3001
Sök

Nån som kan hjälpa mig att få fram rätt volym till Infinity REF-1050w

303 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
Jag hoppas att nån har kunskap att få fram lådvolym till en basreflexlåda till 2st Infinity REF-1050w basar.big_smile

Antingen en låda för 2st basar eller en för varje bas. Vill inte göra lådorna efter de som finns på sidan.
dom ska sitta i en Golf 3:a

här finns alla parametrar http://manuals.harman.com/INF/CAR/Boxes … /1050W.pdf

Tack på förhand big_smile

RM-operatör
667 Inlägg
22 augusti 2008
Du har ju litrarna för såväl portad som sluten med i länken du skickade?tongue

Dock så tyckte mitt Probox att du skulle ha 42,2l för båda basarna, men jag tycker det låter ganska litet faktiskt. Jag skulle nog siktat på närmare 50-55 för båda.

Drönirettab kommer säkert ge dig ett kanontips dock. Han är ett geni på lådor=)

303 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
tack för svaret smile hoppas han gör de då skulle ju vara guld wink

RM-operatör
667 Inlägg
23 augusti 2008
goggemaster skrev:
tack för svaret smile hoppas han gör de då skulle ju vara guld wink

Det törs jag nästan lova=)

Men pröva att göra en för stor låda, så fyller du upp den med dämpull och "bottenskivor" allt eftersom tills du är nöjd med ljudet?

303 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
där jag köpt basarna gör ju en lådritning åt mig men de skulle ta ett tag å jag vill ju bygga i helgen smile

21 761 Inlägg
23 augusti 2008
En byggritning kan jag inte göra, men förslag på lådvolym går bra. smile
Jag har inte provat den där basen, utgår ifrån ett lådprogram.

Gör lådan på 80 liter och sätt 2 st 4" rör som är 32cm långa, dämpmatta på innerväggarna. Både basar och rör är inräknde i volymen och avstämningen borde hamna på omkring 40 Hz, om det blir mer bas med öppen dörr eller om det blir för mycket djupbas så kan rören kortas av till tex 22-23cm (ca 45 Hz avstämning).

Att ge lådförslag med hjälp av ett program ger inte alltid bra resultat, jag har bla gett förslag på lådor som ska spela mycket högt och det har inte fungerat bra. Säkraste sättet är att ha testat själv i olika bilkupeer och bygga upp en erfarenhetsbank. Man kan aldrig bli ett "lådgeni" genom att bara använda ett beräkningsprogram. smile

303 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
tackar tackar big_smile

men hur gör man för att räkna ut en så kallad "spaltport" hoppas du fattar vad jag menar wink som på den här lådan http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=1406
De är så jag skulle vilja ha... de är kanske bara att räkna ut volymen på porten å göra samma volym på den andra porten smile

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
Med just den där lådan är jag lite osäker på hur porten är gjord, det står ju "unique slot port design" och dessutom är porten väldigt bred i förhållande till höjden. Precis en sån port kan jag inte ge förslag på, men tex två slotportar på vardera sida av lådans baffel går däremot bra.

Vill du ha så?

303 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
hur ser en slotport ut då smile

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
Det är samma typ av port, man kallar den nog också för spaltport. Slitsport är en annan benämning. smile

Det är iaf en fyrkantig port som använder lådans väggar som en del av porten. Oftast byggs den i höjdled, men man kan även göra som i länken (MTX lådan) du visade. I manualen till basen visas ungefär samma variant som till MTX lådan, men portens bredd/höjd-förhållande är inte lika stor.
Senast redigerat av Drönirettab (24 augusti 2008)

303 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
okej...
jo en sån vill jag ha på lådan smile

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
Jag har räknat på en fyrkantig port i mitten av lådan, är det godkänt?

I så fall får du göra lådan på 82 liter istället för 80 liter som jag skrev först. Eftersom porten är lika hög som lådans innerhöjd så ger jag också förslag på innermått till lådan, så att alla portberäkningar ska stämma någorlunda. Utgår ifrån 22mm material i både låda och port.

Hade tänkt mig dessa lådinnermått, då blir lådan ca 82-82,5 liter:

Bredd=70cm
Höjd=28cm
Djup=42cm

Porten görs alltså lika hög som lådans innerhöjd, bredden inuti porten ska vara 7,5cm och portlängden ska vara 33cm. Beräknad avstämning blir då runt 45 Hz. Om du skjuter in en 22mm skiva inuti porten, då blir innerbredden 53mm och avstämningen sänks till strax under 40 Hz, vill du så kan du testa att göra så ifall du tycker att 45 Hz är för hög avstämning.

Fast jag tror nog att 45 Hz kan passa i en Golf med tanke på att det inte är så väldigt stor kupe.

303 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Går de göra dom här måtten iställe?? smile

Bredd=84cm
Höjd=42cm
Djup=14cm

vill gärna ha lådan så lite djup som möjligt... de var därför jag köpte just dom där basarna smile innermått på djupet kan vara 14cm

21 761 Inlägg
25 augusti 2008
Med de där innermåtten så blir lådan bara på ca 50 liter, alldeles för liten alltså.

303 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
jo men jag tänkte mer att den ska vara så lite djup som möjligt smile

21 761 Inlägg
25 augusti 2008
Då kan det bli knepigt att få plats med porten, sedan måste den vinklas i lådan och då är det svårt att justera avstämningen ifall den inte skulle vara som du vill ha det. smile

303 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
om man ska göra en BANDPASS låda hur mycke större blir den för 2st högtalare?

21 761 Inlägg
26 augusti 2008
Eftersom basarna sitter inuti lådan på en bandpasslåda så blir det i princip ingen plats kvar framför basarna med tanke på att djupet bara skulle vara 14cm. smile

Med dina krav på låddjup så är nog sluten låda bäst tror jag, då behöver man inte bekymra sig för portar och sånt. Det är låddjupet som ställer till med problem hela tiden. Visst går det att sätta en port, men det krävs en del beräkningar med mått hit och dit för att vara säker på att den får plats.
Senast redigerat av Drönirettab (26 augusti 2008)

303 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
maxmåtten är Bredd: 94cm
                      Höjd:45cm
                      Djup: 20-30cm

Alla dom är yttermått smile

21 761 Inlägg
26 augusti 2008
Hehe, du ger dig inte ser jag. Bygget skulle ju helst börja i helgen skrev du. wink
Ska kolla om jag får fram något vettigt.

Sök