2997
Sök

B230ET Etanolmotor, Megasquirt. Misständer vid 3500 varv.

Evolution Garage
394 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Håller på och hjälper polarn att mappa hans Volvo 240 med Megasquirt. Men nu har vi stött på ett riktigt jobbigt fel.

- B230ET totalt nyrenoverad.
- Megasquirt V3, senaste versionen av Megatunix.
- 1000cc spridare, Saab 9-5 Aero turbo med separat wastegate, hemmabyggt extraktogrenrör, 3" avgas från turbon, öppet sportluftfilter.
- Lambda, mapsensor (2.5bar), givare och spridare är helt nya.
- 2st Bosch pumpar (983 tror jag dom heter) som ska klara upp till 600hk+ och 10mm bränsleledning + retur till en ordentlig catchtank.
- Bilen körs på etanol.
- Alla jordkablar i bilen jordade i samma punkt.

Känslan när den misständer är snarlikt en varvstopp. Misständer som attan. Upp till 3500 så går bilen perfekt med en mycket fin mapp. Smyger man uppvarvtalet till 3500 varv så beter den sig likadant som om man ger fullgas.
UPPDATERING: Från början så var problemet där oavsett om man körde med eller utan laddtryck, men nu när vi bytt från VR till hallgivarinställning i MS'et så fungerar bilen klockrent utan laddtryck, men så fort vi kommer över 0.4-0.7bar så dyker problemet upp igen.

Varvstoppen i megasquirtet är satt till 6500 varv, och laddtrycksvakten är satt högt.

I loggen kan vi läsa ut att tändningen inte ändras vid misständningarna, bränslet indikerar heller inget konstigt. Lambdan går precis som den ska.
Vi har bytt fördelarlock, rotor och även testat med tändstift mellan 5 och 7 i hårdhet, 5orna fungerade inte alls för då flippade lambdan. Kör på 6or just nu.

Vi har även bytt inställning från VR-givare till Hallgivare.. (vi körde på fel först). Detta gjorde dock ingen skillnad mer än att vi fick ställa tändningen på nytt för att få det rätt. Vi trodde givetvis att detta var felet från första början, men det blev ingen förändring.
Trottelpositions-sensorn verkar Ok och är inga problem att kalibrera.



Idéerna börjar ta slut, så tips och råd mottages tacksamt!!!
Senast redigerat av barrre (1 juli 2008)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

25 Inlägg
1 juli 2008
#2
min betedde sig likadant, fick för lite soppa vid 3200varv , kändes som motorbroms / varvstopp

hur ser lambdavärdet ut när det inträffar?

Renault, It's not a car, it's a lifestyle

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
1 juli 2008
#3
Är ni säkra på att ni får tillräckligt bränsletryck, att det hinner med att mata det är jag med på. Men hur ser systemtrycket och öppnings tiderna ut när den bryter?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Evolution Garage
394 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#4
figgesoft skrev:
min betedde sig likadant, fick för lite soppa vid 3200varv , kändes som motorbroms / varvstopp

hur ser lambdavärdet ut när det inträffar?

För tillfället så går den lite fett, men vi har även prövat med allt mellan fett och magert utan att det blir någon skillnad.

Hur löste du ditt problem? smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Evolution Garage
394 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#5
_TiNcO_ skrev:
Är ni säkra på att ni får tillräckligt bränsletryck, att det hinner med att mata det är jag med på. Men hur ser systemtrycket och öppnings tiderna ut när den bryter?

Vi kör med orginal 740 bränsletrycksregulator som matar 3 bar om jag minns rätt (sitter på jobbet). Ang öppningstiderna så är den inställd på högohmiga spridare och vi har testat att höja dwellen på tändspolen ett par millisekunder utan positivt resultat.


Har en uppdatering nu dock!!!
Nu när vi meckat klart bytet från VR-givare till hall-signal (från fördelaren ända in till processorn) ordentligt, så går det bra utan laddtryck och när man tomvarvar utan last. Så nu kan man faktiskt köra den som en sugmotor och varva upp till 6000+.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

25 Inlägg
2 juli 2008
#6
Så den går fint utan ladd men magert vid övertryck?
Jag löste mitt genom att slänga på 35% större spridare.


Förklaring: Vridmomentstoppen ligger omkring 3500varv, då krävs det också mer soppa.

Se om du kan logga lambdavärdet vid just det specifika varvtalet.  Du kör inte med smalbandslambda va?

För dåligt med soppa tvingar megasquirt att ändra tändläget (vid spikning)  och då kommer det gå pissigt resten av varvregistret.

Renault, It's not a car, it's a lifestyle

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2008
#7
figgesoft skrev:
Så den går fint utan ladd men magert vid övertryck?
Jag löste mitt genom att slänga på 35% större spridare.

1000cc räcker till 500hk, då har hans motor flugit i bitar för länge sedan...



varför köra fett eller magert?  bara tilla på bredbandslambdan och lägga sig på 0.82 över hela registret på alla lastpunkter (sen när bilen går bra så justerar du mot lambda 1 på landsväg)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Evolution Garage
394 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#8
torpis skrev:
figgesoft skrev:
Så den går fint utan ladd men magert vid övertryck?
Jag löste mitt genom att slänga på 35% större spridare.

1000cc räcker till 500hk, då har hans motor flugit i bitar för länge sedan...

Icke sa nicke! Blocket och kolvarna håller för åtminstone 600hk. En bättre och portad topp, ny växellåda, samt annan kam och turbo måste dock monteras för att kunna närma sig dom effektutagen (och självklart måste en hel del andra saker som drivlina och liknande modifieras). Men bilen är byggd för att klara de effekterna så småningom!

Men 300-350hk räcker lagom till en början i 1200kg bil! cool



Hur som helst! Problemet är LÖST!!!!!!!!

Felet berodde på plusmatningen till tändspolen... vi har testat med 3 olika tändspolar, men var självklart så dumma att vi aldrig mätte på dem! Den fick bara 11.5V, efter matningen vart omdragen så ligger den på fina 12.5V istället.

Och nu med ca 1 bars laddtryck och halvfärdig map så räcker det till att rita 15 meters ränder på tvåan i alla fall smile

Dags att börja mappa ordentligt och höja laddtrycket till 1.6 big_smile
Senast redigerat av barrre (2 juli 2008)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

25 Inlägg
3 juli 2008
#9
Härligt! big_smile

Kör så det ryker!

Renault, It's not a car, it's a lifestyle

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2008
#10
barrre skrev:
Icke sa nicke! Blocket och kolvarna håller för åtminstone 600hk.

Min flög i bitar vid ungefär 270hk,  vevstakarna i et:n som gick av.  Men du har kanske bytt?

lycka till iaf smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Evolution Garage
394 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#11
torpis skrev:
barrre skrev:
Icke sa nicke! Blocket och kolvarna håller för åtminstone 600hk.

Min flög i bitar vid ungefär 270hk,  vevstakarna i et:n som gick av.  Men du har kanske bytt?

lycka till iaf smile

"Allt" är bytt smile
En stabil bottendel är alltid fint, då slipper man tänka på det senare! wink

Tack!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2008
#12
barrre skrev:
torpis skrev:
barrre skrev:
Icke sa nicke! Blocket och kolvarna håller för åtminstone 600hk.

Min flög i bitar vid ungefär 270hk,  vevstakarna i et:n som gick av.  Men du har kanske bytt?

lycka till iaf smile

"Allt" är bytt smile
En stabil bottendel är alltid fint, då slipper man tänka på det senare! wink

Tack!

helt rätt tänk smile   låter nästan som om du sitter med en GT3076R och Nira ganska snart wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök