3545
Sök

Motorbyte från 2L DOCH till 2.9L V6.a, hjälp? :o

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 november 2007
#21
speedshop skrev:
En turbo konvertering !!
Billig i soppa o mycket effekt
En sur v6a är inte o tänka på tung o slö!
Inge ont i de de är bara min uppfattning.
Lycka till

en sierra med 2,9 liters 6an plockar många... har själv haft en sådan så jag vet att dom går bra och att dom plockar måånga andra bilar....





men som sagt till tråd skaparen: eftersom sierra 2,9 inte är så farligt dyra så kanske det är bättre att köpa en färdig 2,9a.. jag menar det blir ju lite pengar om du ska köpa motor och reg besikta osv.... men vill du göra det som en rolig grej och för att till exempel lära dig så go for it!

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Automationselektriker
213 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#22
Mavric skrev:
HardCore skrev:
Skit i vanlig 2,9, finns ju en BOA på blocket.
http://www.blocket.se/vi/14084756.htm?ca=17_s

jo såg boan med på blocket. lika dan motor ja rullar med min sierra smile trevlig motor som fan. men sjukt svårt att få tag på saker till just den sad om man inte vill köpa nya saker hela tiden

man skulle ju vilja ha en sån, men knappast med automat, och om man ska ha manuell måsste man ju bygga om svänghjulet osv hmm , men man kanske skjuter på vanliga 2.9an och ser om man kanske ska samla ihop lite mera stålar så man kan köpa sig en BOA å bygga om, får se hur det blir, till ex vad för saker då menar du som ska köpas nytt hela tiden?, btw, varför kallas den BOA?. . . tongue
Senast redigerat av CIA_SWE (7 november 2007)

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
8 november 2007
#23
cosworth sexan är ju uppbyggd på vanilga 2,9 liter v6an som sitter i sierra och scorpio så förmodligen så lär svänghjul och koppling passa från den vanliga 2,9 liters motorn skulle jag tro smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
8 november 2007
#24
_Glenne_ skrev:
cosworth sexan är ju uppbyggd på vanilga 2,9 liter v6an som sitter i sierra och scorpio så förmodligen så lär svänghjul och koppling passa från den vanliga 2,9 liters motorn skulle jag tro smile

Så rätt glenne, svänghjul och kopplingpassar rakt på, dock måste man införskaffa sig ett ?centreringslager? kommer inte ihåg om det heter så. men annars så är det samma uppbyggnad och det ska inte vara mkt svårigheter att hinka ner en sådan motor i en sierra 2,9.

Automationselektriker
213 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#25
Turbomatte skrev:
_Glenne_ skrev:
cosworth sexan är ju uppbyggd på vanilga 2,9 liter v6an som sitter i sierra och scorpio så förmodligen så lär svänghjul och koppling passa från den vanliga 2,9 liters motorn skulle jag tro smile

Så rätt glenne, svänghjul och kopplingpassar rakt på, dock måste man införskaffa sig ett ?centreringslager? kommer inte ihåg om det heter så. men annars så är det samma uppbyggnad och det ska inte vara mkt svårigheter att hinka ner en sådan motor i en sierra 2,9.

men det är bara att fara på skroten å slakta en gammal scorpio 2.9, brorsan jobbar där så inga probbs att få tag i delar.
men jag har en Sierra GT 2.0 wink big_smile så det kommer behövas lite småmodd här å vars för mig :o

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

121 Inlägg
8 november 2007
#26
CIA_SWE skrev:
Mavric skrev:
HardCore skrev:
Skit i vanlig 2,9, finns ju en BOA på blocket.
http://www.blocket.se/vi/14084756.htm?ca=17_s

jo såg boan med på blocket. lika dan motor ja rullar med min sierra smile trevlig motor som fan. men sjukt svårt att få tag på saker till just den sad om man inte vill köpa nya saker hela tiden

man skulle ju vilja ha en sån, men knappast med automat, och om man ska ha manuell måsste man ju bygga om svänghjulet osv hmm , men man kanske skjuter på vanliga 2.9an och ser om man kanske ska samla ihop lite mera stålar så man kan köpa sig en BOA å bygga om, får se hur det blir, till ex vad för saker då menar du som ska köpas nytt hela tiden?, btw, varför kallas den BOA?. . . tongue

