3846
Sök

Montering av öppet luftfilter på Calibra 91 8v

14 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Hej! jag har köpt mig ett öppet luftfilter och tänkte montera det på min calibra, och det är ett litet hinder direkt efter luftburken sitter en luftmassemätare eller något jag är inte säker på vad det är för något och jag skulle villja ha hjälp med hur jag ska sätta filtret.
kan fixa bilder om det skulle behövas.
Tack på förhand

S40 T4
584 Inlägg
12 juni 2008
har du nån bild just nu?

14 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
har laddat upp en nu i mitt galleri

11 Inlägg
12 juni 2008
En tanke e ju att montera det efter luftmassemätaren isf, vid inloppet till den, med extra siliconslang och eventuellt rör om det behövs,  för en del bilar gillar inte alls när man kopplar förbi luftmängd/luftmassemätere och dylikt, du får antagligen en bil som inte startar alls eller oxå en bil som går och vandrar på tomgång eller inte har någon alls, bränsleförbrukningen kan oxå påverkas väääldigt negativt...

14 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
okej, men som jag har sett det ser det ganska svårt ut att få dit en silikonslang efter luftmassemätaren

11 Inlägg
12 juni 2008
okok, ska kolla på din bild nu direkt...

11 Inlägg
12 juni 2008
Ja men du får ta och kolla vart inloppet är till luftburken, sitter inloppet jävligt till så får modifiera en aning, det brukar alltid lösa sig efter X-antal timmars tråkig tankeverksamhet

14 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
hehe okej. men jag tittade förrut. luftburken sitter fast på en i stort sett platt yta med 4 skruvar så jag får väl fundera på hur jag ska lösa det

11 Inlägg
12 juni 2008
eller också kolla hur det ser ut på insidan av burkens lock där mätaren sitter, om du ev kan såga till locket och skaffa ett rör som e exakt i diameter med inloppet till mätaren...

11 Inlägg
12 juni 2008
ett annat tips är ju att gå å leta gamla luftslangar på skroten från andra modeller och märken å modda själv, OVÄRDERLIGT!!! Lycka till och hör av dig till mig och berätta hur det går, tjabba

Dkv
592 Inlägg
12 juni 2008
Är en calibra 8v du har antar jag... På en 8v jag hade förut så tog jag och gjorde en adapter själv. Om du skruvar bort luftfilterboxen så märker du att hålet till lmm är fyrkantigt, så jag tog en lite tjokare plåtbit och ritade av det fyrkantiga hålet + skruvhålen i den och skärde/borrade ur, sen svetsade jag fast 1dm lång 3" avgasrör på det som jag sedan sat filtret på, vart kanon! Ska göra lika på min befintliga 8v också.

Mvh Tommy

för mer calibra frågor så rekomenderar jag www.calibrateamsweden.se om du inte redan tittat där dvs.
Senast redigerat av Tommy_F (12 juni 2008)

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

vectra--power
12 juni 2008
Är väl samma lmm som på vectran då det är samma motor? Jag köpte i alla fall en adapterplatta och sen bara smällde fasst filtret. Tänk på att du får fixa ett fäste för lmm också. Annars hänger den och sladdrar och då är den snart paj!

1. Ta bort luftburken, du ser då ett fyrkantigt hål

2. Mät hålet och anslutningen på filtret och åk till biltema och köp en adapterplatta. Jag köpte nämligen inte min platta ifrån biltema så vet inte om dom har någon som passar, beror ju också vad man har för anslutning på filtret.. Sen har även Volvo 360 med sprut sådan platta orginal. Bara att åka till skroten eller biltema!

3. Montera.

Sök