2303
Sök

Slitsade samt borrade skivor?

82 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#1
Vad menas egentligen med detta? För, samt nackdelar?
Kan man ha sådana på vilken bil som helst? Kan man t.ex ha borrade bak, men vanliga fram. Eller är likadana att föredra runt om?

2 164 Inlägg
24 juli 2008
#2
Slitsade och borrade skivor är till för att leda bort värmen.
Ger bättre kylning.
de är ju att rekomendera att ha de mer fram än där bak men runt om är ju optimalt.
Genom borrade skivor ska man undvika för dom har tendenser att spricka medans slitsade håller bättre.
Ja man kan ha dom på vilken bil som helst bara den har skivbromsar.

MVH

F


82 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#3
Tackar! Då vet jag. Har även förstått det som så att bakbromsarna mest tar om man bromsar ordentligt? Vid vanlig färd och vanliga inbromsningar så är det mest frambromsarna som får jobba?

2 164 Inlägg
24 juli 2008
#4
nja på ett sätt.
Bak bromsarna stabiliserar ju upp bilen under inbromsning men sen beror de på körstil och vilka hastigheter man kör i med.
Men bromsarna jobbar ju alltid men olika mycket.
De är ju därför de är olika behov av bättre kylning.

MVH

F


761 Inlägg
25 juli 2008
#5
Xiphias skrev:
Tackar! Då vet jag. Har även förstått det som så att bakbromsarna mest tar om man bromsar ordentligt? Vid vanlig färd och vanliga inbromsningar så är det mest frambromsarna som får jobba?

Svarar för MR2 nu, men där tar bromsarna bak först, innan frambromsarna tar men sen tar frambromsarna över när man bromsar hårt (skivorna några millimeter större bak än fram på dessa smile ). Varför har jag ingen aningen om men antar att det finns en bra anledning. Kanske för att motorn sitter i mitten och därmed lite "vildare" bakände..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 juli 2008
#6
Jag kör med slitsade honade(ser ut som någon borrat i dem, men inte hela vägen igenom) fram. Bak kör jag original.
Frambromsarna tar absolut mest stryk vid alla typer av inbromsningar. Lätt att se på en gubbkörd bil, bakbromsarna är så lite använda så bakskivorna ofta är rostiga.
Jag har bromsat från höga hastigheter och framskivorna har blivit skreva 3ggr(köpa nytt, ca.4000.-/gång fram). Bakbromsarna håller dock länge.
De slitsade skivorna jag kör på nu har dock inte blivit skeva trots bankörning. Små sprickor blir det dock i dem då de vidgar sig när temperaturen blir hög i skivorna. Ska du köra hårt och undvika sprickor så är det flytande skivor som gäller, eller köpa betydligt större skivor(då får du dock byta ok, belägg m.m. samtidigt).
Senast redigerat av TCG (28 juli 2008)

Medlem 34530
908 Inlägg
28 juli 2008
#7
fredrikgram skrev:
Främsta anledningen till att man slitsar bromsskivor är för att leda bort gasbildning som kan bildas. På icke slitsade skivor lägger sig gasen mellan skiva o belägg och påverkar alltså bromsverkan negativt. Vid normal körning (slö svenssonkörning) så bildas knappt nån gas alls (inget märkbart iaf). Men vid hårdare körning så finns risken med gasbildningen.

så fick jag oxå det förklarat för mig, men efter att ha bytt till slitsade skivor runt om. Så tycker jag att det nyper bättre, kan iofs bero på att det är andra belägg oxå big_smile

Vad jag vill ha sagt att jag rekommenderar starkt att byta till slitsade skivor cool

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 juli 2008
#8
VictorW skrev:
fredrikgram skrev:
Främsta anledningen till att man slitsar bromsskivor är för att leda bort gasbildning som kan bildas. På icke slitsade skivor lägger sig gasen mellan skiva o belägg och påverkar alltså bromsverkan negativt. Vid normal körning (slö svenssonkörning) så bildas knappt nån gas alls (inget märkbart iaf). Men vid hårdare körning så finns risken med gasbildningen.

så fick jag oxå det förklarat för mig, men efter att ha bytt till slitsade skivor runt om. Så tycker jag att det nyper bättre, kan iofs bero på att det är andra belägg oxå big_smile

Vad jag vill ha sagt att jag rekommenderar starkt att byta till slitsade skivor cool

mvh
Victor

Det beror nog på kombinationen skivor/belägg. Att tänka på med slitsade skivor är att det går åt mer belägg. Det blir ju som en osthyvel.... smile
Blir även ett helt annat ljud när man bromsar så det är inte någon komfortgrej...

