4083
Sök

Volvo 850, àngående montering av sensorer oljetryck ?!

1 587 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Hej big_smile Nu är de så att ja ska ha i oljetrycks mätare och olje temp i min volvo 850 !
Men ja har inte en aning om vart man ska skruva dit sensorerna sad !

Är de nån som har erfarenhet av detta så skulle ni ju kanske lägga in en bild på vart bulten sitter eller så big_smile!?

Tacksam för all hjälp och info big_smile!

8 252 Inlägg
9 februari 2008
Är ju bara att köpa en y-adapter till oljetrycksmätaren (M14*1,5) och ta oljetrycket ur samma hål som orginal och oljetempen tar jag i oljepluggen. Bytte ut vanliga pluggen mot en adapter M18*1,5

http://www.biltema.se/products/product. … emId=77423 (y-adapter)
http://www.biltema.se/products/product. … emId=77432 (istället för oljeplugg)

1 587 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Men den olje pluggen tror ja att ja fick med mätaren, men y adaptern, var ska ja skruva dit den, asså de e de jag behöver veta... Ja har ju skruvarna som ja fick med, de finns ju en bult som man skruvar loss o sen skruvar dit sensorn man fick med mätaren, de vet ja, men de ja inte vet är VART den bulten sitter asså.. har inte en aning vart dom grejer sitter för att ens kunna skruva dit dom.. Så även om ja hade allt som behövdes så vet ja inte vart mans kruvar dit dessa grejer.. De e de som ja undrar hehe big_smile!! tack för info !! big_smile

8 252 Inlägg
9 februari 2008
Om du tittar på området mellan oljestickan och startmotorn så sitter det en grej som ser ut som en stor mutter med ett svart plaströr (typ 3cm lång) på som det går en liten sladd till. Det är oljetryckgivaren. Skruva ur den. Sätt fast både orginalgivaren och den till mätaren du köpt på adaptern (det kan dock va en bra ide att koppla ur batteriet innan, jag brände en givare första gången jag satte dit min, nycklen jag hade och drog åt med kom ut startmotorn, och sen va det bara slut med den givaren) och skruva i den i hålet där tryckgivaren satt. Koppla in kablarna. Klart.

Sätter man inte tillbaks orginalgivaren kommer oljetryckslampan lysa hela tiden.

1 587 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Ooook big_smile !! Tack så jätte mkt.. Så lät ju inte svårt alls då.. Men olje temp då ? Hur gör ja där ? vart ska den sensorn skruvas ?

8 252 Inlägg
9 februari 2008
Satte givaren i en adapter (som jag länkade till längre upp) i samma storlek som pluggen. Sen bytte jag ut vanliga oljepuggen mot adapter+givare vid ett oljebyte. Avsevärt smidigare än att borra ett hål och gänga i tråget som är det andra alternativet.

1 587 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Hmm.. ja fattar.. men kan du adda mig på msn .. ??

Liquid_187@hotmail.com

Så ska ja visa bilder på vad jag fick med mätarna.. För ja tror de e lite lättare då ! big_smile

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 augusti 2008
Har bra bild på min sida på vad jag har använt, blev skitbra smile

195 Inlägg
16 augusti 2008
Jag satte en adapter vid oljefiltret, emellan filtret och "koppen". Dock använde jag en Sandwichadapter(finns på bl.a Creatix under menyn "mätartillbehör". Sen var det bara att skruva fast adaptern plugga in Oljetemp/trycket i adaptern tuta och köra!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 augusti 2008
Dawee skrev:
Jag satte en adapter vid oljefiltret, emellan filtret och "koppen". Dock använde jag en Sandwichadapter(finns på bl.a Creatix under menyn "mätartillbehör". Sen var det bara att skruva fast adaptern plugga in Oljetemp/trycket i adaptern tuta och köra!

vadfan får man dit en sån? är ju så jävla trångt tongue

206 Inlägg
17 augusti 2008
Köp en OILGAUGE SENDERADAPTER 3/4x16 från Realcar http://www.realcar.se/servlet/us_pyra?w … st&p=H ska sitta mellan oljefiltret och motorn. cool
Senast redigerat av mrbad (17 augusti 2008)

Sök