3373
Sök

ni med MC kort..!!

2 072 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
helloj funderar på att ta MC kort nu.. tung MC...
så man har några frågor..
de man har kört e moppe (som inte e lika med MC) samt har kört cross för ett par år sen..

måste man ha MC-ställ när man övningskör ? e de lag? (trafikskola)
kan man ha sin MC vid övningskörning..eller måste man ha körskolans..och på uppkörning?
på uppkörning åker vv-mannen.. med på mc eller i följebil?

klarar man teorin med vanligt B-C-teorin som man har pluggat på eller måste man plugga för just MC (fundera att testa teorin utan att plugga se vad som kommer)

mc som kommer inskaffas är en Honda CBR1100 BLACKBIRD årsm 98+

Sandzoo i da house

1 892 Inlägg
2 072 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
krutmats skrev:
Bra tråd, är själv sugen på att ta A kort... smile

japp.. följ bara tråden big_smile så kanske vi får några svar big_smile

Sandzoo i da house

150 Inlägg
17 juni 2008
du ska ha godkänd utrustning på uppkörningen samt ryggskydd, jag du får köra din mc på uppkörningenom den är reggad som tung. han kör bakom på mc, och säger vad du ska göra,

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

1 004 Inlägg
17 juni 2008
det fina med körskolan är ju att allt är ordnat.. hoj,kläder,hoj på uppkörningrn m.m..  lag på skyddsutrustning tror jag inte att det är... men det var ett krav där jag tog mc kort...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

178 Inlägg
17 juni 2008
Japp, du kan ha din egen, men är det en sporthoj råder jag dig att inte ha den vi uppkörningen, det är så stor svängradie på en sån hoj. Garagevändningen finns inte kvar va? Vad är det istället?

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

2 072 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
-Bergan- skrev:
Japp, du kan ha din egen, men är det en sporthoj råder jag dig att inte ha den vi uppkörningen, det är så stor svängradie på en sån hoj. Garagevändningen finns inte kvar va? Vad är det istället?

nja jag vet inte.. hade stort parkering med koner.. som ej finns kvar längre.. den mc är klassad som touring!

Sandzoo i da house

178 Inlägg
17 juni 2008
Aha, det är blackbirden du ska köra med?

2 072 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
-Bergan- skrev:
Aha, det är blackbirden du ska köra med?

japp om den inskaffas innan uppkörningen annars med skolans.. big_smile
hur e de med teorin.. ? mycket mc frågor? som sagt ska in o testa en gång se hur de går wink e ju ba 220:- för teorin

Sandzoo i da house

178 Inlägg
17 juni 2008
Hehe, det är drag i den hojen big_smile Själv har jag en Suzuki GSX-R 750 smile
Det är bara några få frågor som är speciellt för mc, annars är de flesta samma som för bil. Var det iaf när jag tog kortet.

2 072 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
-Bergan- skrev:
Hehe, det är drag i den hojen big_smile Själv har jag en Suzuki GSX-R 750 smile
Det är bara några få frågor som är speciellt för mc, annars är de flesta samma som för bil. Var det iaf när jag tog kortet.

hehe japp ska vara 160hk i den big_smile nja.. jag ska nog o testa ta deorin big_smile

Sandzoo i da house

178 Inlägg
18 juni 2008
Dom är en skön körställning på dom om man ska köra långt också, jag körde min förra chefs superblackbird, gick bra som fan, den var iof lite trimmad också. Du blir säkert nöjd med den smile

Kanon..
1 473 Inlägg
18 juni 2008
Teorin är väl ca 10 rena MC-frågor och resten är samma som bil.
Krav vid uppkörning är minst hjälm och ryggskydd det vet jag, men troligtvis även byxor, jacka, stövlar och handskar.
Att han följer med på MC bakom är ännu en fråga jag svarar på som redan är besvarad big_smile
Det som behövs för att övningsköra själv är lämplighetsintyg samt en godkänd handledare som antingen måste köra egen hoj bakom eller sitta på, får alltså inte köra i bil bakom.
Uppkörning för tungt kort gäller bland annat 750cc, du kan alltså köra upp med blackbirden utan problem sålänge du klarar av att hantera den, inte lättaste hojen runt manöverbanorna.

All info och ritningar på manöverbanor etc finns på www.vv.se , orkar inte leta upp vart åt dig så de får du göra själv big_smile

Administratör
2 980 Inlägg
18 juni 2008
Ta mc kort och gå sedan med i smc och boka upp en förarutbildning också, där får man tydligen lära sig köra hoj på riktigt och försäkringspremien går ner rätt rejält på folksam om man är både medlem och gjort deras sporthojsutbildning....

En kopp av den svarta såsen...

2 072 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Goffen skrev:
Ta mc kort och gå sedan med i smc och boka upp en förarutbildning också, där får man tydligen lära sig köra hoj på riktigt och försäkringspremien går ner rätt rejält på folksam om man är både medlem och gjort deras sporthojsutbildning....

ja de va nått nytt för mej big_smile tackar

Sandzoo i da house

1 892 Inlägg
18 juni 2008
Nu har man fått lära sig mycket nytt.. låter ju rätt bra faktiskt smile

Tackar Mvh/Mats

9 108 Inlägg
18 juni 2008
Här finns en bra tråd med massa samlade MC-kortsfrågor, fortsätt gärna där: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54296

Sök