4476
Sök

Audi 80 2.3e som knackar?!

203 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tja!
Har en Audi 80 2.3E som har börjat knacka som bara den..
Ofta börjar den knacka när den e kall, men den kan även börja när motorn är varm..

Jag la märke till att den börjar knacka när man släpper av gasen.. Testade o gasa upp lite lätt till 2000varv o släppte av, men då va det inga bekymmer. Utan det va först när jag gasade upp till strax över 3000varv o släppte, som det började knacka utav bara f*n. Testade 2000v igen, o inget knackande.

så vad är problemet?  hmm
/Jonny

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Roboo
24 augusti 2008
#2
Prova byta olja och filter.

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
24 augusti 2008
#3
Magyar skrev:
insuget?

Hur menar du??????? Hur kan ett insug knacka???
Det är väl dina ventiler som gör sej hörda det hållet,jag tror dom försöker säga dej: "snälla renovera mej"!

550 Inlägg
24 augusti 2008
#4
jmd skrev:
Tja!
Har en Audi 80 2.3E som har börjat knacka som bara den..
Ofta börjar den knacka när den e kall, men den kan även börja när motorn är varm..

Jag la märke till att den börjar knacka när man släpper av gasen.. Testade o gasa upp lite lätt till 2000varv o släppte av, men då va det inga bekymmer. Utan det va först när jag gasade upp till strax över 3000varv o släppte, som det började knacka utav bara f*n. Testade 2000v igen, o inget knackande.

så vad är problemet?  hmm
/Jonny

Det är vanligt att tryckstången till vaccumpumpen slits och blir för kort. Då knackar dom när man släpper gasen.


261 Inlägg
24 augusti 2008
#5
vakumpumpen i sig brukar blir sliten oxå. denna går dock att shimsa om, men då rör det sig om fulmeck och inget jag rekommenderar


203 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#6
plocka ur tryckstången låter farligt.. smile nä, men kan inte motorn ta skada om man kör utan?



o varför finns den där för om man ändå kan köra utan?! ber om ursäkt för min ovishet smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

550 Inlägg
24 augusti 2008
#7
jmd skrev:
plocka ur tryckstången låter farligt.. smile nä, men kan inte motorn ta skada om man kör utan?



o varför finns den där för om man ändå kan köra utan?! ber om ursäkt för min ovishet smile

Nä motorn tar inte skada. Men du har ingen bromsservo verkan. Ta ur pistången och kolla om ljudet försvinner.


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
24 augusti 2008
#8
Samma sak har hänt på min. Det som händer är att det har kommit in olja i vacuumpumpen. Ta av locket och torka rent så det blir tort så blir bilen som vanligt igen.

261 Inlägg
27 augusti 2008
#9
-Coupe- skrev:
Tryckstången behöver du bara om du kör i alperna typ...eller på höga berg...Vilket jag inte tror att du gör. Den är bara till för att vacumpumpen ska kunna tillverka vacum när lufttrycket är lågt...
Har kört utan i min väldigt länge utan att märka någon som hellst skillnad förutom en "otickande" motor.

Mvh//Niklas

vad har du rökt ??
motorn producerar just inget eget vakum, så den sitter där för att servobromsen ska fungera...



Sök