3520
Sök

Varför blinkar alla fyra blinkersarna på en Peugeot 605 -97?

Lastmaskinsförare
21 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Jag har kopplat bort släpvagnskontakten, spelar ingen roll om man blinkar höger eller vänster, allt blinkar.
Bilen har larm. Strömbrytaren till larmet i mittpanelen lyser konstant, ska vara släckt när larmet är avaktiverat? Nåt är fel, frågan är om felet ligger i larmet eller om felet finns nån annanstans men även visar sig i larmet. C-lås fungerar som det ska och inga larm utlöses oavskitligt.
Knappen till varningsblinken kopplade jag bort, då fungerade det inte alls så klart.
Bilen är inte min och jag har aldrig skruvat Peugeot förr så därför är jag lite lost än så länge.

Jag kan tänka mig flera orsaker men innan jag river så undrar jag om nån känner igen problemet och kan ge en ledtråd.

Var kan styrenheten till larmet sitta?

//Stefan

"-Pappa! det är så mysigt att få smutsa ner sig och det är så kul att muttra!" (dottern hjälper till att skruva)

291 Inlägg
4 april 2008
Swedenrockers skrev:
Koppla tillbaka varningsblinkersströmställaren och tryck in och ut den ett flertal gånger, kan vara så enkelt/svårt. Tror inte på fel i larmboxen, vänster och höger blinkrelä är åtskilda i larmboxar oftast. Har det uppkommit nyligen?

Min kompis hade en saab 900 som blinkersarna blinkade på hela tiden och då var det larmboxen som var trasig...

Lastmaskinsförare
21 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Jag har tryckt vilt på knapparna, frågan är om blinkreläet har en eller två kretsar?
Jag misstänker larmet också, felet kom enl uppgift i samband med att varningsblinken användes men inte ens märkesverkstan trodde på knappen, själv är jag inte lika säker. När jag körde en Scania R143 så la blinkersen av, jag bytte varningsblink knapp sen funkade det. Knappfel är möjligt, verkstan trodde på blinkomkopplaren vid ratten...hmmm... jag vet inte ja..

"-Pappa! det är så mysigt att få smutsa ner sig och det är så kul att muttra!" (dottern hjälper till att skruva)

Lastmaskinsförare
21 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Hmm....jag trodde att larmet styrde bilens eget blinkrelä, så larmet har egna blinkrelän alltså? Det börjar låta som ett fall för verkstan. Det är ju inte min bil och det skulle vara dumt att greja själv så man eldar upp nåt, det finns mycket elektronik att bränna. Inte för att jag inte vet vad jag gör men jag vet inte hur elsystemet är upplagt.

Jag är fortfarande tacksam för fler tips.....

Japan Quality
670 Inlägg
5 april 2008
Låter lite som starstspärren. Har du sådan där tryckknapp på nyckeln som du låser och låser upp bilen med? Lås och lås upp tio till tolv gånger så kan det släpppa. Finns det ingen startspärr testa detta ändå. //mvh/Patrik
Senast redigerat av Powerman (5 april 2008)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Lastmaskinsförare
21 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Det var larmet som jävlades, märkesverkstan klarade inte av att fixa felet så dom kopplade bort larmet. Nu funkar blinkersen igen.

Sök