Klart att cossie motorn är ett hetare alternativ men svårare att hitta och även att köpa för den delen.
En standard 2.9i kastar ju folk efter dej.
Om du letar så är det nästan bortskänkes på 2.9i motorerna, (köp 3 för 1.) jag tycker för övr. att 2.9i är den mysigaste motorn som Europa ford gjort. (Tror att den är en rest av englsk v8)
Trevligt med bottenvrid, karaktären som blir aggresiv vid 4000rpm, en trimmad 2.9i har potencial att få samma effekt som en cossie v6.
Jag har sett turbobygge med en sån motor där dom körde dragracing 402m på 10+ med 500hk anglia.
Själv pillade jag med dom motorerna ganska redigt. Om du vill ha tips hur du får den att gå bra kan jag ge dej MÅNGA tips.


Automationselektriker
213 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#27
Du skrev:
CIA_SWE skrev:
Mavric skrev:
jo såg boan med på blocket. lika dan motor ja rullar med min sierra smile trevlig motor som fan. men sjukt svårt att få tag på saker till just den sad om man inte vill köpa nya saker hela tiden

man skulle ju vilja ha en sån, men knappast med automat, och om man ska ha manuell måsste man ju bygga om svänghjulet osv hmm , men man kanske skjuter på vanliga 2.9an och ser om man kanske ska samla ihop lite mera stålar så man kan köpa sig en BOA å bygga om, får se hur det blir, till ex vad för saker då menar du som ska köpas nytt hela tiden?, btw, varför kallas den BOA?. . . tongue

Klart att cossie motorn är ett hetare alternativ men svårare att hitta och även att köpa för den delen.
En standard 2.9i kastar ju folk efter dej.
Om du letar så är det nästan bortskänkes på 2.9i motorerna, (köp 3 för 1.) jag tycker för övr. att 2.9i är den mysigaste motorn som Europa ford gjort. (Tror att den är en rest av englsk v8)
Trevligt med bottenvrid, karaktären som blir aggresiv vid 4000rpm, en trimmad 2.9i har potencial att få samma effekt som en cossie v6.
Jag har sett turbobygge med en sån motor där dom körde dragracing 402m på 10+ med 500hk anglia.
Själv pillade jag med dom motorerna ganska redigt. Om du vill ha tips hur du får den att gå bra kan jag ge dej MÅNGA tips.

hade cossiemotorn varit ett troligt alternativ hade man ju självklart gått på den, jomen det är ju som du säger, svåra att få tag i osv, (btw du får gärna säga vars folk slänger 2.9i or efter mig wink )
man har ju hört att domdära motornerna ska vara ganska slitstarka och tåliga, dock så brukar det vara mkt problem med tommgången och sånna "elektriska" saker (är ju alltid de som är felen idag)
men det låter ju bra att du har många tipps å ge mig, så du får gärna hänga kvar här på garaget så ja kan tracka dig med aaaaaalla mina frågor tongue
Senast redigerat av CIA_SWE (8 november 2007)

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
8 november 2007
#28
Du skrev:
CIA_SWE skrev:
Mavric skrev:
jo såg boan med på blocket. lika dan motor ja rullar med min sierra smile trevlig motor som fan. men sjukt svårt att få tag på saker till just den sad om man inte vill köpa nya saker hela tiden

man skulle ju vilja ha en sån, men knappast med automat, och om man ska ha manuell måsste man ju bygga om svänghjulet osv hmm , men man kanske skjuter på vanliga 2.9an och ser om man kanske ska samla ihop lite mera stålar så man kan köpa sig en BOA å bygga om, får se hur det blir, till ex vad för saker då menar du som ska köpas nytt hela tiden?, btw, varför kallas den BOA?. . . tongue

