4528
Sök

Några frågor angående byte till dellorto 40:or

Jajjemen!
1 512 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#1
Tänkte köpa mig ett par dellorto 40:or och har några frågor. Bilen är en 740 GL (b230A)

1. Vad ja har förstått så behöver jag en bränsletrycksregulator, stämmer detta?

2. Behöver jag byta bränslepump?

3. Måste ja ha ett insug med uttag för servoanslutning eller går det lösa det på nåt annat
    sätt? (ja tänker på den slangen som går mellan styrsnäckan och insuget)


Tack på förhand.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

86 Inlägg
28 mars 2006
#2
Manne skrev:
Tänkte köpa mig ett par dellorto 40:or och har några frågor. Bilen är en 740 GL (b230A)

1. Vad ja har förstått så behöver jag en bränsletrycksregulator, stämmer detta?

2. Behöver jag byta bränslepump?

3. Måste ja ha ett insug med uttag för servoanslutning eller går det lösa det på nåt annat
    sätt? (ja tänker på den slangen som går mellan styrsnäckan och insuget)


Tack på förhand.

1. Bränsletryckrsgulator är bra men inget måste. Normalt ger den mekaniska pumpen i alla fall inte mera än 0,25bar o det klarar nålventilerna av.

2. Har du en vanlig mekanisk pump bör du byta till en elektrisk med mera flöde (absolut ingen insprutningspump!). Biltema har en snikvariant för 600kr annars finns en hel del andra i olika speedshops att välja på.

3. Slang för vacum till bromsservot är ett måste. Inte så svårt att montera en sådan nippel på ett av insugen så du får dit en slang.
Mellan styrsnäckan o insuget har du garanterat ingen slang!:-)

Varför använda Dellorto? Har du såna liggandes? Dom är annars inte så lätta som Webrar
att hitta bestyckningar till. Vad ska du göra med motorn för övrigt? Byta kam? Porta toppen? Att bara ersätta orginalförgasaren med dubbla Delorto ger ingenting annat än högre bränsleförbrukning! Ska du vässa till mer än 140hkr är 40:or för små! Satsa på dubbla WEBER 45 - 48DCOE i stället.
Senast redigerat av EbbeW (28 mars 2006)

Jajjemen!
1 512 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
#3
tack för svaren. jo ja har hittat ett par billiga, näe ja vet, men har inte hittat webrar till rätt pris så. Jag har redan K-kam, planad topp, racefrästa ventilsäten på insugssidan och lite tillputsade kanaler, orginal förgasaren vill inte riktigt hänga med.. Har inte tänkt nån värsting motor så de räcker med 40:or

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

86 Inlägg
29 mars 2006
#4
Ja då så! Då är det bara att skruva dit förgasarna då! :-)
Räkna med ca 140hkr ur motorn då du har en mycket snäll kam!


Sök