3360
Sök

Fjäderbyte 900ng, Behöver hjälp!

28 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Nu är det så att jag vill byta fjädrar till sänkningsfjädrar eftersom bilen är hög som ett höghus.
Jag har försökt men jag har fastnat vid bulten som sitter på spindelleden (se bild).

http://img247.imageshack.us/img247/751/gaaahmy4.th.jpg

Som jag har förstått det så måste man plocka ur hela fjäderbenet för att byta fjädrar fram?
Jag har lossat allt som abs givare, broms ok, drivaxel men skruven till bromsskivan var jätte mjuk så skallen blev rund, vilket betyder att skivan sitter kvar.

Så hur gör jag för att få ur bulten så fjäderbenet ramlar ur?

Tack på förhand!

Mvh!

687 Inlägg
21 juli 2008
fick du av muttern på spindelleden? isåfall ska du ha en avdragare för att lättast få av den, finns billigt på biltema. Det går ju att banka och svära på den också men det är ju lite jobbigare.

28 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Det gick tillslut! men tog nog fan 24h totalt för alla 4 fjädrar!!
Första gången jag ens försökt göra något liknande så det får väll duga tycker jag!
Finns inga genvägar, har man inte en avdragare är det bara att vålda! Man ska INTE vara rädd för att ta i iaf!!
Sitter som f*n!!

Men, ser inte ut som att den blev lägre?
Vi tänkte väll att fjädern sjunker ihop efter några mil, eller ska det synas direkt?

Mvh Boman

1 688 Inlägg
22 juli 2008
Dom "sätter sig" efter ett tag, bara att vänta! smile

Jag brukar lossa hela fjäderbenet istället, inkl stagen, går nästan fortare, och domdär spindellederna är inte roliga. Man får köpa hela staget nytt om spindelleden pajjar. Så jag brukar lossa stagen i ramen istället, 15 nyckel på bulten som håller bärarmen med spindelleden, och 16 på den vinklade armen. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

28 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Dom "sätter sig" efter ett tag, bara att vänta! smile

Jag brukar lossa hela fjäderbenet istället, inkl stagen, går nästan fortare, och domdär spindellederna är inte roliga. Man får köpa hela staget nytt om spindelleden pajjar. Så jag brukar lossa stagen i ramen istället, 15 nyckel på bulten som håller bärarmen med spindelleden, och 16 på den vinklade armen. smile

Okej, Låter bra, Jag var påväg att göra precis som du brukar göra också, men när jag tog fram spettet och började böja som fan så gick det vägen endån smile

Att fjädrarna "sätter sig efter ett tag", hur långt brukar "ett tag" vara för dig?

Man vill ju ha resultat smile

Sök