3986
Sök

Koppla liten bas utan separat steg?

3 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
Hej! Ny här på forumet. Är egenteligen inte särskilt bilintresserad, men har precis köpt mig en liten Honda Accord så då måste man åtminstonde bry sig om ljudet, då jag annars sysslar med musik. tongue

Bilen kom med en 2x25 watts  Toshiba-cd från 95, denna enhet blev då bytt tidigare idag mot nån pioneer grej på 4x50 watt. Det blev ett rejält lyft i MDS 6x9orna som föregående ägare satt bak i hatthyllan.

Fram sitter det dock orginalhögtalare "goldman" made in england. Dessa små maskiner bör ej ens försöka flytta luft.

Min stilla undring är om det är någon vits att bygga delningsfilter till fronthögtalarna och försöka dra effekt från cd'n till en förslagsvis 8" emininceelement under förarstolen?

Jag är absolut inte ute efter någon övermäktig bilstereobas utan mer luft i frontarna, som nu låter kvävda av att försöka spela bas men jag vill då fortfarande ha någon form av basåtergivning.

Tacksam för svar!

p.s inga svar om att stoppa en snygg låda bak i skuffen då plats inte får upptas.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
Hellre en aktiv baslåda under sätet isf.

Nu säger jag inte att du skall köpa ngn av just dessa...men av den typen.

Pioneer TS-WX11A:
http://www.pioneer.se/images/products/carspeakers/pioneer/tswx11a_medium.jpg

Features      TS-WX11A
Maximum output power     150 W
Nominal output power     50 W
Frequency response     54 - 200 Hz
Sensitivity (1W/1m)     101 dB
Woofer size (cm)     12.8 x 20.8 cm
Woofer material     Aluminium cone woofer
Voice Coil type     Heat-resistant 4-layer dual voice coil
Built-in variable LPF (50-125 Hz, -12dB/oct.)     Yes
Input gain control / phase switch     Wired remote controller (6m)
RCA/speaker level inputs     Yes
Mounting     Mounting kit for horizontal mounting included
Dimensions (W x H x D)     280 x 200 x 80 mm
Heat Sink     Aluminium die-cast

GAS ASX-80
http://www.brl.se/images/xl/900ASX80.gif

Extremt lättplacerad baslåda i kraftig aluminium. Presterar bra bastyngd trots det lilla formatet. Lådan är endast 7cm hög vilket gör att den kan placeras under ett bilsäte. Kan kopplas in även om man saknar lågnivå via högnivåingången.

Basreflexlåda: 8-tumsbas. Fasbrytare 0-180 grader. Frekvensomfång 30Hz-150Hz. Uteffekt 180W max. 90W RMS. LP-filter ställbart mellan 50-100Hz. Hög/lågnivåingång. Spänning 10,5-16 volt. Strömförbrukning: 10A. Skruvplattor, skruv medföljer. Volymkontroll med 5m kabel medföljer

Eller varför inte denna i skuffen då den är för stor för att ha fram men tillräckligt slimmad för att INTE ta upp plats:
Pioneer TS-WX77A:
http://www.pioneer.se/images/products/carspeakers/pioneer/ts-wx77a_medium.jpg

Features      TS-WX77A
Maximum output power     200 W
Nominal output power     (50W x 2) 100 W
Frequency response     25-200 Hz
Sensitivity (1W/1m)     102 dB
Built-in variable LPF (50-125 Hz, -12dB/oct.)     Yes
RCA/speaker level inputs     Wired remote controller (6m)
Dimensions (W x H x D)     890 x 350 x 82 mm   
Heat Sink     Aluminium die-cast
Senast redigerat av Lonefox (27 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
kanske ett steg någonstans som du sedan driver hela systemet med?

MvH

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

3 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
Tack för förslagen Lonefox! Ska ta mig en titt på det.

Mackan, nej ett sepparat steg är inte i åtanke, dels för att jag inte har någon vidare lust att lägga ut pengar för att få perfektion på ljud och dels för att jag absolut vill ha så lite grejer i kärran som möjligt.

Är musiker(läs bassist) och att de grejerna går in är prio ett, och tro mig en Ampeg stack är svår nog att få in i bilen, utan baslådor i skuffen eller slutsteg(som man inte vill ha sönder...)

Har kollat lite nu. TS-WX11A verkar intressant, efterssom de säljer den till förmånligt pris på DigiCom.
TS-WX77A kändes lite för dyr, och får man ge 150 spänn mindre för GAS'en är det väl lika bra att köra på pioneer. Jag har då fått för mig att Pioneer ska vara ganska bra grejer, eller?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Du kan för övrigt ha stegen ex, under en stol eller under handsfaket. Så plats får det om man vill, men en aktivbass är nog att föredra i ditt fall smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
Morta skrev:
Tack för förslagen Lonefox! Ska ta mig en titt på det.

Mackan, nej ett sepparat steg är inte i åtanke, dels för att jag inte har någon vidare lust att lägga ut pengar för att få perfektion på ljud och dels för att jag absolut vill ha så lite grejer i kärran som möjligt.

Är musiker(läs bassist) och att de grejerna går in är prio ett, och tro mig en Ampeg stack är svår nog att få in i bilen, utan baslådor i skuffen eller slutsteg(som man inte vill ha sönder...)

Har kollat lite nu. TS-WX11A verkar intressant, efterssom de säljer den till förmånligt pris på DigiCom.
TS-WX77A kändes lite för dyr, och får man ge 150 spänn mindre för GAS'en är det väl lika bra att köra på pioneer. Jag har då fått för mig att Pioneer ska vara ganska bra grejer, eller?

Kolla upp med ngr butiker om de har en sådan som du kan få lyssna på......helst i bil men det brukar vara svårare.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök