3014
Sök

Vid köp av 945?

blacken
8 augusti 2008
Trådstartare
Hej. Har fått lite funderingar på att skaffa en 945 ltt aut. Vad är vanliga fel, vad tänka på, vilka årsmod är att föredra..

Förjaevle Brao
555 Inlägg
9 augusti 2008
ja har en 97:a å den funkar  skitfint, har dock fått byta bensin pump å litte grejer....annars e de riktig bra bilar smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2008
ska du köra en sån "gammal" volvo så köp inte automat..mycke som kan strula å lådan är väl inte den med mest komfort,ekonomi, hållbarhet.. brukar inte vara några direkta vanliga fel på dom utan de är lite till å från vem som ägt å kört bilen.... är chassit rostfritt å fint i lacken är de värt å betala för enligt mig...
Men kolla över lite allt möjligt som bromsar, oljeläckage,glapp å naturligtvis rost/sliten lack

å M90 manuell växelåda ska de vara, den bästa som finns te 940
sitter efter 95 på alla lättrycksturbo

blacken
9 augusti 2008
Trådstartare
Xuri skrev:
ska du köra en sån "gammal" volvo så köp inte automat..mycke som kan strula å lådan är väl inte den med mest komfort,ekonomi, hållbarhet.. brukar inte vara några direkta vanliga fel på dom utan de är lite till å från vem som ägt å kört bilen.... är chassit rostfritt å fint i lacken är de värt å betala för enligt mig...
Men kolla över lite allt möjligt som bromsar, oljeläckage,glapp å naturligtvis rost/sliten lack

å M90 manuell växelåda ska de vara, den bästa som finns te 940
sitter efter 95 på alla lättrycksturbo

Är tvungen att ha automat, vänster ben funkar inte som det ska pga en ryggskada. Har hänt att jag inte har orkat att hålla kvar kopplingen ibland, jättekul vid ett rödlyse eller dylikt big_smile. Är det inte AW lådor på dom årsmodellerna av Volvo??..
Senast redigerat av blacken (9 augusti 2008)

huh?
10 427 Inlägg
9 augusti 2008
Största nackdelen med 940 är kvaliteten på dörrsidorna from 1993.
Massa skrynkel på dörrsidorna pga att dom bytte lim alternativt tog
bort den lilla vadderingen som fanns under vinylen innan (olika bud).
Så försök hitta en utan skrynkel vid rutorna. wink

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 augusti 2008
steifan skrev:

har de problemet bak sad

men annars är det kärvande glidbultar till bromsoken fram som är standad och
rost om det finns är det neder kant på dörrar och skärmkanter, mest bak.
under bilen brukar inte vara problem

Jonas

blacken
9 augusti 2008
Trådstartare
Volvo__Mannen skrev:
steifan skrev:

har de problemet bak sad

Hur är dom motormässigt då? Jag tänkte att skaffa en Ltt..

35 Inlägg
9 augusti 2008
Det ska inte va VOLVO :S hahahaha smile Kolla min sida för att se riktiga bilar du ^^ wink

blacken
9 augusti 2008
Trådstartare
Amandah skrev:
Det ska inte va VOLVO :S hahahaha smile Kolla min sida för att se riktiga bilar du ^^ wink

Jodå jag har funderat på Saab ( har haft "drösvis" av dom), men Volvon känns mera " riktig" så att säga. Utan att för den sakens skull klanka på Saab, för dom är också bra bilar..

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2008
blacken skrev:
Volvo__Mannen skrev:
steifan skrev:

har de problemet bak sad

Hur är dom motormässigt då? Jag tänkte att skaffa en Ltt..

Motor mässigt är alla b230 maskiner odödliga tongue
Turboaggregaten är de bra kvalite på också...

är servicen skött på spisen behöver du inte bry dig om den....

Vet inte någon som lagt en 230Ft /FK motor pga av dålig lager eller kolvringar eller dyligt...

MEN de finns folk som inte byter glykolen i kylarsystemet som man ska göra rätt ofta, å till följd av detta försvinner rostskyddet å jag tror du vet att om man har aluminium (toppen) mot något annat material tex blocket (gjutjärn) så blir de galvaniska strömmar å detta äter i diverse material

Har bytt toppapackningar på ex antal då dom inte bytt glykolen å på vissa av dom är vattenkanalerna så uppätna så att de är max 4-5 mm packningsyta mellan cylindern å kanalen å de är rätt lätt för flera toppapackningar som springer läck då..
Finns även dom som fått byta topp för de har frätt i dom....
Men om man kollar på hur många 700-940isar de finns är inte problemet så himla stort, beror som sagt på vem som ägt / servat bilen men kan vara värt å tänka på

själv har jag kört trimmat sedan 23000mil - 28000 mil å dom sista 1000 milen har de varit ca 250 hk i den å de har funkat kalas inte bytt något i blocket eller liknande...

BTW ... Jo de sitter AW lådor i dom,, Är bilen skött å oljan är bytt på lådan så brukar de funka (du har inte skrivit detta men oftast vill mycke ha mer )Om du skulle få för dig å trimma så gå inte längre än chippat å avgas  MAX för då lär du garanterat få väldigt mycke slir å konstiga växlingar...

blacken
9 augusti 2008
Trådstartare
Jag bugar och tackar för alla svar. Nu så har jag fått lite mera "kött på benen" så att säga. smile
MVH
blacken

Sök