2297
Sök

ström till slutsteg.. saab 9000

4 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
Tjena..

jag tänkte sätta in ett slut steg jag köpt i min saab 9000.. men med tanke på att jag inte gjort detta innan undrar jag bara i fall någon vet hur och varifrån man skall dra strömmen..

tack på förhand

Evolution
1 627 Inlägg
11 april 2006
dra från batteriet med en sladd som du gömmer under matan

Fäll ner pungen och landa

4 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
men då kommer ju den stå på hela tiden... eller.. jag vill ju inte ´gärna att den slukar mitt batteri när jag inte har igång bilen

Evolution
1 627 Inlägg
11 april 2006
du har en remote från sterion som när du drar igång sterion startar steget

Fäll ner pungen och landa

1 453 Inlägg
11 april 2006
Ett sätt att dra strömsladden från motorutrymmet in i kupén är genom gången vid växellådan. Sedan kan du säkert gömma kabeln under mattan och sidolisten ända bak till bagageutrymmet.

4 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
ska ta och kolla lite på min sterio  efter romoten... tack för svaren

4 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
en fråga till bara.. hördea att det räckte att bara dra från en pol på batteriet och sätta den andra i chassit... vet inte om de tämmer så jag måste fråga

494 Inlägg
11 april 2006
de funkar utmärkt att sätta jorden (-) i schassit se bara till att fästa i en redig buld och skrapa bort färgen! fäst bultar för säten och bällten brukar funka fint!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

21 761 Inlägg
11 april 2006
Ja, så ska man göra. Om man drar en lång jordkabel så blir det lätt spänningsfall och det är inte bra. Om det blir lagom lite spänningsfall i pluskabeln så händer inte så mycket annat än att spänningen blir aningen lägre. Däremot om jorden har spänningsfall, även bara lite grann, så kan konstiga fenomen inträffa. Störningar är det vanligaste problemet. Det är den största anledningen till att ha så kort och kraftig jordkabel som möjligt. Att jorda i bilchassiet nära steget och ha en kraftig och ordentlig fastsättning är bäst.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 april 2006
Bara för att dubbelkolla, vet du hur grov kabeln skall vara?

mvh Jonas

sonicZ skrev:
Tjena..

jag tänkte sätta in ett slut steg jag köpt i min saab 9000.. men med tanke på att jag inte gjort detta innan undrar jag bara i fall någon vet hur och varifrån man skall dra strömmen..

tack på förhand

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

458 Inlägg
12 april 2006
Ja precis, vet du hur grov kabeln skall vara? Det är ganska dra att veta innan också..
Gå in på www.nardik.se och kika runt, där står en massa bra information om man är
nybörjare..

Lycka till!

11 Inlägg
14 april 2006
bästa stället att ansluta plus är ju absolut inte på plus polen på batteriet, pga av att du då inte för nått direkt tryck på kabelskon då.. böttre är att klämma fast den vid tex startmotorn

458 Inlägg
14 april 2006
N2O skrev:
bästa stället att ansluta plus är ju absolut inte på plus polen på batteriet, pga av att du då inte för nått direkt tryck på kabelskon då.. böttre är att klämma fast den vid tex startmotorn

Ja, det är möjligt.. Men vi man kan ju tips om det som typ alla nästan gör är att sätta kabeln direkt
på pluspolen! big_smile

Pilot
78 Inlägg
14 april 2006
et tips för att dra in kabeln är att du tittar under plast kåpan som sitter över kupéfläktmotorn, på höger sida där sitter en gul gummiplugg som du kan borra hål i sen kommer sladden in vid fötterna på dig vis förarsidan sen är det bara att dra kablarna där alla andra kablar ligger dvs i kabelhållarna under listen

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

21 761 Inlägg
14 april 2006
N2O skrev:

Jag tycker att det är det bästa stället. Man struntar i att sätta en kabelsko på kabeln utan man klämmer fast den direkt i polskon tillsammans med kabeln till startmotorn. Då får den kontakt, var så säker. Man kan iof få byta ut polskon mot en grövre men det är inga bekymmer. Sedan finns ju "bilstereopolskor" också med flera uttag för att skruva fast kablar.

Sök