3401
Sök

1.8t

11 Inlägg
9 september 2005
Trådstartare
#1
Hejsan har ett litet problem eller vad man kan säga!!
Har en passat 1.8t, felet är den att när man hårdkör så att turbon verkligen får arbeta så börjar det låta som fa* från avgassystemet, typ som det vore ett hål eller att nåt? men bara när turbon har blivit varm och får "arbeta"???
låter iaf väldigt högt och jobbigt!

ÄR DET ETT HÅL TROR NI ELLER SKA DE VA SÅ PÅ BILLLIGARE TYSKAR???
Bilen är ju en -01:a så jag tycker inte det borde vara nåt fel på systemet, men....


MVH


38 Inlägg
28 december 2005
#2
Jag kör en passat 1.8T -98, men har aldrig hört något sådant. Så jag tror inte det ska vara så.

Har tyvärr inget förslag på vad det kan vara heller.

May the force be with you.

5 710 Inlägg
28 december 2005
#3
Hål på systemet är ganska lätt att kontrollera, täck för utblåset med foten så hör (och kanske ser) du lättare vart det läcker/om det läcker.

MVH Jonas
..............

764 Inlägg
28 december 2005
#4
Härlig topic..... wink

TeQuilla

57 Inlägg
28 december 2005
#5
kolla så det inte är nån avgasplåt som har lossnat i sitt fäste, starta bilen och lägg dej under bilen så hör du det ganska snart, annars ber du nån sätta sig inne i bilen och små gasa så hör du kanske lättare om det är nått läckage?

© Christer

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 december 2005
#6
har ett liknande ljud fast på tomgång, det låter som om den läcker avgaser vid turbon.. har inte kommit underfund med detta, hoppas ni gör det!

MVH

man lever bara en gång så lev väl!

Administratör
2 978 Inlägg
28 december 2005
#7
Jag har då aldrig haft inne en passat 98- med några som helst problem med avgaset "otät" Dom är ju näst intill rostfria. Kolla så du inte har en spricka i grenröret eller dyl den kan ju vidga sig om det blir riktigt varmt i så fall. Beror oftast på att man inte efterkyler turbon OM det är det felet.

En kopp av den svarta såsen...

10 287 Inlägg
28 december 2005
#8
Låt en bilmek lyssna.

Jag skulle nog sätta en (gammal) 50-öring på grenröret.

/Göran


sorryyou skrev:
Hejsan har ett litet problem eller vad man kan säga!!
Har en passat 1.8t, felet är den att när man hårdkör så att turbon verkligen får arbeta så börjar det låta som fa* från avgassystemet, typ som det vore ett hål eller att nåt? men bara när turbon har blivit varm och får "arbeta"???
låter iaf väldigt högt och jobbigt!

ÄR DET ETT HÅL TROR NI ELLER SKA DE VA SÅ PÅ BILLLIGARE TYSKAR???
Bilen är ju en -01:a så jag tycker inte det borde vara nåt fel på systemet, men....


MVH

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
28 december 2005
#9
Bullo skrev:
har ett liknande ljud fast på tomgång, det låter som om den läcker avgaser vid turbon.. har inte kommit underfund med detta, hoppas ni gör det!

MVH

Att köra så är ingen höjdare då du kan få skumma lamdavärden med diverse olika resultat.

Det kan läcka på 3 ställen:
1.Mellan topp > grenrör.
2.Mellan grenrör > turbo.
3.Mellan turbo > främre rör.

Det lättaste sättet att få reda på vart det läcker är att starta bilen kall och känna efter med handen vart det blåser.
Ofta kan man även se att det fuktar där det läcker (när bilen är kall)

Dålig på VW så jag vet inte om det sitter packning mellan grenrör > turbo och mellan turbo > främre rör men finns där packning kan det vara läge att byta.
Finns det inte kan det räcka med att eftredra muttrarna.

Har du riktigt otur och du inte hittar läckaget i någon skarv kan turbinhus eller grenrör var sprucket.....

MVH Jonas
..............

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 december 2005
#10
okej, jag har precis vart på mellanservice, d.v.s. olja å filter plus att dom går igenom allt på bilen, glömde naturligtvis säga det men enligt dom var allt finfint med bilen, dom hade även kollat felkoder och allt var på sin plats:P  det är en audi, ingen VW, iofs är det samma motor..

det värsta är att det är väldans trångt där nere, ser knappt turbon. men jag ska gå ut å kika lite på det nu.

tack sålänge!

man lever bara en gång så lev väl!

Satans Kung
467 Inlägg
28 december 2005
#11
När min Passat började låta sådär så gick det ett par veckor så var det så kallade "svänghjulet" bortslitet...Konverten knäcktes o dess täckplåt gick åt helvete...

Så jävla billigt

Men tänk då på att jag har en automatbil som är trimmad...

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

Administratör
2 978 Inlägg
28 december 2005
#12
Bullo man får montera bort luftburken för att se ordentligt men det är rätt snabbt och lätt gjort.

En kopp av den svarta såsen...

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
10 januari 2006
#13
Daniel T skrev:
Bullo man får montera bort luftburken för att se ordentligt men det är rätt snabbt och lätt gjort.

hur gör jag det då? har testat och bilen startar ju inte utan luftburken, det är nån sorts givare som sitter i burken och när man rycker sladden så vägrar den starta!

lite hjälp med detta tack!

på tal om den sladden, vad gör jag om jag vill ha öppet luftfilter? vad gör jag av denna "givare"?

man lever bara en gång så lev väl!

Satans Kung
467 Inlägg
10 januari 2006
#14
Du rycker bort sladden till Luftmassemätaren...Låt den va..Det är den som gör att bilen inte startar.. O ska du montera öppet så köp ett kit från tex BSR så får du monteringsdetaljer mm

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
10 januari 2006
#15
Mr Lemon skrev:
Du rycker bort sladden till Luftmassemätaren...Låt den va..Det är den som gör att bilen inte startar.. O ska du montera öppet så köp ett kit från tex BSR så får du monteringsdetaljer mm

det ser det inte ut som luftmassemätaren, det är bara en metallgjuten platta inuti burken som sladden går till. jaja, jag kan ju testa:P värt ett försök, dock blir det imon.

tack så länge!

man lever bara en gång så lev väl!

11 Inlägg
4 april 2006
Trådstartare
#16
Det var bara en värmesköld som hade fått sej en lite så den låg för nära!! vilket resulterade i oljud när röret blev varmt!!! smile



Sök