2266
Sök

Bilar med kamkedja?

15 Inlägg
16 juni 2009
#61
kamkedja är varken sämre eller bättre än kamrem.
varit med om kamremmar som gått sin dubbla bytesintervall.
och förra veckan bytte jag en kamkedja på en vw touran som gått 4000 mil..

1 198 Inlägg
16 juni 2009
#62
RobinPalmgren skrev:
Med kamkedja låter motorn lite mer och går inte riktigt lika mjukt ,  med kamrem går den lite mjukare okej låter inte mycket ... men denna kräver dock lite mer skötsel ....d.v.s byte vid vissa mil antal . men det finns ju även minus med kamkedja ... den kan ju blandannat hoppa av kuggarna ... detta kan i sin tur skada ventilera ...vilket kan göra allt till en dyr historia tongue

Tror nog att kamremsrasen och risken att de överkuggar är större än på bilar med kamkejda. Det gånger det händer är på grund av att skenor och eller spännare är slut, och kedjan är slak. Och innan det händer så väsnas kedjan lång innan den kuggar över. Om en rem gör det vet jag inte, men tror faktiskt inte det.
Senast redigerat av master_lars (16 juni 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2009
#63
Lundback skrev:
RobinPalmgren skrev:
Med kamkedja låter motorn lite mer och går inte riktigt lika mjukt ,  med kamrem går den lite mjukare okej låter inte mycket ... men denna kräver dock lite mer skötsel ....d.v.s byte vid vissa mil antal . men det finns ju även minus med kamkedja ... den kan ju blandannat hoppa av kuggarna ... detta kan i sin tur skada ventilera ...vilket kan göra allt till en dyr historia tongue

kamremm är ju lika dret de? den kan ju lika gärna hoppa av kuggarna som en kedja

Att få en motor med kedja att gå lika tyst eller mjukt som en med rem är inga problem, så det har du fått om bakfoten.

Anledningen till rem (förutom att få sälja service och delar) är att denna håller formen och byts ut med jämna mellanrum. En Kedja däremot sträcks ut, vilket oftast kompenseras med hjälp av en spännare, Men trots detta spänns kedjan ut vilket gör att motorn kanske inte går lika "exakt" längre (tider och dylikt får ventiler osv) och dessutom riskerar kedjan att hoppa av.

Detta sker oftast vid mycket höga miltal, och beror till stor del på service. Finns Mercor som rullat 100k mil utan att detta fenomen uppstått. Sen finns det bilar där kedjan hoppar efter 30-40k mil (ägaren tror väl oftast bilen har gått 15 eller nått i dessa fallen...)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
16 juni 2009
#64
Nån som vet om man kan byta från kamrem till kamkedja? Eller antar att det är helt olika konstruktioner?
Tack

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2009
#65
Frosher skrev:
Nån som vet om man kan byta från kamrem till kamkedja? Eller antar att det är helt olika konstruktioner?
Tack

Kan och kan... Det är ett jävla jobb men inte omöjligt. Dessutom är den förknippat med risker eftersom du inte får en andra chans. Gör du fel säger det skrammel när du startar tongue

(Lite ironi, du kan förstås dra runt det för hand och kolla att det sitter rätt. Men risken är att konstruktionen inte tål några högre varv och går av när du kör)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 juni 2009
#66
Fords 1,8 ffv motorer har kedja (E85) och är samma i flera volvos (s40, v50 bl.a ).

- Time Attack -

371 Inlägg
17 juni 2009
#67
Min farsas merca går sjukt tyst trots kamkedja så man kan uppenbarligen bygga tysta kamkedjemotorer smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 juni 2009
#68
evilaudio skrev:
Dahlhjelm skrev:
TjoFrasse skrev:
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.

Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.

Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja smile

@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.

/Eric.

du har inte hört talas om kamdrev?? tongue 

sitter ju på gamla volvomotorer.

japp men jänkarna har kedjedrivning iaf dom gamla goa 8orna

Jagga har kedja smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

29 Inlägg
28 juli 2009
#69
Porsche 911

Framhjulsdrift är skit.

NissanMotorsport
28 juli 2009
#70
Nissan s14 om inte någon sagt de, antagligen s12,13, och 15 också..

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
28 juli 2009
#71
MIG1408 skrev:
Nissan s14 om inte någon sagt de, antagligen s12,13, och 15 också..

