som rubriken lyder så fick bilen det på besktingen och jag behöver lite hjälp,ska kanske köpa den kl 16-17.00 och vill ha svar så fort som möjligt om va de kan va!
hur mkt var det ifrån godkänt då? det kan ju vara allt ifrån att motorn tar tjuvluft i en vacuumslang eller insugspackning eller att det är ett litet hål i avgassystemet till att lambda sonden är kass...
det låg på 1.4-1.5 nånstans där i mellan kommer inte ihåg riktigt men är säker på att det var nånstans där i mellan, kan etanol sänka värdet så den går igenom besiktingen?
det låg på 1.4-1.5 nånstans där i mellan kommer inte ihåg riktigt men är säker på att det var nånstans där i mellan, kan etanol sänka värdet så den går igenom besiktingen?
vid lambda 1.5 går inte motorn alls. det föranleder mig att tro att lambdan inte är så hög framme i downpipen, utan att det kommer in tjuvluft i avgassystemet, mao nytt avgassystem behövs.
E85 HÖJER lambdan ytterligare.
hur såg resterande värdlen ut? HC tex? är ett rätt bra mått på hur katalysatorn mår.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
tack torpis du räddade tame fan min efter middag haha okej men då vet jag ska snacka me killen och lägga in alla värden !!
jamen! allt går att fixa, det är bara en fråga om att pruta och göra det på rätt sätt så du får pengar över till delar + rep
Senast redigerat av torpis (10 juli 2008)
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
har samma fel på min att bara lamdan är fel runt 1,4 1,5 ligger den på har nytt avgas i rostfritt mm ska köpa nya sonder och se om det är som som spökar
har samma fel på min att bara lamdan är fel runt 1,4 1,5 ligger den på har nytt avgas i rostfritt mm ska köpa nya sonder och se om det är som som spökar
bara för avgassystemet är nytt så behöver det absolut inte vara tätt.
mitt läckte i alla skarvar, blev att demontera och lägga i avgaspasta, sen var det tätt och lambda mätt i utblåset stämde överens med lambda mätt i downpipen.
bara för avgassystemet är nytt så behöver det absolut inte vara tätt.
mitt läckte i alla skarvar, blev att demontera och lägga i avgaspasta, sen var det tätt och lambda mätt i utblåset stämde överens med lambda mätt i downpipen.
lägg dig under bilen o följ röret med handen så känner du väll ifall det "blåser" lite
Prcis, jag brukar börja med HELT kall motor, hissa upp bilen så du lätt kommer in under. Starta motorn sen har du ca 30sek på dig att känna runt hela grenröret om det pyser nån stans. greppa med hela handen runt alla skarvar. Svinga dig sen in under bilen och fortsätt känna frammifrån och bak. Var snabb för det blir varmt ganska fort
eller så kan man ta det lugnt och göra grenröret först sen låta den svalna en stund?
tar ju 100år
Hur gick det för dig? Jag har samma problem med min bmw 320 =/. Lambdavärdet var på 1.15 (men jag körde med 100% e85 i tanken). Vad kostar en Lambdasond? jag har hört att man inte ska ha använda biltemas i alla fall.