2764
Sök

Luftfilter

Motormontör
437 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
Är det kännt att öppet verkligen sabbar Luftmassamätarna på bilar.
Själv så har jag en Mazda MX3 V6 där lmm pajjade idag.
HAde kvar luftmatningen i fronten som sitter ogrinal över kylaren, under huvven och undre delen av gammla insugsboxen ock efter en stunds körande så gav den upp så det var bara att åka hemmåt med en bil som inte ville gå särskillt fint längre.
JAg kör ju inte med något billigt skit utan det är en dubbelkonad KN filter.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 juli 2008
Tror inte de har med filtret att göra isf, K&N är alldeles för fina filter för att de ska släppa genom skit som sabbar lmm, iaf så länge man smörjer dem korrekt osv. Känns mer som att din lmm kanske inte ville vara med nå längre och att de är ett fall på tusen.

Men vad vet jag..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

BTLulle
27 juli 2008
Man ska absolut inte använda filter som man smörjer med olja då är det lika säkert som amen i kyrkan att man pajjar LMM:en. Då tråden i LMM:en måste brännas ren ofta från oljan och det klarar den inte.

MVH Peter

2 164 Inlägg
27 juli 2008
Allt handlar om in oljningen av filtret.
I många fall är dom för oljiga vilket gör att de sabbar LMM när man har öppet filter.
de är ju de att en olje beläggning hamnar på dom känsliga trådarna och när dom inbyggda programen ska bränna bort all skit från trådarna så får dom bränna för länge om de är olja på så dom går av istället.
Inge bra alls.

MVH

F

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 juli 2008
Där ser man, lär sej nått nytt varje dag smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

163 Inlägg
27 juli 2008
Vilka säljer oljefria filter som man kan lita på då?

2 164 Inlägg
27 juli 2008
En del köper mann filter och sätter in som är av papp.
En annan sak som man kan göra är ju att man låter filtret som man har oljat in få stå på papper inomhus över natten och rinna av sig.
Gärna lite varmare än inomhus luft. Då är riskerna mindre med att de ska dåligt när man monterar öppet filter. Sen är de även bra att ha ett längre avstånd till LMM med.

MVH

F

448 Inlägg
27 juli 2008
simota eller hks skumfilter dem funkar bra.

Xzit

6 Inlägg
27 juli 2008
AEM har ett filter som heter dryflow, som inte ska oljas.

Skogsmålare
630 Inlägg
27 juli 2008
Apexi:s torra filter är kanon hade ett sånt på min S14a

Sök