3243
Sök

Ang chippning Saab 9-3 2,0 TURBO

115 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#1
Jag har lättrycksturbon sittandes i min saab.. Funderar på att chippa hos BSR, steg 1 = ca 227 hk ( deras siffror),

Det jag undrade var om det kan ta skada på min bil, är en 99:a som gått cirkus 20 000 mil.. slitaget blir givetvis större, men är det risk för ras etc?

Sen undrade jag över turbon. De använder sig av någon slags magnetventil, men blir det samma turbo som sitter i en vanlig 2,0T efter chippningen?         
och går det att ställa upp laddtrycket efter en sådan chipning?


Vill veta allt wink ahha
Senast redigerat av sneJe (8 juni 2008)

1 688 Inlägg
8 juni 2008
#2
Det är samma turbo i både 150 och 185hk-versionen, aeron har dock ett 15t-aggregat har jag för mig.
Laddet styrs elektroniskt och är förinställt i programvaran, allt sköts automatiskt. Du behöver inte efterjustera laddtrycket.
Det som rasar på dessa bilar är växellådan om du inte kör snällt med den. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

115 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#3
Losgard skrev:
Det är samma turbo i både 150 och 185hk-versionen, aeron har dock ett 15t-aggregat har jag för mig.
Laddet styrs elektroniskt och är förinställt i programvaran, allt sköts automatiskt. Du behöver inte efterjustera laddtrycket.
Det som rasar på dessa bilar är växellådan om du inte kör snällt med den. smile

Växellådan kan man ju vara fvörsiktig med, men tänkte, går det att ställa upp laddtrycket efter chipningen, eller är det ingen idé för dom kanske komprimerar exakta värden på BSR?

1 688 Inlägg
8 juni 2008
#4
Allt går, men varför? Chipets bränsle-data är utprovat vid det laddtryck som chipet tillåter bilen att ladda.
Höjjer du laddtrycket så får bilen mera luft och för lite soppa.
Den kommer då gå för magert, med risk för haveri som följd.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 688 Inlägg
8 juni 2008
#5
Vill du ha mera ladd än steg1 så kan du köpa t.ex steg3 så laddar den mera, och du har en korrekt mapp för laddtrycket.
Du måste dock byta avgassystem från turbon för avgastempen osv blir för hög därför att mottrycket blir för högt.
Det finns ju anledningar till att man måste börja byta saker vid dom högre trimningsstegen.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

115 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#6
Jo det förstod jag, men täntke om det fanns ett litet fusk eller liknande ? wink men då vet jag! funderar på att chippa i sommar nämligen, men vet inte vad jag ska satsa på först, prestanda eller utseende, fälgar och ljud känns guld värt det med, men prestandan är ju fett kul med! big_smile

32 Inlägg
9 juni 2008
#7
Losgard skrev:
Det som rasar på dessa bilar är växellådan om du inte kör snällt med den. smile

Det är inte större risk att en saablåda rasar än att en volvo låda gör det så det är en myt att den inte pallar!



Sök