3159
Sök

Sälja obesiktigad bil?

Yes!
34 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Hej alla glada!

Har haft bilen på blocket nu ett tag, och igår ringde en kille och vill köpa den. Han kommer från Stockholm så han ska flyga ner till skåne och köra hem bilen. Och nu undrar jag om det är någon som har koll på om hur det funkar tex om han skulle bli stoppad eller om det skulle inträffa en olycka, i och med att bilen varken är skattad/bes? Jag kommer ju fortfarande stå som ägare på bilen under färden till Stockholm.

Tack på förhand!

//Ponne

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 augusti 2008
Du har ju ett ägarbyte att visa upp.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Yes!
34 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
te_wik skrev:

Gäller det även fast det inte är registerat på vv ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 augusti 2008
ponnee skrev:
te_wik skrev:

N har ju skrivit datum, Det gäller så länge tills ägarbytet är registrerat.

Skriv ett kvitto på bilen förresten, så har du även det att visa upp.

Sen är det upp till han om han vill köra den eller inte.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Yes!
34 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
te_wik skrev:
ponnee skrev:
te_wik skrev:

N har ju skrivit datum, Det gäller så länge tills ägarbytet är registrerat.

Skriv ett kvitto på bilen förresten, så har du även det att visa upp.

Sen är det upp till han om han vill köra den eller inte.

Mvh Tommy

Tack för hjälpen Tommy! Nu kan aj känna mig lungn smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 augusti 2008
Yees, Annars så finns de bra läsning på VV.se och på polisen.se

Mvh Tommy

1 688 Inlägg
9 augusti 2008
Glöm inte att skriva att bilen är avställd/obesiktigad/oskattad på kvittot, annars kan han hävda att han inte vet om detta, och det är din skyldighet att upplysa köparen om detta, om jag inte minns helt fel.
Bäst är att göra det i vilket fall som helst, en helgardering är inte fel! smile
Finns att läsa mer om detta på www.vv.se !
Senast redigerat av Losgard (9 augusti 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

dARKiE
5 031 Inlägg
9 augusti 2008
eller så ringer köparen sitt försäkringbolag och försäkrar bilen, den dagen han kör den hem. Finns 1 dags försäkringar.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Yellow bug!
1 640 Inlägg
9 augusti 2008
Darkie skrev:
eller så ringer köparen sitt försäkringbolag och försäkrar bilen, den dagen han kör den hem. Finns 1 dags försäkringar.

Han kommer ju inte ifrån att bilen är obes? tongue Vad ska man med en försäkring till på en bil som är obes, och framförs på väg? wink
Senast redigerat av Edil_ (9 augusti 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

dARKiE
5 031 Inlägg
9 augusti 2008
Edil_ skrev:
Darkie skrev:

Han kommer ju inte ifrån att bilen är obes? tongue Vad ska man med en försäkring till på en bil som är obes, och framförs på väg? wink

Glömde skriva det.
Gamla ägaren kan ställa på bilen genom ett telefonsamtal, sen kan nya ägaren ringa och säga att han är hemma. Då kan gamla ägaren ställa av bilen igen samma dag. Och då behöver han inte betala någonting för kalaset och båda är nöjda. Så har jag gjort en del ggr ialf.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 augusti 2008
Edil_ skrev:
Darkie skrev:

Inte lika hårt straff ifall det händer något.

Mvh Tommy

1 688 Inlägg
9 augusti 2008
te_wik skrev:
Edil_ skrev:
Darkie skrev:

Mvh Tommy

Försäkringen gäller ju inte med tanke på att bilen inte är besiktigad, så vad skulle bli lindrigare? tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

turboabstinens
442 Inlägg
9 augusti 2008
Losgard skrev:
te_wik skrev:
Edil_ skrev:

Mvh Tommy

Försäkringen gäller ju inte med tanke på att bilen inte är besiktigad, så vad skulle bli lindrigare? tongue

trafikförsäkringen gäller fortfarande, även om man har körförbud=obesiktigad.

ocertifierad klåpmekare

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 augusti 2008
bluelight skrev:
Losgard skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Precis, vet inte om det är så med alla bolag dock..

Mvh Tommy

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
9 augusti 2008
te_wik skrev:
bluelight skrev:
Losgard skrev:

Precis, vet inte om det är så med alla bolag dock..

Mvh Tommy

är bilen påställd så måste du ju ha trafikförsäkring..annars kommer du att få böter på cirka 100 kr om dagen

Fattig student
1 282 Inlägg
9 augusti 2008
Försäkra, ställ på och beställ besiktning i stockholm.. Får köra närmsta väg till bes wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Sök