight budget så har man...

Btw så kostade bara mitt chassi (lite alu och tre plattor kolfiber) ca 3k, sen ska man ha lite mer på det å... tongue Så det drar lätt iväg om man ska ha bra saker!

Köpte min Tamiya TT-01 för 440 spänn. Fullt kullagrad, starkare motor och en hel del med delar följde med. På www.rcdrift.se fann jag den. smile Visserligen en elbil, men det går att hitta en bättre begagnad metanolbil för runt 1000.-

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
21 augusti 2008
Traxxas Jato är najs big_smile Men dock metanol tongue Ska tydligen vara jäkligt go att köra smile

Ableton Live

Sök