3573
Sök

Startmotor problem till audi

13 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Hej jag har en Audi 100 1,8 -87
efter den har sått nån dag så vägrar startmotorn att fungera.
slår man lite på den med en gummiklubba så fungerar den klockrent igen.
det hörs inget klickljud när man försöker få igång den när den inte fungerar.
funderar på om det är solenoiden som är slut?
om det vore kolen så borde det väl komma ett klickljud?

Någon som vet var man får tag på en ny startmotor som inte är svindyr?
Har bra rabbat på en VAG verkstad så får en ny solenoid för 750kr.
Men finns det några ställen som säljer hela startmotorer billigt?
vill helst inte ha en begagnad och biltema säljer inga till audi 100 hmm

1 488 Inlägg
12 maj 2008
En kompis upplevde samma problem på sin audi 100s startmotor, då var det rost i kabelkontakten som var boven. Han slog också lite på den för att få den att snurra. Annars rekommenderar jag dig att besöka www.laga.se och söka upp närmsta skrot som har startmotor till din, jag är säker på att det finns massor av fräscha till rätt pris och nästan alla skickar över postförskott.
Senast redigerat av itouch (12 maj 2008)

13 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Tack för hjälpen. Ska kolla lite mera på kablarna smile

21 761 Inlägg
12 maj 2008
När du ändå bökar med kablarna, kolla då gärna upp hur det ser ut med batteriets minuskabel/fläta som går till kaross och/eller motor. Skruva loss och rengör både kabelskor och kontaktytor innan du skruvar tillbaka igen.

13 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Ska göra det med smile

körde 1mil igår med den och nu imorse så vägrar den startmotorn gå alls även om man bankar på den.

har börjat fundera på om det kan vara tändkontakten i tändningslåset som spökar också.
så ska byta det idag och se om den fungerar annars så har jag en ny startmotor liggandes.

21 761 Inlägg
14 maj 2008
Plocka fram multimetern och gör lite mätningar. Kolla så att det verkligen kommer fram tändlåsspänning till stiftet på solenoiden när nyckeln vrids i startläge, är inte säker på vad stiftet har för nummer men tex på Volvo 240 så heter stiftet "50".

5 Inlägg
25 juli 2008
vart sitter startmotorn på audi 100 placerad? jag hittar den inte. tack:)

Sök