Hej!
Har precis köpt en liten Roadster med minimal kupé och ska försöka få till ljudet lite.
Till en början satt där BARA 4" i instrumen-panelen, så det lät ingenting....hemskt!
Så jag hittade ett rear-speaker system på Ebay, som man bygger in i ett förvaringsfack bakom huvudet.....installerade det, men det gjorde inte saken mycket bättre
(Kopplade in dem i stereons baksida direkt, där fanns uttag)
Nästa steg var att få lite bas, så jag köpte en platt GAS-låda på BRL och fick tag på en ISO-sladd som gav mig två lågnivå ut. På den ena lågnivå-kanalen (Bak)kopplade jag basen.
Till den andra lågnivån (Fram) kopplade jag ett tvåkanals MTX-steg som skall driva ett MB Quart 5,25 system som skall sitta i dörrarna. När jag kopplat klart all el så provspelade jag (utan att ha monterat dörr-kiten) och det lät grymt! Äntligen!
Nåväl, klockan var mycket så jag plockade bort dörrhögtalarna, som jag bara kopplat upp temporärt, och knödde ihop högtalarsladdarna för att fortsätta med att såg hål i dörrarna en annan dag........MEN!!!! Två av högtalar-sladdarna låg i kors, så jag lyckades nog att bränna mitt steg......Surt, Surt!!!
Nu till min fråga:
Jag funderar på att även byta panel-högtalarna till MB-Quart. Bör jag kanske köra dem på steg då också?
Så när jag nu ändå måste köpa ett nytt steg, skall jag köpa ett fyrkanals istället?? Eller kan man parallell-koppla två MB-Quart system till ett tvåkanals?? För till ett Fyrkanals-steg behöver jag väl två lågnivå in?? Och jag vill ju inte ha "Rear/Front" då båda systemen sitter fram i bilen?
Förstår Ni och orkar svara på min amatörfråga??
Tackar!
//Mats