Hej!
Har införskaffat ett Dynamic DC650RS system till bilen. Monterat in 6,5:orna i dörrarna redan och dom funkar.
Det jag har gjort: Jag har tagit ur orginalstereon och monterat in en Pioneer mp3 spelare, " vanlig hedlig med lågnivå". Det som driver högtarlarna fram i min Saab 9-5 aero 02 är orginal steget som sitter i bilen.
Tanken var idag att jag skulle montera in diskanterna samt delningsfiltren som följde med kitet, det jag gjorde då var att jag tog kabeln som går ut till dörrsidorna till 6,5". Den kabeln har jag kopplat på delningsfiltret ingång, alltså slutstegsingången, från delningsfiltret har jag dragit en kabel ut till dörren igen ( fick ej plats med delningsfiltret i dörren) så jag kunde koppla in 6,5" i dörren. Diskanten monterade jag uppe på instrumentbrädan och drog kabeln ner till delningsfiltret och kopplade in den på den port som den ska ha.
Gjorde likadant på andra sidan och när allt var monterat och klart så var diskanterna knäpptysta! Var bara 6,5":orna som funkade samt dom andra högtalarna på instrumentbrädan, ( tror det sitter 3" orginalare där) Men diskanterna var helt döda, jag testade att ställa om stereon och "flytta" runt ljudet, alltså, så det bara kom ljud från vänster fram, höger fram osv. men diskanterna var fortfarande döda.
Det känns som att jag har missat något vid monteringen av detta kit.
Jag har testat alla möjliga inställningar på stereon, den är inte gammal eller något sånt. Baslådan slår fint, inga problem med den.
Tanken är lite att jag bara ska ha 6,5":orna samt diskanterna som ska ljuda och baslådan. högtlarna i instrumentbrädan hade jag tänkt koppla bort samt dom som sitter i dörrarna bak.
Nu framstår jag välan som dum i huvudet men... Man fick ju med två delningsfilter, antar att det är för vänster och höger sida fram.
En sak som jag har klurat på är om jag måste ta den högtalarkabel som går till 3":arna som sitter i instrumentbrädan, koppla in den kabeln till delningsfilterets slutstegsingång för att få ljud i diskanterna.
Så sammanlagt så ska det sitta 4 kablar på slutstegsingången på delningsfiltret. ( 4 på vänster sida och 4 på höger sida.) 2 kablar + o - från 6,52 och + o - från 3" in på slutstegsingången på delningsfiltret.
Hoppas att jag inte rör ihop det alltför mycket, blir bara knäpp och hajjar noll när jag inte får ljud i diskanterna..
Hoppas att någon kan förklara för mig hur jag ska koppla så ljudet även kommer i diskanterna.
Tack på förhand!