3689
Sök

Trimma min första bil , en Honda Civic

12 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
Tjosan alla..

nu är de dags för en förstabil och jag har letat och letat och fastnat för Honda Civic.
Och tur de för nu är de så att en släktings kompis säljer en för endast 9 tusen.. Bilen är helt rustat och det är en pensionär som kört den.. Allt ser bra ut Förutom motorn, Nog är de bra med en bensinsnål bil men jag vill ju ha något att köra med..  jag som inte kan något skriver vad han sa.. 1300 blablabla 0,5 liter milen osvosv. min fråga är då.. kan vem som helst trimma en motor, annars vad kostar de. ??

MVH sebbe

10 287 Inlägg
16 juni 2008
Jag vill inte regna på din parad men ett eventuellt trim som skulle ge nåt som känns skulle kosta mer än vad bilen är värd. Man kan alltid skapa en illusion av att bilen går bättre genom att sätta dit annat avgas och ett öppet luftfilter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
grejjen e den att jag vill accelerera (?)  snabbt, topfarten spelar ingen roll men vad mer kan man göra än ett avgassystem

350 Inlägg
16 juni 2008
motor byte big_smile kanske en honda type R motor ?

10 287 Inlägg
16 juni 2008
Annat avgassystem är bara illusion av effekt på en i övrigt otrimmad bil.

Trimning som ger dig väsentligt bättre acceleration kostar mer än vad bilen kostade i inköp. Vore det billigt och enkelt skulle varenda kotte i hela världen köpa BMW320, trimma billigt, sätta dit M3 emblem och ha en billig M3:a.

Är du beroende av bilen som ett dagligt transportmedel? Då skall du låta bli att pilla en massa med den såvida du inte är erfaren.

Enda billiga (faktiskt helt gratis) sättet att få bättre prestanda är att toklätta bilen. Ur med all inredning, all ljuddämpning, bort med underredsmassa, bort med reservdäck, ut med stereon, etc. Men då har du ingen vettig bil längre.

/Göran

Paltmanglarn skrev:
grejjen e den att jag vill accelerera (?)  snabbt, topfarten spelar ingen roll men vad mer kan man göra än ett avgassystem

(Groucho Marx).

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juni 2008
En kompis har engagerat sig i sin motor som sitter i en CRX, den går riktigt bra. skulle gissa 160hk och det i en liten lätt bil.  Vem som helst kan trimma motorn med tillräkliga kunskaper... läs mycket på forum och tillämpa de metoder som passar ditt mål och din plånbok.

Fixxe har bla sågat isär plenumet, portat och sedan svetsat ihop igen, portat toppen, ballare avgas.  Tror han gav 4000 för sin bil

http://www.halmstad-cars.se/  och kontakta Fixxe om du är seriöst intresserad av tips.

http://www.halmstad-cars.se/album/pics/img451697b8e0aad.jpg
Senast redigerat av torpis (16 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
16 juni 2008
Men Torpis.... wink

Det är väl just det som är haken om man (inget ont om OP nu) har skaffat en förstabil och inte har kunskaper om att trimma.

Linkan på Magnum Racing som byggde allt mekaniskt åt mig svarade alltid när man frågade honom om just det man ville ha gjort var svårt att " nära, det är inte svårt...."

/Göran

torpis skrev:
Vem som helst kan trimma motorn med tillräkliga kunskaper...

(Groucho Marx).

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juni 2008
Jag tycker du ska skaffa en annan Civic, den med D16z2/D16a6 istället. Brukar kallas för 1.6 kort och gott och har i original 2 små avgaspipor. Den är ganska billig, drar lite soppa och är pigg med sina 107 hästar. Dessutom är den motorn faktiskt ganska trimvänlig och "billig" att trimma. Enda nackdelen som med alla andra gamla Hondor är rosten.

http://www.blocket.se/vi/16679073.htm?ca=11_s

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Got VTEC?
1 593 Inlägg
16 juni 2008
Köp en Civic VTi istället ^^

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juni 2008
Takashi skrev:
Köp en Civic VTi istället ^^

Killen snackar 9000kr...

260 Inlägg
16 juni 2008
jag tycker du ska köra med den ett tag, lätt bil dessutom var den billig. så kan du köpa nått värre senare.
hygglig förstabil iaf.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juni 2008
...Eller köp den jag länkade till som förövrigt var billigare...

Sök