2910
Sök

Bilen hackar.

13 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#1
Har problem med min bil som är en Nissan kingvan 91.
Vet inte vad felet kan vara.kanske kan få hjälp här.
När jag startar den går den bra kan va allt från 5 min tilll längre. sen går det helt plötsligt inte o varva den mer än kanske 2500rpm.Som om den inte får tillräckligt med bensin. har kollat pumpen.ok.

ska hem o se vad det kan vara stannar jag bilen och ska starta den igen om ca 5 min. då går det o varva igen.Efter Ett tag är de samma fenomen igen. har bytt kablar mm,bränsle filter e nytt.
Har stannat 2 ggr för mig precis efter att jag startat den när den stått i solen om de kan ha nåt med saken o göra.

några ide´er

tacksam för svar./jesper

1 661 Inlägg
30 juli 2008
#2
99% säkert luftmassemätaren

Innan bilen e varm går styrboxen efter helt andra parametrar, så när den bli varm om mätaren är paj går det antingen köra med jättelite gas eller full.
Om du ger mellan gas dör bilen eller?
Senast redigerat av Hardjim (30 juli 2008)

13 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#3
Hardjim skrev:
99% säkert luftmassemätaren

Innan bilen e varm går styrboxen efter helt andra parametrar, så när den bli varm om mätaren är paj går det antingen köra med jättelite gas eller full.
Om du ger mellan gas dör bilen eller?

Snabbt svar. man tackar.

Ja bilen kommer aldrig över det varvtalet hur jag än bär mig åt då. bara dör men stannar inte.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 juli 2008
#4
kan va vevlägesgivaren. hade det problemet med min opel, kunde inte varva mer än ca 3200 när motorn var varm men mer när den var kall. (lät som typ varvstopp fast på lägre varv) bytte den givaren o sen kunte man gasa ända upp till riktiga varvstoppet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 661 Inlägg
30 juli 2008
#5
henke_99 skrev:
kan va vevlägesgivaren. hade det problemet med min opel, kunde inte varva mer än ca 3200 när motorn var varm men mer när den var kall. (lät som typ varvstopp fast på lägre varv) bytte den givaren o sen kunte man gasa ända upp till riktiga varvstoppet.

Enligt mina erfarenher: Trasig vevlägesgivare = Motor startar inte, ingen gnista eller sås.
Glapp vevgivare = Felkod, motorsymbolen
Självklart varierar detta beroende på vad du har för bil/motorstyrning så det kan säkert vara den med.
mvh

13 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#6
Ok.Var sitter den givaren då?
Har ju typ nån centralinsprut på bilen.
Ska kolla lite mer i morgon, vart kan man hitta ny lmm.är de bara skroten eller?
Låter ändå lite som det.Men jag är tacksam för all hjälp.

1 661 Inlägg
30 juli 2008
#7
kingvan skrev:
Ok.Var sitter den givaren då?
Har ju typ nån centralinsprut på bilen.
Ska kolla lite mer i morgon, vart kan man hitta ny lmm.är de bara skroten eller?
Låter ändå lite som det.Men jag är tacksam för all hjälp.

Centralinsprut kan jag ingenting om. Men har du en vevlägesgivare så sitter det vid vevaxeln, ofta bakom remskivan till kamaxeln.
Lmm på äldre bilar brukar nånstans innan gasspjället. Brukar vara en tråd spänd över luftröret så att säga.
Du gör rätt i att gå in på en Nissan verkstad och beskriva problemet och fråga vad dem tror samt fråga hur det är på din bil. På vissa bilar är hela skiten integrerad så du kan åka på att byta gasspjäll och hela skiten. (om du nu har ett sånt smile )
Mvh

13 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#8
Ok. har vart inne på nissan med den typ 3 ggr. dom säger att dom fixat det varje gång.
har då bytt tändkablar,bränslefilter o såna grejer har beställt ny tid vid en annan mek om en månad först så tänkte fixa de innan om de går.

1 661 Inlägg
31 juli 2008
#9
Det finns ingen reperations handbok till din bil da? Där finns ju bilder som visar vart grejjerna sitter iallfall. Verkar rätt hopplöst annars ifall du inte är mekvan.

13 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#10
Hardjim skrev:
Det finns ingen reperations handbok till din bil da? Där finns ju bilder som visar vart grejjerna sitter iallfall. Verkar rätt hopplöst annars ifall du inte är mekvan.

Upp igen.

Har meckat med bilen idag, hittade en bok om bränslesystem mm där min motor fanns med.
hade även en lmm som satt direkt på spjällhuset som jag har plockat bort o kollat. 2 trådar som båda såg hela ut. om man kan se det me bara ögat?satte ihop bilen sen igen och läget var helt oförändrat. dessutom när jag kör på lågt varv en lite längre stund så stannar den oxå. inga fler förslag.
funderar nu på hur de blir om bensinpumpen är paj? har inte mätt upp den själv utan de sa han som hade den innan att han gjort.
Senast redigerat av kingvan (3 augusti 2008)

13 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#11
Ju mer jag använt den nu så tycker jag att de blir sämre o sämre. går ju inte ens bra när den e kall nu. och oftare stannar den med engång när jag startat den.
Måste få ordning på den känns det som.

Mekaniker
472 Inlägg
3 augusti 2008
#12
Har varit med om precis samma sak. Det tog en stund innan jag hittade felet men det va faktist kabeln till vevlägesgivaren som va "skalad" av en remskiva. När kablen blir varm blir den längre och därmed gick den emot jord på motorn, detta resultreade i att bilen stannade, gick inte att starta för än bilen kallnat lite och kabeln dragit ihop sig.

BMW-tok

13 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#13
BMWKimmo skrev:
Har varit med om precis samma sak. Det tog en stund innan jag hittade felet men det va faktist kabeln till vevlägesgivaren som va "skalad" av en remskiva. När kablen blir varm blir den längre och därmed gick den emot jord på motorn, detta resultreade i att bilen stannade, gick inte att starta för än bilen kallnat. lite och kabeln dragit ihop sig.

Ok.tack för tippset.men min går o starta direkt efter igen. sen hackar bilen alltid på precis samma varv 55km/h på 3an 75 på 4an o 95 på 5an så de e väl närmare 3000 rpm precis likadant när man står still.
Ska kolla de alla fall.

13 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#14
upp

1 661 Inlägg
7 augusti 2008
#15
Har du bytt tändstiften? Tändkablarna?

13 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#16
Hardjim skrev:
Har du bytt tändstiften? Tändkablarna?

japp dom är bytta. har beställt tid hos en mek som skall mäta lmm skulle visst vara några vissa värden,kolla upp bränsletrycket,kanske nåt relä..
har fått för mig att den går bättre när jag nästan tom tank eller den går allafall dåligt när jag tankat. är helt ren i tanken,har kollat det själv.och den stannar om jag kör på lågt varv en liten bit typ när det blir 50 väg  o man ligger ännu på 5an kanske dör efter 500 meter.
men då är de bara o lägga i en lägre växel o snärta i gång den me kopplingen.
Senast redigerat av kingvan (10 augusti 2008)

\m/(><)\m/
742 Inlägg
7 augusti 2008
#17
stopp i ventilationen till tanken så de blir vakum i den? prova utan tanklock!

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

13 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#18
t4racing skrev:
stopp i ventilationen till tanken så de blir vakum i den? prova utan tanklock!

trodde jag med, men inte.


Sök