Hej!
Håller på och hjälper polarn att mappa hans Volvo 240 med Megasquirt. Men nu har vi stött på ett riktigt jobbigt fel.
- B230ET totalt nyrenoverad.
- Megasquirt V3, senaste versionen av Megatunix.
- 1000cc spridare, Saab 9-5 Aero turbo med separat wastegate, hemmabyggt extraktogrenrör, 3" avgas från turbon, öppet sportluftfilter.
- Lambda, mapsensor (2.5bar), givare och spridare är helt nya.
- 2st Bosch pumpar (983 tror jag dom heter) som ska klara upp till 600hk+ och 10mm bränsleledning + retur till en ordentlig catchtank.
- Bilen körs på etanol.
- Alla jordkablar i bilen jordade i samma punkt.
Känslan när den misständer är snarlikt en varvstopp. Misständer som attan. Upp till 3500 så går bilen perfekt med en mycket fin mapp. Smyger man uppvarvtalet till 3500 varv så beter den sig likadant som om man ger fullgas.
UPPDATERING: Från början så var problemet där oavsett om man körde med eller utan laddtryck, men nu när vi bytt från VR till hallgivarinställning i MS'et så fungerar bilen klockrent utan laddtryck, men så fort vi kommer över 0.4-0.7bar så dyker problemet upp igen.
Varvstoppen i megasquirtet är satt till 6500 varv, och laddtrycksvakten är satt högt.
I loggen kan vi läsa ut att tändningen inte ändras vid misständningarna, bränslet indikerar heller inget konstigt. Lambdan går precis som den ska.
Vi har bytt fördelarlock, rotor och även testat med tändstift mellan 5 och 7 i hårdhet, 5orna fungerade inte alls för då flippade lambdan. Kör på 6or just nu.
Vi har även bytt inställning från VR-givare till Hallgivare.. (vi körde på fel först). Detta gjorde dock ingen skillnad mer än att vi fick ställa tändningen på nytt för att få det rätt. Vi trodde givetvis att detta var felet från första början, men det blev ingen förändring.
Trottelpositions-sensorn verkar Ok och är inga problem att kalibrera.
Idéerna börjar ta slut, så tips och råd mottages tacksamt!!!
Senast redigerat av barrre (1 juli 2008)