Inte S13 iallafall


Musikproducent
79 Inlägg
28 juli 2009
#72
Nissan Micra har jag hört.. Osäker på om det är nån speciell årsmodell smile

"Bad sound kills good music"

178 Inlägg
28 juli 2009
#73
MIG1408 skrev:
Nissan s14 om inte någon sagt de, antagligen s12,13, och 15 också..

beror på vilka s12/13 du menar, svensksålda s12/13 har inte kamkedja men i vissa länder såldes dom med andra motoralternativ som har kamkedja


587 Inlägg
28 juli 2009
#74
qazse skrev:
MIG1408 skrev:
Nissan s14 om inte någon sagt de, antagligen s12,13, och 15 också..

beror på vilka s12/13 du menar, svensksålda s12/13 har inte kamkedja men i vissa länder såldes dom med andra motoralternativ som har kamkedja

då heter dom väl nissan 240 å har en sur motor utan turbo , dubbla stift per cylinder o dylik hokus pokus...
2.4 liters sug motor.

min s13 är import och har rem.

Opel Monza 3.0 har kedja , ford sierra v6 också
Senast redigerat av einherjer (28 juli 2009)


178 Inlägg
29 juli 2009
#75
einherjer skrev:
qazse skrev:
MIG1408 skrev:
Nissan s14 om inte någon sagt de, antagligen s12,13, och 15 också..

beror på vilka s12/13 du menar, svensksålda s12/13 har inte kamkedja men i vissa länder såldes dom med andra motoralternativ som har kamkedja

då heter dom väl nissan 240 å har en sur motor utan turbo , dubbla stift per cylinder o dylik hokus pokus...
2.4 liters sug motor.

min s13 är import och har rem.

Opel Monza 3.0 har kedja , ford sierra v6 också

jo men en 240sx är ju fortfarande en s13 eller en s14
KA24E/DE har 1stift per cyl och är enligt mig mycket bättre motorer än CA18ET/DET i själva utformningen och dom funkar ganska bra med turbo http://www.ka-t.org

s12 fanns med CA18ET, CA18DET, CA20E, FJ20E, FJ20ET, VG30E och s13 fanns med CA18DE, CA18DET, SR20DE, SR20DET, KA24E, KA24DE


CA och VG motorerna har kamrem medans FJ, KA och SR har kamkedja
Senast redigerat av qazse (29 juli 2009)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 juli 2009
#76
Ja här finns alla bilar jag tänkte säga redan nämnda...

Men angående för och nackdelar med de båda så är det ju som, att välja mellan pest eller kolera...

Kamremm ska ju bytas med mycket tätare intervaller, och missköts detta(och det behövs inte mycket) så är risken stor att du får motoras... Men i regel så är det, iallafall på äldre bilar inte så svårt att byta den.

Kedja har ju sin tjusning i att den inte behöver bytas lika ofta, eller att den riskerar att kugga lika lätt om den inte byts vid intervall... dock så brukar det oftast vara mycket svårare(och dyrare?) att byta när det väl är dags... en annan nackdel är ägare som tror att det är en "evighetsgrej" som man inte byter...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

587 Inlägg
29 juli 2009
#77
qazse skrev:
jo men en 240sx är ju fortfarande en s13 eller en s14
KA24E/DE har 1stift per cyl och är enligt mig mycket bättre motorer än CA18ET/DET i själva utformningen och dom funkar ganska bra med turbo http://www.ka-t.org

s12 fanns med CA18ET, CA18DET, CA20E, FJ20E, FJ20ET, VG30E och s13 fanns med CA18DE, CA18DET, SR20DE, SR20DET, KA24E, KA24DE


CA och VG motorerna har kamrem medans FJ, KA och SR har kamrem

Ok, fick för mej att de hade dubbla stift också men du har säkert rätt.
Om de är bättre har jag ingen aning om men borde ju vara mer trimvänliga iochmed större cc ....


178 Inlägg
29 juli 2009
#78
einherjer skrev:
qazse skrev:
prat om nissan motorer

Ok, fick för mej att de hade dubbla stift också men du har säkert rätt.
Om de är bättre har jag ingen aning om men borde ju vara mer trimvänliga iochmed större cc ....

CA18ET som sitter i svenska s12 har 8stift och hemi motor tongue

iofs är det ju en smakfråga men jag tycker att KA mer lättskruvad och smartare utformad. det som enligt mig är lite dåligt är att dom har hydraliskt styrda lyftare som inte funkar så bra vid höga varv och att fördelaren sitter på samma axel som oljepumpen så om man tar bort pumpen ramlar axeln till fördelaren ut och man måste nolla om skiten:/ ( fast det går ju att ta bort fördelaren och hålla kvar axeln med en magnet så det är ju inte så farligt )

sen är KA;n väldigt lik L28 motorn som sitter i nissan 280zx så den oljepumpen passar rakt på och eftersom den är till en 6;a levererar den mer olja vilket kan vara bra om man ska bygga en överdriven motor

även L28;an har kamkedja


34 Inlägg
29 juli 2009
#79
Subaru har kamkedja på boxer-dieseln.

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
29 juli 2009
#80
Alla Opels CIH motorer har kedja, den motorn tillverkades såvitt jag vet från 67-96 kanske tidigare också.
Senast redigerat av SoL (29 juli 2009)



Sök