2938
Sök

Strömkrävande steg?

78 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#1
Har hittat ett slutsteg till min rockford fosgate punch P3 12:a.

Rockford Fosgate Tb1500 power, 500w i 4ohm, 1000w i 2ohm, 1500w i 1ohm, uppmätt effekt 1833w i 1ohm

Lär ju leverera så det räcker... big_smile

Räcker det med en kondensator eller behöver man uppgradera generator och batteri. Kan steget tömma batteriet under färd?

16 197 Inlägg
13 juni 2008
#2
hur gammalt e ditt batteri??   kom de inte nytt så skulle ja hellre lägga pengar på ett nytt batteri än en konding big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

78 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#3
Vet inte riktigt hur gammalt det är, har bara haft bilen i ett halvår. Men ljuset blinkar redan nu med ett mindre monoblock på 320W rms. Så med ett bra batteri behövs inte nån kondensator? Ingen risk för urladdning?
Senast redigerat av 330beamer (13 juni 2008)

260 Inlägg
13 juni 2008
#4
tror inte steget kan tömma batteriet under färd, men om det är gammalt så köp ett nytt gel-batteri

497 Inlägg
13 juni 2008
#5
varför gel battery när man kan köpa trojan batteri 110amp för samma pris
eller jo visst gel är mindre:P


5 852 Inlägg
13 juni 2008
#6
Audi-powah skrev:
varför gel battery när man kan köpa trojan batteri 110amp för samma pris
eller jo visst gel är mindre:P

Nej det behöver inte alls vara mindre, sen herr beemer så tror ja att ett batteri är på sin plats och GROVA kablar om du inte redan har detta.

Tyvärr så är det så att bmw är rätt strömkänsliga så som sagt uppgradera din strömförsörning om du ska ha detta slutsteg du skriver om.


Lycka till

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

733 Inlägg
13 juni 2008
#7
skit i kondensatorn och köp två batteri istället... ett under huven och ett i bagaget... då har du ström! så gjorde jag till mitt förra ljudbygge och det fungerade kanon M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

SQ
1 343 Inlägg
13 juni 2008
#8
satsa på batteri!

Ljudnörd!

78 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#9
Många som röstar för batteri ser jag smile. Nu sitter ju batteriet redan i skuffen på min. Så att knöla in ett till blir lite bökigt. Vill ju inte ha det synligt. Ska kolla upp hur många ampere det är på. Tack för tipsen!

SQ
1 343 Inlägg
13 juni 2008
#10
bara bra att de stter där bak, mindre väg för strömmen att fördas, mindre spänningsfall.. bra med kraft big_smile

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
13 juni 2008
#11
330beamer skrev:
Vet inte riktigt hur gammalt det är, har bara haft bilen i ett halvår. Men ljuset blinkar redan nu med ett mindre monoblock på 320W rms.

Sånt kan bero på några olika orsaker:

# Generatorn laddar dåligt eller har för liten strömkapacitet.
# Batteriet är svagt och/eller dåligt.
# Batterijordkabeln ner till karossen är dålig eller har dålig kontakt.

Vilken BMW handlar det om, modell och år?
Hur stor generator är det?

När du kollar vilken kapacitet som ditt batteri har, "strunta i" det värdet utan mät istället hur stort batteri som får plats på batterihyllan. Det är nämligen absolut ingen nackdel att sätta ett större batteri ifall det ändå ryms ett sånt på hyllan smile.
Senast redigerat av Drönirettab (13 juni 2008)

78 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#12
Bilen det gäller är en 330 ci -01. Vet ej hur stor generatorn är.

Förra ägaren har haft slutsteg i bilen och jordkabeln satt kvar. Han hade jordat i samma punkt som batteriet är jordat i. Är det rätt eller fel? Ingen betydelse?

10 287 Inlägg
13 juni 2008
#13
När det gäller strömförsörjning så är det bara att "bita i det sura äpplet" och göra det ordentligt direkt. Kolla tex med Streckkoden här på Garaget om uppgradering av generator och fundera en sväng till på hur du kan montera/gömma det extra batteri som du (sannolikt) behöver om du skall ha ett fett steg och kunna utnyttja det.
Om orginal batteri sitter bak så är det inget fel att jorda på samma ställe.

/Göran

P.S Näää...slarva inte med strömförsörningen...really..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
13 juni 2008
#14
330beamer skrev:
Bilen det gäller är en 330 ci -01. Vet ej hur stor generatorn är.

Enligt batteritabellerna hos både Varta och Tudor så verkar det som att din bil har en lite udda storlek på batteriet, det är 315mm långt och är på ca 80-85Ah.

Tänker du köpa ett nytt batteri så tror jag att Varta "Silver dynamic" 85Ah verkar vara ett rejält batteri som ger hög startström. Polerna ser ut att sitta på rätt sida också, polställningen är "0" (pluspolen till höger).

När det gäller generatorn så har jag kikat hos Yourex.se, men där fanns inte "330 ci" med. Däremot "330 i" fanns med och den ska tydligen ha 120A generator enligt tabellen. Hur bra den tabellen stämmer vet jag dock inte smile.

Om de uppgifterna stämmer så borde inte bilens lampor blinka en massa med ditt nuvarande steg, under förutsättning att motorn inte går på tomgång och alla möjloga elprylar är påslagna förstås wink.

Oavsett om batteriet är för klent eller generatorn laddar dåligt, så tycker jag att du bör kolla upp att batterijordkabeln verkligen har bra kontakt vid karossen.
Senast redigerat av Drönirettab (13 juni 2008)

78 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#15
Det verkar ju lovande att det sitter rejäla grejer i! Ska prova att ta av jordkabeln imorron och slipa rent.

Stort tack Drönirettab!

21 761 Inlägg
13 juni 2008
#16
Men observera att jag bara har läst i olika rekommendationstabeller, kan ju inte garantera att de visar rätt. Bäst är förstås att kolla själv smile.


Sök