1 853 Inlägg
28 juli 2008
#9
sedan är det rätt snyggt med slitsade skivor med smile

2 164 Inlägg
28 juli 2008
#10
TCG skrev:
VictorW skrev:
fredrikgram skrev:
Främsta anledningen till att man slitsar bromsskivor är för att leda bort gasbildning som kan bildas. På icke slitsade skivor lägger sig gasen mellan skiva o belägg och påverkar alltså bromsverkan negativt. Vid normal körning (slö svenssonkörning) så bildas knappt nån gas alls (inget märkbart iaf). Men vid hårdare körning så finns risken med gasbildningen.

så fick jag oxå det förklarat för mig, men efter att ha bytt till slitsade skivor runt om. Så tycker jag att det nyper bättre, kan iofs bero på att det är andra belägg oxå big_smile

Vad jag vill ha sagt att jag rekommenderar starkt att byta till slitsade skivor cool

mvh
Victor

Det beror nog på kombinationen skivor/belägg. Att tänka på med slitsade skivor är att det går åt mer belägg. Det blir ju som en osthyvel.... smile
Blir även ett helt annat ljud när man bromsar så det är inte någon komfortgrej...

De har jag inte märkt.
Men som sagt de beror på vad man kör med hur de håller.
Men slitsade skivor är grejen.

MVH

F


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 juli 2008
#11
Fredrik-79 skrev:
TCG skrev:
VictorW skrev:

så fick jag oxå det förklarat för mig, men efter att ha bytt till slitsade skivor runt om. Så tycker jag att det nyper bättre, kan iofs bero på att det är andra belägg oxå big_smile

Vad jag vill ha sagt att jag rekommenderar starkt att byta till slitsade skivor cool

mvh
Victor

Det beror nog på kombinationen skivor/belägg. Att tänka på med slitsade skivor är att det går åt mer belägg. Det blir ju som en osthyvel.... smile
Blir även ett helt annat ljud när man bromsar så det är inte någon komfortgrej...

De har jag inte märkt.
Men som sagt de beror på vad man kör med hur de håller.
Men slitsade skivor är grejen.

MVH

F

Har du inte märkt av slitage på beläggen? Gjorde inte jag heller förrän jag kört några mil på bana + lite hårdare körning när kompressorn kom i... big_smile

Teddan
2 495 Inlägg
28 juli 2008
#12
om slitsar is tha shit varför väljer porsche, ferarri osv att hålborra sina skivor ??????

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 juli 2008
#13
r-ted skrev:
om slitsar is tha shit varför väljer porsche, ferarri osv att hålborra sina skivor ??????

För där spelar priset ingen roll, gör inget om skivorna spricker. De byts väl ändå ut på servicen som görs var 50mil till en kostnad av ett par månadslöner? (elaka rykten jag hört... smile )

De kanske inte spricker i samma grad som på andra bilar då de troligtvis är över-/dimensionerade för bilen. Det är ju när bromsarna blir väldigt varma som skivorna expanderar och spricker.
Eller har Ferrari även flytande skivor? Då bör de ju inte spricka även om de är hålborrade.

674 Inlägg
28 juli 2008
#14
Porsche & ferrari har ordentligt mycket grövre stål material i sina skivor jämfört med skivor du kan köpa till gatbilar om de kör med stål. & har de inte stål då är det keramisk bromsar,  som är ett  starkare material med vissa egenskaper som är önskvärda på just bromsskivor.  Hålborrade skivor är förövrigt att föredra före slitsade. De ger nämligen bättre kylning ihop med ventilationen på skivan ( mitten på skivan som är öppen.) En sån skiva blir inte utmattad på samma sätt som en slät eller slitsad skiva.  Paradoxalt är att det är just det som gör att skivorna har en benägenhet att spricka.  DVS den snabba uppvärmningen (vid inbromsning) & den snabba avkylningen.   Materialet krymper & vidgas mycket oftare & snabbare med värmen, det är just det som gör att hålborrat spricker oftare.

With great freedom comes great responsebility

KD
29 juli 2008
#15
varför har porsche och ferarri borrade skivor?

En borrad skiva är lättare. (Generelt).
Dessutom använder de sig av en annan stålkvalité som tål värmen.
Nu vet jag inte vad som sitter på budjetbilar som Boxter.
I kombination med stora bromsok som är gjorda för hård ( =varm ) körning kyls de ner bättre.
Hålen fungerar på samma sätt som slitsarna, att leda bort värme och gas som bildas.
De hålade skivorna har dessutom fördelen att bättre leda ut värmen från skivans insida.

Sen är det upp till föraren bakom ratten att avgöra vad som passar denne bäst att köra med.

Teddan
2 495 Inlägg
29 juli 2008
#16
TCG skrev:
r-ted skrev:
om slitsar is tha shit varför väljer porsche, ferarri osv att hålborra sina skivor ??????

För där spelar priset ingen roll, gör inget om skivorna spricker. De byts väl ändå ut på servicen som görs var 50mil till en kostnad av ett par månadslöner? (elaka rykten jag hört... smile )

De kanske inte spricker i samma grad som på andra bilar då de troligtvis är över-/dimensionerade för bilen. Det är ju när bromsarna blir väldigt varma som skivorna expanderar och spricker.
Eller har Ferrari även flytande skivor? Då bör de ju inte spricka även om de är hålborrade.

både ferrari och porsche har flytande skivor, men jag kan lova dig dom spricker big_smile
been there done that cool


ALLA skivor spricker (inte keramiskam om inte man stöter imot) frågan är bara hur man kär

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar


Sök