3344
Sök

95 sportcombi -03 2.3t trim mm

124 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#1
hej. hämtar en bil enligt rubriken på mångad. har gått ca 12 000 mil. vill ha lite mera kräm i bilen. dock undrar jag följande


12 000 mil   farligt att trimma? håller det fortfarande eller renovera först?

gräns innan det liksom tar FÖR mycket skada?

rekomenderade trimsatser?

e85 konvertering? en bra ide? värt pengarna? besiktning?

225hk steg 1, stor skillnad mot original 185 eller är det bättre att ta till mera? vill ju att den släpper 2an torrt vid gaspådrag;)


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
5 juni 2008
#2
De beror va du tänkte trimma med, ska du bara chippa den så tar de knappast så stor skada men ska du börja höja laddtryck ti 2 bar o greja så kanske du ska se över ja beror helt på hur mycke du ska ha den å åka om den ska släppa i tvån vi gas så ska de nog grejas mycke innan dess wink


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juni 2008
#3
Tror inte det ska vara någon större fara att trimma bilen vid 12K sålänge du bara kollar så att den är i gott skick innan du ger dig på det, seriösa trimfirmor brukar även kolla felkoder och testa så att bilen är ok innan dom trimmar.

Lite innan 300HK bör man byta kolvar i en T7-motor.

Hör med killarna på MapTun om vad du funderar på så ska du nog få bra hjälp, har alltid varit hjälpsamma mot mig iaf smile

Andra rekommenderade firmor är ju annars tex Nordic, Speedparts och Trollspeed.


EDIT:
Toffe10 skrev:
De beror va du tänkte trimma med, ska du bara chippa den så tar de knappast så stor skada men ska du börja höja laddtryck ti 2 bar o greja så kanske du ska se över ja beror helt på hur mycke du ska ha den å åka om den ska släppa i tvån vi gas så ska de nog grejas mycke innan dess wink

300HK räcker iaf.

Min vill släppa i trean vid lite för vild gas wink
Senast redigerat av TBOC_Razor (5 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

124 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#4
TBOC_Razor skrev:
Tror inte det ska vara någon större fara att trimma bilen vid 12K sålänge du bara kollar så att den är i gott skick innan du ger dig på det, seriösa trimfirmor brukar även kolla felkoder och testa så att bilen är ok innan dom trimmar.

Lite innan 300HK bör man byta kolvar i en T7-motor.

Hör med killarna på MapTun om vad du funderar på så ska du nog få bra hjälp, har alltid varit hjälpsamma mot mig iaf smile

Andra rekommenderade firmor är ju annars tex Nordic, Speedparts och Trollspeed.


EDIT:
Toffe10 skrev:
De beror va du tänkte trimma med, ska du bara chippa den så tar de knappast så stor skada men ska du börja höja laddtryck ti 2 bar o greja så kanske du ska se över ja beror helt på hur mycke du ska ha den å åka om den ska släppa i tvån vi gas så ska de nog grejas mycke innan dess wink

300HK räcker iaf.

Min vill släppa i trean vid lite för vild gas wink

tack för svaret. jo jag är sugen på tror det var steg 5 som gav 310hk? funderar på detta!
bilen är fullservad på saab verkstad och har bara gått långresor så det har ju inte varit något slitage direkt!
men du verkar ju haj på de här killen!    va tror du om en etanolkonvertering?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juni 2008
#5
Ingen aning om fördelar/nackdelar med etanolkonvertering men alla vet ju att etanol ger mer hästar men det går åt mer soppa.

Och "haj på de här" skulle jag nog inte vilja säga att jag är, kan typ ingenting om bilar men lite har man ju snappat upp här på forumet iaf tongue

*haj po dajj*

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Medlem 34530
908 Inlägg
5 juni 2008
#6
bilen är ju knappt inkörd, så det är ju bara att trimma på. Men ett par saker som jag skulle lägga in i budgeten om du ska över 300hk, förutom det som Maptun anger i sin spec, är:

byta till smidda kolvar
uppgradera växellådan

Det finns de som har lite över 300hk, men har orginalkolvar kvar fortfarande. det är inget jag rekommenderar, ska du dessutom etanolkonvertera så anser jag att det är ett måste att byta till smidda kolvar.

Saabs växellådor är väl inte direkt kända för att vara det mest hållbara i världen, så den bör du definitivt göra något åt innan du kliver över 300hk gränsen.

Mitt tips är att du bestämmer dig för hur mycket pengar du vill lägga på trim mm och ringer runt till nordic, maptun, trollspeed och diskuterar lite vad som skulle passa dig bäst. Sen får du bestämma vem du väljer att trimma hos beroende på hur duktiga DU tycker de är och avståndet till dem kan ju vara en faktor att tänka på oxå, men jag rekommenderar nordic alla dar i veckan big_smile

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök