3517
Sök

Ska jag köpa 1,8mm eller 3,0mm mls-topplockspackning till bmw bygget?

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
Tja!
Som sagt vad ska jag köpa?

Det är en bmw 535i -90 som jag tänkte sätta i en Holset hx35-40 eller TO4E eller något i den stilen. Har väl tänkt landa på 350- 400hk.

Ska jag behålla nuvarande kompet eller ska jag sätta i en 3mm?

Tack på förhand!

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
Vad är det för komp i original?  Bensin eller E85?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
Det har jag inte fått reda på än, jag håller på att ta reda på det. någon som vet?

Sen ska den gå runt på bensin är det tänkt!
Senast redigerat av Blacksmoke (7 juli 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
för "bara" 400hk på bensin så tror jag du klarar dig på original komp, dokc är det alltid lockande att ladda på mer smile  I detta faller är det kanske smart att tänka frammåt?  Även om du kompsänker så behöver du inte ladda på sådär hiskerligt för att nå 400hk på 3.5liter motor.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
Du tycker jag ska köpa en 3mm packning alltså!? Jo det kanske blir mer ladd framöver!
cool

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
Jag tycker ingenting, för jag är inte påläst om denna motorn, men det är alltid bra att tänka ett steg frammåt.  3.5liter borde kunna ge 600 driftsäkra utan att blinka, lite så jag tänker smile

956 Inlägg
7 juli 2008
Bli medlem på autopower och sök på m30+turbo så får du fram en massa bra info, om bla kompet.

edit: Kollade runt lite på autopower.se och enligt dem trådarna så kan man köra 1 bar med originalpackning. Men för att vara på den säkra sidan tycker jag att du ska o-ringa blocket.
Det stod även att med originalkomp (9:0:1) och ca 1 bars ladd får man ut ca 400 hk.

Ska man andvända tjockare packning vart man tvungen att ta av sträckaren 1mm och fila ut kuggen på kamdrevet eller andvända ställbart kamdrev.
Senast redigerat av luunggan (7 juli 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
1 bar låter mycket för att hitta 400hk i hela 3.5liter.  Kan det stämma?

turboabstinens
442 Inlägg
7 juli 2008
torpis skrev:

originaleffekt, 211 hk, 1 bars övertryck blir dubbelt så mycket effekt minus det som försvinner i form utav värme osv.

ocertifierad klåpmekare

28 Inlägg
7 juli 2008
röstar på 3mm mls. även om du kört utan turbo med den så hade du inte märkt någon skillnad. och du kommer kunna ladda mer.

482 Inlägg
7 juli 2008
Jag tycker du ska ligga på den säkra sidan och köra med 3mm.

Jodå... Så är det serru!

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
7 juli 2008
Jag körde med 0,9 i ladd på min 535a e34 och det funkade kanon med org packning,bara den får soppa så du inte spikar så håller det , har du redan rivit så kör msl och glöm inte arp bult
Mvh.

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
M3Tim skrev:
Jag körde med 0,9 i ladd på min 535a e34 och det funkade kanon med org packning,bara den får soppa så du inte spikar så håller det , har du redan rivit så kör msl och glöm inte arp bult
Mvh.

Görs det något åt topplocken i dessa motorer när det turbokonverteras?

M20B25 har ju en tednens att pajja lätt?

eller är det ARP-bultarna som är hemligheten?

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
bluelight skrev:
torpis skrev:

originaleffekt, 211 hk, 1 bars övertryck blir dubbelt så mycket effekt minus det som försvinner i form utav värme osv.

Jo för all del, tycker bara det låter lite lågt med 110hk/liter med 1bar i laddtryck.  Men det är ju gammla motorer också, inte alls byggda för detta ändamål :p

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
7 juli 2008
m30 klarar sig bra med bara arp ,värre med m20 som bör svetsas

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
M3Tim skrev:
m30 klarar sig bra med bara arp ,värre med m20 som bör svetsas

tackar smile 

(635:or är läckra men långsamma, därav frågan)

956 Inlägg
7 juli 2008
Om du ska kompsänka tycker jag att du ska svarva kolvarna, iallafall om du har katalysator, då dom i det utförandet är tjockare än icke kat verisionerna. Då slipper du problemet med att kamen.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

12 086 Inlägg
7 juli 2008
Finns dom som får ut uppemot 700hk med orginalmotor, dock kompsänkt förståss!
M30 motorn är stabil och tål mkt, orginaleffekten är väldigt låg, men lätta moddar får man upp den till 250 lätt.

Sök