2732
Sök

740 b230f ojämn tomgång går illa lamdalampan lyser

6 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
hej har problem med min 740 det är en 89a med en b230f motor och lh jetronic 2.4 den går illa och tomgången går upp och ner mellan 500 och 1300 varv och lambdalampan lyser får felkod 1 1 3 i utag 2 och jag läste att det betydde trasig styrenhet eller kortsluten lambda sond jag har bytt lambdasonden till en volvo orginal satt en pirat där förut och lampan slocknade ett tag men tomgången va lika orolig och den bluddrar lite upp till 2000 varv men när motorn vart varm så tändes lampan igen och samma felkod kom tillbaka jag har tittat på styrenheten och den ser ut att vara bytt förut ser ut att va köpt på nån skrot för det står nåt med vit text på den men den har ju fungerat förut lambda värdet var 1.1 när den skulle besiktas nån som vet va de kan va för fel ?
kan det vara att styrenheten är trasig eller e de troligare att det är något annat som gör att den visar på det?
mkt tacksam för svar:)

38 Inlägg
24 februari 2008
När var senaste gången du utförde service på motorn, såsom bränslefilter, tändstift, luftfilter, rotor, fördelar osv?

Diktator
433 Inlägg
24 februari 2008
Ger den felkod på styrenhet så är det antagligen det.. men du kan kolla om luftmassemätaren är hel också.. Låt bilen stå på tomgång och dra ur kontakten till luftmassemätaren, om tomgången är oförändrad så är det antagligen fel på luftmassemätaren.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

158 Inlägg
24 juni 2008
Drar upp denna tråd igen då jag fanimej har typ exakt samma problem! dock så slocknar min lambdalampa när jag tar bort batterikabeln men tänds efter någon dag igen,så verkar inte vara när den blir varm? kollat stift o allt sånt,så tänd-delar är nya,gjorde ett komptest nyligen då har jag 12,5kg på 1'ans cylinder och 14 på dom andra,droppade i lite olja i 1'an,ådå vart de bättre så är väl kolvringarna som börjar ge med sig,,men tycker inte de borde ha nån påverkan på symptomen som beskrivs av " VOLVOZ" ...är det nån som har nå mer förslag på vad man kan kolla eller vafan det är som kan vara fel?...o snälla inga svar såsom "byt bil,köp ny,volvo är skit osv bla bla"...

tacksam för svar!!

"Objects in mirror tend to dissapear"

Sök