4678
Sök

Nytt avgassystem till Suzuki Swift gti -92

Soldat
44 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
MItt system har kastat in handduken o jag behöver ett nytt snarast.

Jag hade tänkt mig ett 2.5" från katten lr e de för stort för en 1.3 liters motor?

Jag har väl tänkt lägga en 3 000 kr ungefär.

Vad får man för det? Bra ställen o fixa på?

Helst av allt skulle jag vilja ha rostfritt men...Kanske inte räcker me dom cashen?

hörs!

//Simma lugnt, Temperani

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
15 juli 2008
Känns det som du behöver 2.5" till Swiften? ^^
Jag tror de blir lite för stort, du kommer nog förlora motstånd och bilen blir bara slö.
Ta samma tum som sitter på nu och släng på nån kul slutburk om det är ljudet du är ute efter smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Soldat
44 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Ofan, na ja har inte en aning vad ja ska ha =P
De va en poolare till mig som e bilmekaniker som sa att omjag ändå ska köpa nytt så kan jag slå till på 2.5" på en gång.

Blir bilen slö om man har för stora rör? Läste ju någon guide här o så som jag förstod så gällde de bara 2taktsmotorer? No?

Hörs

//Simma lugnt, Temperani

Labborant
307 Inlägg
15 juli 2008
Temperani skrev:
Ofan, na ja har inte en aning vad ja ska ha =P
De va en poolare till mig som e bilmekaniker som sa att omjag ändå ska köpa nytt så kan jag slå till på 2.5" på en gång.

Blir bilen slö om man har för stora rör? Läste ju någon guide här o så som jag förstod så gällde de bara 2taktsmotorer? No?

Hörs

Känns som det är en myt...sett på andra trådar att folk sagt så också men när vederbörande provat har det inte varit någon skilldnad, själv har jag aldrig trott på det...

Hade jag vart du hade jag åkt till en en firma som säljer rostfria rör, där handlar man billigt, har dom böjar köp dom med, annars finns det på nätet, be en polare svetsa ihop det om du inte kan själv...

Jag gjorde ett till en 200sx jag hade kostade 1500 allt och då betalade jag en som svetsade ihop det också, och det var från downpipe och hela vägen, blev otroligt nöjd, ett nytt sånt skule kostat 6-8 tusen

Soldat
44 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
la_palma : damn bra pris!! Väldigt överkomligt! Men ljuddämparna kostar ju fasiken en slant..!?

Lr vet du någon sida där man köper billiga sådana också?

Ciao

//Simma lugnt, Temperani

Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
Temperani skrev:
la_palma : damn bra pris!! Väldigt överkomligt! Men ljuddämparna kostar ju fasiken en slant..!?

Lr vet du någon sida där man köper billiga sådana också?

Ciao

Jag körde utan för bästa effekt, hade bara en stor slutburk, men vill du ha en riktig ljuddämpare hade jag nog gått till mekonomen, dom har simons under tusenlappen, rätt bra märke...

613 Inlägg
16 juli 2008
Jag byggde nyss eget 2½ tum på min, samma motor iaf. wink Men skulle nog tagit 2" istället. Har iofs bara en dämpare nu med. Finns film me ljudet, lite väl högt wink

Edit, film på ljudet. Är samma motor som din alltså..
http://www.youtube.com/watch?v=T7QxyCyQwNs
Senast redigerat av Johnson (16 juli 2008)

Soldat
44 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
la_palma : Jag hade faktiskt tänkt mig o köra 2" system från katten, och bara köra en ljuddämpare. Kan de bli bra tro? Lr kommer de låta nå fruktansvärt?

Johnson : Haha den e så schysst din lilla mini! =P Sweet att vi har lika motor också =P Aa jag ringde ferrita idag o frågade vad dom tar för o göra ett sportsystem till min o dom sa 6000kr :S Way too much!
Men vad tror du, om jag kör 2" system och en bra dämpare i slutet, kommer de låta mindre än din då?

Ha de gott! smile

//Simma lugnt, Temperani

Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
Temperani skrev:
la_palma : Jag hade faktiskt tänkt mig o köra 2" system från katten, och bara köra en ljuddämpare. Kan de bli bra tro? Lr kommer de låta nå fruktansvärt?

Johnson : Haha den e så schysst din lilla mini! =P Sweet att vi har lika motor också =P Aa jag ringde ferrita idag o frågade vad dom tar för o göra ett sportsystem till min o dom sa 6000kr :S Way too much!
Men vad tror du, om jag kör 2" system och en bra dämpare i slutet, kommer de låta mindre än din då?

Ha de gott! smile

Jag tror det blir bra om du kör 2,5" rör, en 2" typ simonsdämpare, och ett scysst slutrör istället för slutdämpare, tror det kommer låta rätt skumt med en bara en slutdämpare på sugmotor, kommer låta för mycket och för bondaktigt och det vill du ju inte!  Tror på en riktig dämpare, sen ett par dubbla dtm utblås kanske, passar på "småbilar"

Soldat
44 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Vad bör man tänka på när man köper rör för att bygga sitt system? Tänkte köpa mina på biltema (ej rostfritt) o sedan kladda på ett rostskydd.

Man drar på sån där "massa" på rören, klämmer ihop dom, på med rörklämma...Lr hur går man tillväga? Antar att jag måste fåt svettsat när skiten ska på katten sen...Står något på biltema om "stegmuff" va tusan e de? =P

//Simma lugnt, Temperani

Soldat
44 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
angående avgassystem osv.

Jag tänkte fixa rördelar från biltema, en rostfri ljuddämpare från blueride med 2.25" anslutning.

Själva rören i systemet tänkte jag låta vara 2".

Nu till de kluriga, när jag väljer rör så är de raka röret Ø50,8mm, likaså kardankröken, hur gör man för att länka samman dessa? Och likadant sen hur får jag på ett 2" rör på min 2.25" ljuddämpare?

Vad är skarvmuff och stegmuff? :S Är det sådana man använder kanske?

Och hur mkt "space" får det vara mellan rören som ska sättas ihop, jag tänker då på deras skillnad i diameter.

Jag tänker göra ett försök med rörklämmor för jag kan inte svettsa :s morr! Vad ska man tänka på då?

tack smile

//Simma lugnt, Temperani

Sök