3415
Sök

Tips inför sänkning.

21 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
Har nyss inhandlat sänkfjädrar till min Golf IV GTI.
Tänkte bara kolla om någon har nåt bra tips om hur jag ska gå till väga.
Som jag förstår det kan det vara lite bökigt att montera så jag är tacksam för alla tips!
Senast redigerat av faraasen (25 juni 2008)

Detta är en signatur

Svartrök
673 Inlägg
25 juni 2008
nä bökigt är det inte, tar lite styvt två timmar ungefär att sänka en Golf IV förutsatt att inte någon bult trilskas eller så

Jag har fel ibland... men inte ofta

672 Inlägg
25 juni 2008
Thorsholm skrev:
nä bökigt är det inte, tar lite styvt två timmar ungefär att sänka en Golf IV förutsatt att inte någon bult trilskas eller så

Om du nu vet så hjälp killen ist då...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

89 Inlägg
25 juni 2008
de e inte så svårt. hade ja bott i närheten av dej så hade ja kunnat hjälpa dej. eller vad säger du smiler. men de e inte så bökigt faktiskt:) men va bara noga med att du inte sabbar någon hjulinställning. de finns bl a markeringar på ovansida fjädertallrik som skall vara på rätt plats. Lycka till!smile

21 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
aha okej. så det finns lite att tänka på.. jag har en polare som ev kunde assistera lite.
tack för tipsen smile

Detta är en signatur

Svartrök
673 Inlägg
26 juni 2008
jag har faktiskt ett tips som ev kan vara till hjälp: ha en stålkil att slå i och vidga skåran bakpå styrspindeln när du ska ta ur fjäderbenet i övrigt så är det ganska straight forward, bara å skruva smile

Lycka till

Jag har fel ibland... men inte ofta

21 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
aah okej smile tackar!! tror nog att det ordnar sig tongue bilder kommer.

Detta är en signatur

4 767 Inlägg
26 juni 2008
Bak är jättelätt.. hissa upp bilen på båda sidor, av med hjul, och lossa stötdämparna där nere, plocka ur fjädrarna och sätt dit dom nya.

Fram måste du ha loss fjäderbenen.
Du behöver insex nr 7 har jag för mej det är, som mothåll när du ska ha loss fjäderbenen inne i motorrummet.

Börja med att hissa upp bilen och ställ den på pallbockar med bägge framhjulen i luften.
Av med hjulen
Sätt en domkraft som stöd under länkarmen så att den precis nuddar, lossa krängningshämnaren (16mm bult) gör på bägge sidor.. sänk ner domkraften efter varje bult du lossat smile (en på var sida dvs..)
Sen lossar du fjäderbenet i ovankant genom att sätta mothåll i insexhålet och skruva upp med 21mm hylsa på den större muttern som sitter där.
Sen plockar du loss abs-givar sladden från fjäderbenet.
skruva sen loss bulten som nyper åt fjäderbenet.
sen böjer du ut styrpinnen på baksidan av fjäderbenet som sitter in i skåran som håller fast fjäderbenet, lite försiktigt, och knackar i en plattskruvmejsel eller huggmejsel underifrån så att skåran vidgas, sen ska det gå att lyfta ur fjäderbenet rakt upp.
På vänster framhjul går det lätt
På höger framhjul är det tajt som fasen för drivaxeln går i framvagnsbalkar å grejer. DET GÅR men lyckas du inte så får du plocka loss navet för att få ner det infästningen mer. Lite svårt att förklara men du lär fatta när du gör det wink
Sen när fjäderbenen är ute så sätter du fjäderspännare på fjädern och drar ihop den så att den lite ligger i spänn.. sen så lossar du på ytterligare en mutter på toppen av fjäderbenet, sen plockar du av diverse gummitutor och koppar och kan sen trä ur fjädern.

Sen monterar du ihop allt igen i omvänd ordning.

En hjulinställning efteråt skadar ju inte heller.

Kan hända jag missat nån punkt.. wink

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (26 juni 2008)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök