2494
Sök

basproblem!

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
har ja kopplat rätt från början då elr?

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Finns de nån snäll själ som kan hjälpa mig ? big_smile

21 761 Inlägg
27 augusti 2008
Det verkar lite förvirrande angående vad dina basar heter, du har skrivit "1207X" i första inlägget, men i ett annat inlägg skriver du "XXX serien". Kollar man på din bild så är det bara en plus och en minus på basen, dvs endast en talspole, då borde det vara 1207X och impedansen är 4 Ohm.

Då ska det fungera utan problem att bryggkoppla steget och ansluta en bas till vardera bryggkopplade kanal, precis som det visas på din bild.

Se till att alla kablar, både högtalarkablar och strömkablar, sitter rätt monterade och att ingen metalltråd sticker ut någonstans. Jag håller med de andra att strömminuskabeln till steget såg konstig ut, det såg ut som att en massa metalltrådar stack ut åt alla håll. Om det var på det viset så måste du fixa till detta, annars kan det bli kortis.
Senast redigerat av Drönirettab (27 augusti 2008)

Livsnjutare
362 Inlägg
27 augusti 2008
DC4 skrev:
Du skall seriekoppla talspolarna på varje bas och sen brygga som du gjort, koppla varje talspole per kanal funkar i teorin men blir en viss snebelastning för steget så det är ej att rekommendera

sne belastning är väll inte farligt för steget om jag inte har helt fel för mig ????

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

Livsnjutare
362 Inlägg
27 augusti 2008
Losgard skrev:
wetese skrev:
hmm, hängde inte riktigt med:P har ja kopplat basarna fel menar du??

Det beror på om du har seriekopplat det eller paralellkopplat det, serie blir rätt, dvs 4 ohms belastning vilket blir optimalt vid bryggning i ditt fall.
Paralellkopplar du så blir det tokmycket motstånd, dvs 1 ohm. Inte populärt i ditt steg. smile

om du har 1 ohm har du inte så mycket motstånd alltså närmre kortslutning än om du har 4a eller 8a ohm och det är därför som steget löser ut på protect eftersom han har kommit så pass nära kortslutning ..

mvh johan

Livsnjutare
362 Inlägg
27 augusti 2008
micke7406 skrev:
Du ska kopla lågnivå kablarna längst till höger  ch 1+3 och ch2+4

det är ju output skall han helst inte göra....

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det verkar lite förvirrande angående vad dina basar heter, du har skrivit "1207X" i första inlägget, men i ett annat inlägg skriver du "XXX serien". Kollar man på din bild så är det bara en plus och en minus på basen, dvs endast en talspole, då borde det vara 1207X och impedansen är 4 Ohm.

Då ska det fungera utan problem att bryggkoppla steget och ansluta en bas till vardera bryggkopplade kanal, precis som det visas på din bild.

Se till att alla kablar, både högtalarkablar och strömkablar, sitter rätt monterade och att ingen metalltråd sticker ut någonstans. Jag håller med de andra att strömminuskabeln till steget såg konstig ut, det såg ut som att en massa metalltrådar stack ut åt alla håll. Om det var på det viset så måste du fixa till detta, annars kan det bli kortis.

Så jag har alltså kopplat rätt ? tongue nån mer som kan konstatera detta?

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
på tal om annat, nu har ja även köpt en litet steg som jag ska driva mina nya framhögtalare med, ska det kopplas ihop nått med de gamla steget? eller ska man dra allt, som på första steget, tänkte mest på remote kabeln?

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
och lågnivåkablarna då? får massa olika svar, blir förvirrad:S

Livsnjutare
362 Inlägg
27 augusti 2008
wetese skrev:
på tal om annat, nu har ja även köpt en litet steg som jag ska driva mina nya framhögtalare med, ska det kopplas ihop nått med de gamla steget? eller ska man dra allt, som på första steget, tänkte mest på remote kabeln?

Oj nu får du nog läs lite för att lära...
Det du först måste ta reda på är har du fler utgångar på din stereoenhet?
sen måste du skaffa ett powerblock eller skaffa dig en kondensator med inbyggt powerblock.
De powerblocket gör ar att den delar på strömen bak till stegen så du behöver alltså 2st en till minus och en till plus !
men det du även måste kolla är vilken kvadrat du har på kabeln och hut mycket ampere den tåler och avsäkra strömkabeln rätt !
kolla även så du verkligen kan köra båda stegen så ampere antalet på båda stegen inte överskrider avsäkringen på vad din ström kabel klarar av !
detta är bara så du inte får någon form av kabelbrand dvs att kabeln blir för varm och smälter och du får kortslutning !
Faktiskt en del som gör fel där !
Sen åter till signal sidan om du inte har fler utgångar på steget får du splitta RCA kabeln till 4a RCA utgångar.
Då får du justera så du får jämn volym mellan bas och frontsystemet.
Du måste dra högnivå signal "högtalakabel" från dina fronthögtalare och bak till steget.
Remote kan du dra från det andra steget men skall man vara petig skall du skaffa dig ett litet powerblock och splitta det där sen gå till vardera steg... om de ska bli snyggt och bra wink
har du frågor kan ja hjälpa dig men pm:a mig gärna då!
Jobbat med ljud och ljus i 9:o år nu....

mvh Johan
Senast redigerat av highway (27 augusti 2008)

21 761 Inlägg
27 augusti 2008
wetese skrev:

Remotekabeln kan du "skarva vidare" från Mutantsteget, i den kabeln går det ingen stor ström och då kan man göra så. Strömkablarna däremot, de ska inte skarvas från Mutantsteget. Det nya steget ska ha separata strömkablar med egen säkring.

Bäst är att låta kabeln från batteriet gå till ett kopplingsblock i bagaget och sedan från blocket dra en kabel till vardera steg, som highway skriver.

När det gäller lågnivåkablarna så borde det bara vara att koppla från Mutantstegets "output" till det nya stegets ingångar tycker jag. "Output selector" ska väl då dessutom stå iläge "1+2ch".
Senast redigerat av Drönirettab (27 augusti 2008)

Sök