2717
Sök

Lagligt mönsterdjup för sommar resp. vinterdäck?

Svetsare
3 150 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Hey!  Kom att tänka på detta då saaben har väldigt slitna däck.  Nån som vet det lagliga mönsterdjupet för sommar resp. vinterdäck, och vinterdäck med utdragna dubbar (som på min saab)?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

133 Inlägg
12 augusti 2008
1,6 mm på sommarn, 3mm på vintern.
Vet inte om det är lagligt med vinterdärck med utdragna dubbar, men du får aldrig kombinera friktionsdäck och dubbdäck..

If you don't live for something, you'll die for nothing

Svetsare
3 150 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Hoegwall skrev:
1,6 mm på sommarn, 3mm på vintern.

Gäller det alla däck?  (även vinterdäck med dubb utdragna)

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

133 Inlägg
12 augusti 2008
jag kan inte tänka mig annat. Minsta lagliga däckmönster på vintern är 3 mm.

Sideways.nu
873 Inlägg
12 augusti 2008

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.

Svetsare
3 150 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Ok smile   Tack Hoegwall och FluGan! smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 augusti 2008
på vinterdäck gäller alltid 3mm även om de är utdragna dubb å du kör på sommarn..

133 Inlägg
12 augusti 2008
varsågod smile

4 586 Inlägg
12 augusti 2008
Xuri skrev:
på vinterdäck gäller alltid 3mm även om de är utdragna dubb å du kör på sommarn..

vid en flygande besigtning så fick jag ha mindre än 3mm på mina däck med urdragna dubb

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 augusti 2008
jorre83 skrev:
Xuri skrev:

vid en flygande besigtning så fick jag ha mindre än 3mm på mina däck med urdragna dubb

jahapp då är de nya regler för de....Jag rekommenderar de dock inte tongue för sommardäck är snorhalt på sommarn

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 augusti 2008
1,6mm på sommarn 3mm på vintern

Vid besiktning med vinterdäck så skall dom va 3mm osäkert om vad dom säger på hemmagjorda sommardäck (vinterdäck med urdragna dubb)

Men det e väll kanske inget man skall köra runt på ändå

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 augusti 2008
JaggaChafen skrev:
1,6mm på sommarn 3mm på vintern

Vid besiktning med vinterdäck så skall dom va 3mm osäkert om vad dom säger på hemmagjorda sommardäck (vinterdäck med urdragna dubb)

Men det e väll kanske inget man skall köra runt på ändå

vet förut att de var 3mm på alla vinterdäck även om man dragit ur dubben för å ha dom som sommardäck...vinterdäcken är inte designade för varken sommar eller  1.6mm mönsterdjup men dom har la ändrat de...

4 586 Inlägg
13 augusti 2008
Xuri skrev:
jorre83 skrev:
Xuri skrev:

jahapp då är de nya regler för de....Jag rekommenderar de dock inte tongue för sommardäck är snorhalt på sommarn

hade det på sommarbilen när det stog i garaget under vintern och den första dagen när jag tog ut den hade inte ens kört 4 km vad stog inte där om en polis och såklart hade gasfoten blivit för tung

jag skulle inte heller rekomendera att köra på vinterdäck med urdragna dubbar

Sök