Klart att cossie motorn är ett hetare alternativ men svårare att hitta och även att köpa för den delen.
En standard 2.9i kastar ju folk efter dej.
Om du letar så är det nästan bortskänkes på 2.9i motorerna, (köp 3 för 1.) jag tycker för övr. att 2.9i är den mysigaste motorn som Europa ford gjort. (Tror att den är en rest av englsk v8)
Trevligt med bottenvrid, karaktären som blir aggresiv vid 4000rpm, en trimmad 2.9i har potencial att få samma effekt som en cossie v6.
Jag har sett turbobygge med en sån motor där dom körde dragracing 402m på 10+ med 500hk anglia.
Själv pillade jag med dom motorerna ganska redigt. Om du vill ha tips hur du får den att gå bra kan jag ge dej MÅNGA tips.

kan inte annat än hålla med dig... har själv haft en sierra 2,9 utan kattar, uppställd tändning (gick bättre) sportfilter och sportsystem.. alltså orginal med små moddningar bara och den pinnade på bra... dom gör 0-100km/h på 8,5sekunder orginal enligt fabrikationsuppgiftern vilket är riktigt bra för 146hk tycker jag.... sen hade visst teknikensvärld gjort ett test på den motorn med eller utan kattar och kattarna ströp 14hk på den motorn tror jag det var enligt dom då... och jag kan intyga att det vart en bra skillnad när man tog bort kattarna... näe hade jag haft råd hade jag nog köpt en ny sierra 2,9... roligare bil får man leta efter med den effekten


och med cosworth utväxling kan jag säga att dom blir bra mkt piggare också... och fort går dom då också eftersom då orkar dom varva ur helt på 5an vilket dom inte riktigt gör med orginal utväxlingen... jag hade cossie diffbroms på min 2,9a så jag vet att dom går mkt bättre med den utväxlingen smile
Senast redigerat av _Glenne_ (8 november 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Automationselektriker
213 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#29
_Glenne_ skrev:
Du skrev:
CIA_SWE skrev:
man skulle ju vilja ha en sån, men knappast med automat, och om man ska ha manuell måsste man ju bygga om svänghjulet osv hmm , men man kanske skjuter på vanliga 2.9an och ser om man kanske ska samla ihop lite mera stålar så man kan köpa sig en BOA å bygga om, får se hur det blir, till ex vad för saker då menar du som ska köpas nytt hela tiden?, btw, varför kallas den BOA?. . . tongue

Klart att cossie motorn är ett hetare alternativ men svårare att hitta och även att köpa för den delen.
En standard 2.9i kastar ju folk efter dej.
Om du letar så är det nästan bortskänkes på 2.9i motorerna, (köp 3 för 1.) jag tycker för övr. att 2.9i är den mysigaste motorn som Europa ford gjort. (Tror att den är en rest av englsk v8)
Trevligt med bottenvrid, karaktären som blir aggresiv vid 4000rpm, en trimmad 2.9i har potencial att få samma effekt som en cossie v6.
Jag har sett turbobygge med en sån motor där dom körde dragracing 402m på 10+ med 500hk anglia.
Själv pillade jag med dom motorerna ganska redigt. Om du vill ha tips hur du får den att gå bra kan jag ge dej MÅNGA tips.

kan inte annat än hålla med dig... har själv haft en sierra 2,9 utan kattar, uppställd tändning (gick bättre) sportfilter och sportsystem.. alltså orginal med små moddningar bara och den pinnade på bra... dom gör 0-100km/h på 8,5sekunder orginal enligt fabrikationsuppgiftern vilket är riktigt bra för 146hk tycker jag.... sen hade visst teknikensvärld gjort ett test på den motorn med eller utan kattar och kattarna ströp 14hk på den motorn tror jag det var enligt dom då... och jag kan intyga att det vart en bra skillnad när man tog bort kattarna... näe hade jag haft råd hade jag nog köpt en ny sierra 2,9... roligare bil får man leta efter med den effekten


och med cosworth utväxling kan jag säga att dom blir bra mkt piggare också... och fort går dom då också eftersom då orkar dom varva ur helt på 5an vilket dom inte riktigt gör med orginal utväxlingen... jag hade cossie diffbroms på min 2,9a så jag vet att dom går mkt bättre med den utväxlingen smile

