Sylwe skrev:
http://www.garaget.org/video/0jtmzc0k2x3i så där kan du inte göra med en el
säljes billig
Hahaha, ursäkta ordvalet, brukar inte använda det mer än i chat men lol! Varför skulle man inte kunna göra så med en elbil för?
Bara att peta i en fin liten BigMaxximum (tex) och en 6S Li-Po/Ion acc med lite Ah så visslar den om din metanol Revo på bakan i valfri hastighet.
Sory men utvecklingen inom eldrivet har gått fort framåt och i dagsläget är nästan ingenting omöjligt med dom... nog för att min Revo inte går så då men nog rör den på sig allt, inte byggd för sån användning häller... Om nån är intresserad av att se lite bilder på den så finns det här i min
projekttråd.
blacken skrev:
Så du menar att den lämnar te:x 7,2 volt kontinuerligt i ungefär 15 till 20 minuter?? Låter intressant vad får man tag i sådant. Jag har en gammal elbil som jag skulle vilja ha lite fjutt på..
Det beror helt på hur många celler du kör med, vad det är för bil och motor. Men det ska inte vara några problem, dock så är tillgången på Li-Ion lite begränsad än så länge då det är under utveckling, men Li-Po finns det gott om. Dock så kostar det mer än vanliga Ni-Mh accar och kräver speciell laddare samt att man vet vad man håller på med. Om du bara vill ha lite fart i tid gamla elbil så finns det många fina Ni-Mh accar på 3000+mAh idag som knappt kostar nåt och ger lång körtid och bra med fart för hobbybruk.
HyperSonica skrev:
Ett liiitet tipps... håll dej borta från Kyosho... Kolla Thunder Tiger istället...
Typ Mta-4 S28 eller Mta-4 S50
För att...? Visst Kyoshos billigare modeller är väl inte dom bästa men med tight budget är dom helt klart godkända, deras top-of-the-line bilar däremot är riktigt bra! Okej man kan inte jämföra en Mad Force med MTA-4an, men så är Mad Forcen en relativt gamal och simpel bil också. Och jag tog den bara som exempel då en annan användare rekommenderade Mega Forcen som inte alls är bra...
Smajly skrev:
Li-Ion ?? Du menar väl Li-Pol (Litiumpolymer).
Tror inte jag sett nån Li-Ion bil eller annan rc-grej med dessa... alla använder LiPo accar..
Fördel att köra med borstlöst då man kan få otroliga krafter ur dom. Accarna laddas inte på 10 minuter.. Det beror på vad man kör med för sorter.. Kör du borstlöst och på 11.1 volt med 3 celler LiPo på 1700 mAh så laddar du den med 1,7 A och då tar det ungefär 1 timme att ladda.. Och bilen kommer gå som fasiken.. Nackdelen är att LiPo är farliga vid fel brukande. Ganska omtåliga och går det hål på en sån kan de vara kört för hela huset om det händer när man laddar hemma..
NIMH är det vanligaste och på 7,2 volt i bilar.. Dom kan man ladda på 15 minuter.. å andra sidan en hel del billigare än LiPo så man kan gärna köpa på sig ett antal accar för att slippa vänta på laddning. Inte omtåliga heller utan tåler en hel del stryk.
Nix pix, jag menar det jag säger, Li-Ion.
Inte särskillt etablerade på marknaden än men på stark frammarsch, iaf i USA. Dom tål betydligt mer stryk än Li-Po och ska kunna laddas med upp till 10C, alltså på ca 10 minuter. Li-Po däremot vet jag att man ska ladda med 1C, max 2C (beroende på tillverkare) då jag själv kör med sånna i min
G-Revo. Men som jag sa så är dom betydligt ömtåligare än dom nyare Li-Ion som har ett skyddande hölje lixom Ni-Mh/Cd vilket dom kan ha eftersom dom inte sväller vid belastning osm Li-Po gör.
Som du säger ja så är Ni-Mh klart vanligast idag, relativt billiga och bra med tryck för pengarna. Dock så skulle jag inte rekommendera nån att ladda en Sub-C acc på 15 minuter, värmen kommer ta kol på cellerna ganska så snart och prestandan sjunker avsevärt mot att låta dom ladda i 30 minuter. Visst det går men resultatet blir en acc som håller kortare och ger sämre prestanda, dock ett jäkla tryck dom första 30 sekunderna!