4454
Sök

koppling körd efter bärgnings försök? :/

203 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tja!
En polare hade parkerat sin bil i ett dike o ville ha hjälp upp, o genomsnäll som man e så fösöker man ju hjälpa till.. höhö.. Men efter två försök så gav jag upp... o det gjorde tydligen kopplingen oxå?! hmm

För när jag skulle åka därifrån så kunde jag inte komma iväg mjukt. Jag började krypköra därifrån, men när jag började gasa så hoppade bilen fram!! Lite som när man precis börjat övningsköra o ska iväg från stillastående..

Kan ju tillägga att det luktade "brända lameller", strax efter bärgnings försöket, enligt farsgubben.

Nu har jag kört med bilen i två veckor, o själva hoppandet/hackandet har avtagit.. men inte helt o hållet..

Bilen är en Audi 80 2.3E -92

så till frågorna:
1: e kopplingen körd
2: eller kommer den bli bättre me tiden (med tanke på att det inte e lika illa som det va i början)
3: OM kopplingen måste bytas, vad kommer det kosta?

/Jonny

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Roboo
24 augusti 2008
#2
Verkar inte vara kopplingen.

Är kopplingen slut så brukar det vara så att den slirar, alltså när du försöker köra iväg så ökar motorvarvet bara fast du har en växel i och kopplingspedalen är uppsläppt.


Något problem med bränsletillförseln kanske det är?

203 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#3
nej. jag försöker köra iväg som vanligt, men ju mer jag släpper koppling/o ju mer gas jag ger, destå mer hackar sig bilen fram...

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Roboo
24 augusti 2008
#4
hmm..  Kanske själva lamellplattan som det har hänt nåt med (spruckigt) och nu när du har kört så har den "slipat" till sig så det har börjat blivit bra igen.

Får vänta tills någon "Kopplingsexpert" svarar:)

203 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#5
men om lamellerna har slipat till sig själva e allt bra igen då? eller kommer jag tillslut att behöva köpa ny koppling ändå?

"Kopplingsexperten" är välkommen att ge svar på mina frågor smile
Senast redigerat av jmd (24 augusti 2008)

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

687 Inlägg
24 augusti 2008
#6
Du slirade inte så jävligt på kopplingen att svänghjulet har blivit skevt? Eller så kanske packboxen läcker så du har bränt fast olja på lamellen.

203 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#7
Det slirades ju en hel del big_smile Men om svänghjulet blivit skevt så skulle ju inte problemet avtagit, right?

MEN om packboxen läckt, o det bränts fast olja på lamellen, så borde väl det försvinna tillslut? asså, helt o hållet..

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Smålänning
7 887 Inlägg
24 augusti 2008
#8
Enöligt mig, om kopplingen känns normal, så verkar det som att du bränt tryckplattan så den blivit skev eller glasad på vissa ställen.. Går att slipa av med smärgelduk, men bäst är att byta...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

203 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#9
BTLulle:

testade det du skrev, o det verkade hjälpa smile
men kommer bilen bli helt återställd, om det nu bara va olja på lamellerna som va felet?

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
25 augusti 2008
#10
Om det kommit olja på lamellen en gång kommer det säkert komma mer vartefter och är nog inte lätt att slira bort när det kommer nytt hela tiden wink .

- Time Attack -

C(^^,)
453 Inlägg
25 augusti 2008
#11
Men Audi har la hydral koppling va ??
om hans koppling skulle gått så skulle pedalen legat i botten ? Right ? För när hydralen tappar orken så orkar ju inte kopplinspedalen stå upp med endast fjädren.
Senast redigerat av HKS (25 augusti 2008)

687 Inlägg
25 augusti 2008
#12
HKS skrev:
Men Audi har la hydral koppling va ??
om hans koppling skulle gått så skulle pedalen legat i botten ? Right ? För när hydralen tappar orken så orkar ju inte kopplinspedalen stå upp med endast fjädren.

Man har väl  tryck i hydraulen även om lamellen är sliten.

203 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#13
ok..
men vad e det som gör att det läcker då? o vad brukar det kosta att fixa smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

687 Inlägg
26 augusti 2008
#14
Det är antingen packboxen mellan motor o låda eller så läcker det från växellådan.

687 Inlägg
28 augusti 2008
#15
BTLulle skrev:
Lite förtydlingade till ovanstående inlägg, Antingen läker packboxen på vevaxeln eller så är det den på utgående axeln ur växelådan som läker. Inte packboxen mellan motor och växelåda :-)

MVH Peter

Hahah helt rätt. Jag som slarvade när jag skrev. Skulle det vara från växellådan så borde den snart bli trögväxlad tycker jag,fast det behöver väl kanske inte läcka så mycke för att den ska hugga. Men kolla ändå nivån i lådan.
Senast redigerat av volvo_Tobias (28 augusti 2008)


Sök