3486
Sök

Hur är Biltemas Silver-kalciumbatterier? och deras batterier överlag.

12 086 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Jag är på jakt efter nytt batteri till Bmwn.

Biltema har ju fått in nån ny supervariant av batterier, Silver-kalcium.. några erfarenheter? Förutfattade meningar? tongue Jag har köpt 2 batterier där under senaste 3 åren, svarta modellen 55-60 Ah, och de har "funkat bra" visst. Men man vill ju kolla..

Det som är aktuellt är deras 80-21005, 100Ah och 800A startkraft, så enligt siffrorna är de ju ett batteri med kräm, 1300kr. Alt. deras konversionella batteri, 80-2882 88Ah för 1100kr..?

Alternativet till Biltema vad jag kollat på hittills är Exide, de kostar 1700kr för 88Ah och 2200kr för 100Ah "Superduper" batteri, antar att de är något special.
Det är ju en del i pris, och jag köper gärna Biltema, men jag skulle hällst vilja höra några recensioner först!

Hitta även Tudor Tech-Tronic2 för dryga 2000kr.. vafan, finns ju hur mkt som hällst!
De känns ju trygt o köpa från stora märken, Tudor, varta mm. Men de kostar ju därefter, frågan är om snålheten går före? hmm
Senast redigerat av JapMax (19 juni 2008)

12 086 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Yeah right..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 juni 2008
det där med batterier är inte lätt... har hört att biltemabatterierna oftast är lite sämre än "märkes"batterier. men å andra sidan så har dom ju 2 års garanti på sina batterier. så man kan ju prova o köpa ett o se hur det håller, går det då sönder så kan man ju få nytt på garantin. o så vet man sen om man kanske ska köpa ett annat märke när det blir dags...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

166 Inlägg
29 juni 2008
Inget fel på biltemas batterier.  Har faktiskt inte hört någon (även jag själv) säga något dåligt om dem. Bror min köpte just deras nya "super" batteri funkar hur bra som helst.

Finns saker på biltema som är ren skit, men batterierna är riktigt bra.

PS När de började med batterier som var torra (DVS man fick fylla på dem själv) så var i mitt tycke dessa batterier ett skämt (borta ur sortimentet nu). Numera är det minst lika bra som märkes batterierna.

21 761 Inlägg
29 juni 2008
Torrladdade batterier är extra viktigt att behandla rätt, det är ju möjligt att Biltema handskades fel med dem. Ifall man tex förvarar dem fel (mycket fuktigt) så kommer cellplattorna att oxidera, vilket ger försämrad kapacitet.

Silver-Kalcium är inget unikt egentligen, flera tillverkare har börjat med den tekniken. Batteriet får bra prestanda och mycket låg självurladdning.

Jag har inte själv köpt batterier därifrån, men jag kan tänka mig att om man bara använder rätt typ av batteri till rätt användningsområde så håller de som de ska. Ifall man använder ett renodlat startbatteri til saker som innebär djupurladdningar så kommer batteriet att gå sönder relativt snabbt, oavsett tillverkare smile.

Tomten
1 065 Inlägg
29 juni 2008
jag har inget i mot dom batterierna men lyft på ett märkes batteri sen ett biltema såå känner du skilnaden.
Mindre bly i biltemas.
Fick jag lära mig av en verksta

21 761 Inlägg
29 juni 2008
Det sägs ha varit så förut åtminstone, men är det fortfarande så nu?

Jag vill nog ha bevis för det i så fall wink.

6 851 Inlägg
29 juni 2008
Kan ärligt säga det att jag har biltema i min S6a nu..den tävlar jag med i EMMA SQ och märker inte av att det är så kass som alla säger. Har funkat utan prob. i 2år nu..
Vist finns det bättre/snabbare batterier, men inte till de pengarna.

16 197 Inlägg
29 juni 2008
ja har kört me biltemas batterier i flera "bilstereobilar" å dom funkar kanon om man relaterar till va dom kostar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
29 juni 2008
evilaudio skrev:
ja har kört me biltemas batterier i flera "bilstereobilar" å dom funkar kanon om man relaterar till va dom kostar.

Exakt..ser man till priset kan man nog inte få bätte batteri..det är det man måste se till oxå.

BTLulle
29 juni 2008
Angående batterier så är det ju inte så trafikfarligt att handla det på Feltema för det händer ju inte så mycket om det havererar om det inte exploderar förstås sad. Läste på ett annat forum att en hade handlat ett batteri till bilen där och när det tredje havererade så tog han tillbaka pengarna och köpte ett annat märke.
Feltema, köper inte något till bilen där har varit med om för många haverier med deras delar orsakat allt från framvagnsdetaljer, bromsskivor, klossar glödlampor och kamremmar. Jag betalar gärna några kronor mera och vet att bilen går och är säker.
Nu är det ju så att Feltema köper där dom får bästa (billigast) pris så i vissa fall kan det vara samma som orginal men nästa gång man handlar kan det vara nått Kina skit. Så vill man leva med skräcken att p-ändan hoppar ur efter x antal tusen mil så ska nog handla där.

MVH Peter

16 197 Inlägg
29 juni 2008
BTLulle skrev:
Angående batterier så är det ju inte så trafikfarligt att handla det på Feltema för det händer ju inte så mycket om det havererar om det inte exploderar förstås sad. Läste på ett annat forum att en hade handlat ett batteri till bilen där och när det tredje havererade så tog han tillbaka pengarna och köpte ett annat märke.
Feltema, köper inte något till bilen där har varit med om för många haverier med deras delar orsakat allt från framvagnsdetaljer, bromsskivor, klossar glödlampor och kamremmar. Jag betalar gärna några kronor mera och vet att bilen går och är säker.
Nu är det ju så att Feltema köper där dom får bästa (billigast) pris så i vissa fall kan det vara samma som orginal men nästa gång man handlar kan det vara nått Kina skit. Så vill man leva med skräcken att p-ändan hoppar ur efter x antal tusen mil så ska nog handla där.

MVH Peter

har köpt MASSA delar till ett flertal av min bilar ja haft å de ända ja e riktigt missnöjd me e deras bromsklossar om man kör bilen HÅRT..

men de e klart att de finns bättre saker men då kostar de ju mer,.
Senast redigerat av evilaudio (29 juni 2008)

BTLulle
29 juni 2008
Om man inte tycker att ens eget och andras liv är värt dom extra slantarna man får betala för orginal. Men att bromsarna tar lite sämmre gör ju inte så mycket bara att bromsa lite tidigare, så länge inte grannens barn rusar ut på vägen sadsadsadsadsadsadsad det är inte många som tänker vad som kan hända när det går sönder eller inte fungerar 100%. /Peter

16 197 Inlägg
29 juni 2008
BTLulle skrev:
Om man inte tycker att ens eget och andras liv är värt dom extra slantarna man får betala för orginal. Men att bromsarna tar lite sämmre gör ju inte så mycket bara att bromsa lite tidigare, så länge inte grannens barn rusar ut på vägen sadsadsadsadsadsadsad det är inte många som tänker vad som kan hända när det går sönder eller inte fungerar 100%. /Peter

även orginal saker kan pajja..  har varit me om att ett orginalbromsok till en 740 sprack när vi skulle lufta effter att vi bytt de,

finns ju måndagsX va man än köper.

Sök