2746
Sök

Kan man ha olika storlekar på basarna? + batteri fråga.

104 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
Har funderat på om man kan har en 10a som spelar högre frekvenser pch en 12a som spelar lägre frekvenser? dom ska isf byggas i separata lådor så klart? är detta möjligt? ska ha 2st 4kanaliga steg i bilen.

Sedan funderar jag på att skaffa ett till optima batteri men jag undrar om det bara är att serie koppla dom? (dom är exakt samma batterier) har sett bilden på zatzy 100 gånger typ där man ska ha någon avskiljare mellan batterierna. Men jag har även sett på pimp my ride att där så hadde dom bara kopplat i hop dom i serie (jackhammer avsnittet)

Tacksam för svar

10 287 Inlägg
29 mars 2006
Njäää, det gör det nästan alltid onödigt komplicerat såvida man inte planerar en ren sub (måhända 30-60Hz) i bagaget och 10" i dörrarna.
Men att ha både 12" och 10" i bagaget och låta dom spela kanske mellan 30-50Hz för 12:an och 50-80Hz för 10:an är bara en massa trassel.

Som med allt annat - så är så gott som alltid enklast = bäst.

/Göran

Blobben skrev:
Har funderat på om man kan har en 10a som spelar högre frekvenser pch en 12a som spelar lägre frekvenser? dom ska isf byggas i separata lådor så klart? är detta möjligt? ska ha 2st 4kanaliga steg i bilen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 mars 2006
Angående batterierna, de ska PARALELL kopplas, plus till plus och minus till minus... Annars blir spänningen 24 volt itsället för 12...

781 Inlägg
29 mars 2006
sök på hur du kopplar batarierna i forumet finns 1000 trådar

21 761 Inlägg
29 mars 2006
Om man ska parallellkoppla batterier utan att ha avskiljare så ska batterierna sitta så nära varandra som möjligt, annars finns risk att det ena batteriet dras ur mer än det andra. Dessutom ska man helst dra plusen från ena batteriet och minus från andra för att få så lika belastning som möjligt.
Om du menar att det batteri som du har nu sitter i motorrummet och du vill sätta ett till i bagaget parallellkopplat så vill jag inte rekommendera det. Inte utan avskiljare.

Sök