Cosworth utväxling. . . ? menar du att du hade en cossielåda eller vadå? tongue
orkar inte 2,9an varva ut ordentligt på 5.an?, det gör ju till o med min 2,0 DOHC wink, fast det är ju lite skillnad på utväxlingarna då, men så stor skillnad är det väl ändå inte? tongue

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 november 2007
#30
jag hade cosworth bakaxel på min.. annan utväxling i den bakaxeln... och jag är tveksam på att din dohc orkar gå på varvstoppen på 5an för isf borde den göra närmare 240-250km/h roll smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Automationselektriker
213 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#31
_Glenne_ skrev:
jag hade cosworth bakaxel på min.. annan utväxling i den bakaxeln... och jag är tveksam på att din dohc orkar gå på varvstoppen på 5an för isf borde den göra närmare 240-250km/h roll smile

vågar inte gasa mera när ja ligger i typ 220, varvar typ närmare 6K då, vill inte förstöra motorn :S vet inte för hur mkt dom håller hmm och sen så är bara däcken gjorda för 210 XD
ja gjorde en beräkning på hur fort den skulle kunna gå i praktiken, och ja komme fram till att om ja varvade jusst över 6K så skulle den göra nästan 240 big_smile
vars ligger varvstoppen på dendära btw? neutral
Senast redigerat av CIA_SWE (9 november 2007)

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

121 Inlägg
9 november 2007
#32
CIA_SWE skrev:
Du skrev:
CIA_SWE skrev:

man skulle ju vilja ha en sån, men knappast med automat, och om man ska ha manuell måsste man ju bygga om svänghjulet osv hmm , men man kanske skjuter på vanliga 2.9an och ser om man kanske ska samla ihop lite mera stålar så man kan köpa sig en BOA å bygga om, får se hur det blir, till ex vad för saker då menar du som ska köpas nytt hela tiden?, btw, varför kallas den BOA?. . . tongue

Klart att cossie motorn är ett hetare alternativ men svårare att hitta och även att köpa för den delen.
En standard 2.9i kastar ju folk efter dej.
Om du letar så är det nästan bortskänkes på 2.9i motorerna, (köp 3 för 1.) jag tycker för övr. att 2.9i är den mysigaste motorn som Europa ford gjort. (Tror att den är en rest av englsk v8)
Trevligt med bottenvrid, karaktären som blir aggresiv vid 4000rpm, en trimmad 2.9i har potencial att få samma effekt som en cossie v6.
Jag har sett turbobygge med en sån motor där dom körde dragracing 402m på 10+ med 500hk anglia.
Själv pillade jag med dom motorerna ganska redigt. Om du vill ha tips hur du får den att gå bra kan jag ge dej MÅNGA tips.

hade cossiemotorn varit ett troligt alternativ hade man ju självklart gått på den, jomen det är ju som du säger, svåra att få tag i osv, (btw du får gärna säga vars folk slänger 2.9i or efter mig wink )
man har ju hört att domdära motornerna ska vara ganska slitstarka och tåliga, dock så brukar det vara mkt problem med tommgången och sånna "elektriska" saker (är ju alltid de som är felen idag)
men det låter ju bra att du har många tipps å ge mig, så du får gärna hänga kvar här på garaget så ja kan tracka dig med aaaaaalla mina frågor tongue

Har skänkt bort en 2.9i bara för några mån sedan. samt skrotat en "lätt" trimmad 2.9i
scorpio.
Som någon skrev så är den dubbelkatten (2st efter varandra) grymt o-effektiva. jag tvivlar inte på att du fixar x antal hk där med rätt tändning. (jag har .."hört".. 15hk men det låter mycket.) förtändningen ställer du på boxen. (man byter ut en av kablarna.) ett bra luftfilter om du kör med tex. dubbla öppna så kommer ditt insugs ljud låta gott. jag hade en potensiometrisk ställbar lambda. lättat svänghjul. Bättre tändgrejjor.. mm..

Jag och bror har en motor i garaget som har planade toppar med frästa insug/utgående kanaler avgas. en trimmkam.
(Var tänkt som race motor i en scorpio men jag har inga fordar längre.)
klart det går att bättra på karaktären på motorerna./Mvh Raz


Automationselektriker
213 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#33
Men, back to basics, alltså en 2.9i passar alltså i min Sierra som nu har en 2.0 DOHC,
och det är bara i princip att sno alla tillbehör från en scorpio som har med motorn att göra?
men jag kommer måste svettsa om efter grenrören för att få det att passa eller?
ni får som sagt komma med alla dilemman ni känner till när det gäller ett sådant motorbyte smile

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 november 2007
#34
CIA_SWE skrev:
_Glenne_ skrev:
jag hade cosworth bakaxel på min.. annan utväxling i den bakaxeln... och jag är tveksam på att din dohc orkar gå på varvstoppen på 5an för isf borde den göra närmare 240-250km/h roll smile

vågar inte gasa mera när ja ligger i typ 220, varvar typ närmare 6K då, vill inte förstöra motorn :S vet inte för hur mkt dom håller hmm och sen så är bara däcken gjorda för 210 XD
ja gjorde en beräkning på hur fort den skulle kunna gå i praktiken, och ja komme fram till att om ja varvade jusst över 6K så skulle den göra nästan 240 big_smile
vars ligger varvstoppen på dendära btw? neutral

hehe okej... 2,9an min gjorde närmare 240km/h enligt mätarn iaf  med cossie utväxlingen:)... varvstoppen på en 2,0 dohc? hmm ingen aning faktiskt eftersom att dom få gånger man kör på varvstoppen så kollar jag inte på varvmätarn... men runt 6-6500rpm skulle jag gissa på smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Automationselektriker
213 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#35
hehe okej, är ju iofs skillnad på hastigheten enligt mätarn och i verkligheten,
men men, det är irrelevant vad dom toppar, axet man är ute efter wink

btw, ät det nån som vet hur lång scorpions låda är i jämförelse med sierrans? tongue och hur lång mellanaxeln/kardanaxeln är på respective bilarna i jämförelse? tongue

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

Är jag Medlem?
125 Inlägg
14 juli 2008
#36
_Glenne_ skrev:
CIA_SWE skrev:
_Glenne_ skrev:
jag hade cosworth bakaxel på min.. annan utväxling i den bakaxeln... och jag är tveksam på att din dohc orkar gå på varvstoppen på 5an för isf borde den göra närmare 240-250km/h roll smile

vågar inte gasa mera när ja ligger i typ 220, varvar typ närmare 6K då, vill inte förstöra motorn :S vet inte för hur mkt dom håller hmm och sen så är bara däcken gjorda för 210 XD
ja gjorde en beräkning på hur fort den skulle kunna gå i praktiken, och ja komme fram till att om ja varvade jusst över 6K så skulle den göra nästan 240 big_smile
vars ligger varvstoppen på dendära btw? neutral

hehe okej... 2,9an min gjorde närmare 240km/h enligt mätarn iaf  med cossie utväxlingen:)... varvstoppen på en 2,0 dohc? hmm ingen aning faktiskt eftersom att dom få gånger man kör på varvstoppen så kollar jag inte på varvmätarn... men runt 6-6500rpm skulle jag gissa på smile

Kan tillägga att varvspopet ligger på 6700rpm på min sierra 2,0 doch:Pwink

Gillar Merca


Sök