2534
Sök

Magsjukdom Crohns

219 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Hej min sambo ligger inlagd på sjukhus och har gjort det i en vecka nu och jag är hemma med vår 5månaders pojk.
Det verkar som att hon har fått Crohns sjukdomen är inte direkt insatt i det men har läst lite gran att det är ärftligt och att man alltid kommer att få leva me den.  Undrar om folk här har det eller vet nån som har det?

Hur behandlas man emot det osv?
Har man ont väldigt ofta?

Tacksam för lite svar och kanske länkar till bra sidor om det

Mvh

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
31 juli 2008

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Makaronborrare
993 Inlägg
31 juli 2008
http://www.sjukvardsradgivningen.se Där kan man få info om dom flesta sjukdomar

340 Inlägg
31 juli 2008
Hej!
Måste först beklaga eländet, det är ingen lätt grej att råka ut för.
Jag blev diagnostiserad chrons när jag gick i gymnasiet, rätt som det var kunde jag inte behålla maten (diareé) alls och rasade från 65kg till 47kg på bara några månader. Fick gå till doktorn och göra alla otrevliga prover man får göra när man får mag/tarm problem.

Dom kom fram till att det kanske kunde vara chronssyndrom men inte helt hundra verkade det som, jag fick tabletter som jag fick knapra, fyra om dagen i 1.5år, redan efter första månaden började jag kunna äta hyffsat men det gjorde så satans ont i magen, det är precis som någon sticker en kniv rakt in i magsäcken, sen att man får sitta på skithuset 24timmar om dygnet är inte kul det heller, kroppen var riktigt svag och man var totalt sopslut, tillråga på allt så var jag ordinerad sjukgymnastik också pga en knäskada jag ådrog mig innan tarmen började strula, så rehabiliteringen blev ju bristfällig, bieffekterna i övrigt för min del har då blivit att jag hatar choklad, antagligen åt jag det när jag var sjuk och kroppen associerar till att vara sjuk och må dåligt, det är väl allt såhär i efterhand vilket jag kan leva med, jag hoppas jag slipper se röken av farbror Chron i framtiden..
Jag hoppas hon blir bra, ha tålamod, hon är nog inte så kry på ett tag.
Mvh Tomas
Senast redigerat av tjompa (31 juli 2008)

326 Inlägg
31 juli 2008
Jag har en nära sjukdom som heter Ulcerös colit, ungefär samma symptom som Chrons men sjukdomen sitter enbart i tjocktarmen. Chrons sprider sig i tunntarmen.

Samma symtom unefär, kraftig diarre (nu menar jag konstant nödig, toalettbesök minst 30 ggr per dygn), viktminskting, trötthet mm,mm. Jag har haft konstaterad sjukdom sen 1990 och fick då cortison, stoppande samt förebyggande medicin.

Efter insjuknadet och förebyggande medicin har jag levt utan något skov sedan dess, visst pajar magen ibland men det har alltid gått över efter ett tag. Nu går jag på årskontroller för att se så allt står rätt till.
Så det finns hopp. smile

Vill ni veta mer, hör av er till "Riksförbundet för mag och tarmsjuka"

Lycka till!

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
31 juli 2008
ja har opererat mig i magen när ja var ca 2-4 år 2 ggr ... så den magsjukan jag har stämmer med beskrivningen som tjompa gav.. ja kunde inte äta ja var typ för trött för det, fast ja var SKIThungrig..men sen så gick den bort, det med hungern. men ja har fortfarande skitont i magen sad

Hoppas hon klarar sig.. MVH//Zija

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

219 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Tack för alla svar och länkar, hon har börjat me kortison idag och imorrn skall hon träffa läkaren så får vi se vad som händer.

Nu förstår jag när folk gnäller att dom är ensamstående föräldrar, huh en vecka utan nån som helst avlastning me 5månads galningen här hemma tar på krafterna hehe men roligt äre tongue

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
31 juli 2008
Usch, kan itne var kul. sad
En gammal kompis fick Crohns för några år sen. Hon var ganska dålig ett tag innan det blev lite stabilt. Nu förra veckan fick jag reda på att ett ex morsa hade fått det också. Jobbigt... hmm

Hoppas verkligen att det ordnar upp sig för din sambo. Magproblem är inte att leka med. sad
Brottas själv med hjärt och lungsjukdomar.

MVH T

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
1 augusti 2008
tja. Att det är ärftligt stämmer nog rätt bra.
Lider av Ulcerös colit vilket är en liknande sjukdom. min mamma har Crohns.

Min mamma äter bara mediciner när hon börjar känna sig dålig, medans jag får äta mediciner varje dag. Men när man väl vant sig vid det är det inga problem. Både jag och min mamma mår alldeles utmärkt och äter och dricker precis som innan även om man kanske egentligen borde passa sig med vissa saker, så som mjölk m.m.
Men det borde inte förändra hennes liv. jag mår lika bra som jag gjorde innan jag blev sjuk.
men det händer att man råkar ut för "skov" då man blir dålig. och då är det absolut bäst att konakta läkaren direkt.
Jag blev dålig i slutet av mars.  tappade 15kg på 9 dagar. inget roligt kan jag lova.

Men tycker inte det är något du behöver oroa dig för. Blir väl att hon får göra lite olika tester och prova fram rätt medicin nu dem närmsta tiden, sen ska du se att hon mår fin fint igen.

Hoppas allt löser sig och det går bra

Och är det något du/ni undrar över så är det bara att fråga.
Senast redigerat av stollen (1 augusti 2008)

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

Sök