2978
Sök

B18 motor med Stromberg förgasare startar inte

1 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Hej,

eller skall jag säga hjälp...

Har en kanonfin Ockelbobåt med en B18 motor (AQ95). Den gick som en klocka förra året men på slutet av säsongen så blev den mer och mer svår startad. När jag skulle ta upp båten efter säsongen startade den inte. Jag trodde det var ett el fel men det visade sig vara förgasaren.

Fick igång den på vårkanten men den gick på medel eller full gas men dog på tomgång.

Membranet verkar vara helt (skall bytas för säkerhetskull) och har fyllt på förgasarolja. En kompis var med (som är bra på motorer) kollad på den och då skruvade vi kolven (inne i förgasaren)ett kvarts var. MAO satt inte membranet i den lilla fickan som den skall sitta i.

Motor startade på en gång bra tomgång (MEN INGET VARV)... Gick på knappt hälten av vad den skall gå på. Båten/motorn hade inget drag alls...

Satte tillbaks den i "ficka" och då startade den inte. Den startar med startgas och att man med fingret för upp kolven inne i förgasaren. Luftfiltret är då borttaget.

Vad kan det vara?

Skall bli fint väder i helgen och behöver hjälp????

54 Inlägg
30 juni 2008
hade jag varit du hade jag inte brytt mig mer om förgasarn utan istället bytt ut den mot en fungerande!!

MVH

Smålänning
7 887 Inlägg
30 juni 2008
Kollat alla slangar... Låter som fel på någon vacuumslang tycker jag...

Plocka ner hela förgasaren och rengör/byt alla pckningar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök