2815
Sök

Vilket topplock ska jag ha till Volvo 740GLT???

6 Inlägg
19 december 2005
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag var precis nere på en verkstad och gjorde ett kompressionstest på min Volvo 740 GLT -89 och fick reda på att cylinder nr.2 inte har någon kompression! En mycket trevlig julklapp vill jag säga så här en vecka innan besiktningen!
Frågan är bara vilken topp jag ska ha till min 16 ventilare?... för jag behöver byta hela toppen eller? Jag har hört att det finns 530 och 531 toppar men vilken passar min bil bäst?
Är det någon som ligger inne med en topp så går det bra att skriva det här! smile

Tacksam för ett svar av någon som vet!

MVH Johan


10 287 Inlägg
19 december 2005
#2
??

Har du en 740GLT 8V eller en 740GLT16V.

Har du en 16V så finns bara 16V toppen som passar.

Har du en 8V så funkar både 530 och 531.

/Göran


P.S. Är det en 16V så är det inte säkert att du behöver byta toppen, det kan räcka att tvätta igenom tryckarna. En van mek bör kunna hjälpa dig.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 december 2005
#3
530 å 531 är ju 8-ventilare... du ska ju ha 16-ventilare igen men vad den toppen heter har jag glömt... men det är inte bara topp-packningen då? kan ju vara kolvringar också... vet inte hur svårt det är att ev byta ventiler på 16-valve... men nån kompliterar mig nog snart... smile ha d bra...


10 287 Inlägg
19 december 2005
#4
Byta ventiler är skitlätt. (tycker jag med verkstad och båge och hela kittet...).

Men det behöver inte alls vara krokusar, som jag skrev så kan tryckarna gegga igen.
Har han dammat ventiler i kolvarna så måste man kolla styrningarna noga också.

Mvh
Göran

Xoff skrev:
530 å 531 är ju 8-ventilare... du ska ju ha 16-ventilare igen men vad den toppen heter har jag glömt... men det är inte bara topp-packningen då? kan ju vara kolvringar också... vet inte hur svårt det är att ev byta ventiler på 16-valve... men nån kompliterar mig nog snart... smile ha d bra...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
138 Inlägg
29 december 2005
#5
kortare kamrem balansaxlar bort bytsträckare..bygg..om den så, så passar ett 530 531 8v topp ist.. eller var det glt med gl motor..altså bara utrustningspaketet+??

12 086 Inlägg
30 december 2005
#6
är inte så inne i volvomotorer men låter otroligt fattigt att byta bort en 16v mot en 8v topp?

7 Inlägg
7 april 2006
#7
GLT 16V är en B234 motor då 4an står för fyra ventiler per cylinder
och sen fins det 740 GLT med 8 Ventilers topp. B230F motorer i, då de ändast är GLT utrustade.

Har du en 16V så blir det renovering av toppen som gäller.



Sök