3611
Sök

Nu är Viper snabbast!

4 506 Inlägg
28 augusti 2008
#21
kolvas skrev:
_Wallis_ skrev:
Grattis Amerikat wink

Och hahahahaha på alla er i*ioter som sitter o klagar på att kan körde
dåligt. Han var nog rätt så säker på vad han gjorde.
Utväxlingen från 4-5 skiljer kanske såpas mkt att han hade tappat på det i
moment om han hade växlat upp, och därav tjäna på att ligga på varvstopp ibland..

Han låg på varvstopp alldeles för många ggr. och alldeles för länge, dessutom så var det tveksamma inbromsningar och instyrningar + att han missade apex i flera böjar.
Han kan säkert köra men med mera träning så hade han garanterat kapat 5-7sek på den tiden

Fasen va gött. Men då kan ju du ta kontakt med dem och säga att du kan göra det
bättre. För dom sätter nog en osäker kille bakom ratten, Som lyckas slå rekodet...
Det handlar nog mer om att han låg på gränsen för vad det gick å köra..

Kan du andas kan du dö.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 augusti 2008
#22
response skrev:
Jag är ingen expert på Viper, går den versionen (ACR) att köpa och köra på gatan?

Som jag förstod det av artikeln så: ja.

Bilen var tydligen även "utrustad" med Hard Core paketet som tar bort en massa grejor som ljuddämpning, stereo osv.


Så det verkar vara en äkta gatlaglig bil man kan köpa direkt hos handlaren.


EDIT: Och föraren kommer från ett racing-stall som tjänar sina dineros på att rusa Vipers runt ringen så ja, han *bör* nog veta vad han sysslar med wink
Senast redigerat av TBOC_Razor (28 augusti 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

737 Inlägg
28 augusti 2008
#23
AeroMalm skrev:
tror GTR V-spec kommer ta rekordet när dom varit där och testat...

plus att det kommer minst en Nismo och en Evo modell


7 120 Inlägg
28 augusti 2008
#24
Siarnaq skrev:
Aerodynamik skrev:
Är det där verkligen en "vanlig gatlaglig" bil ens? tongue

Ja den är gatlegal, precis som dess föregångare, den förra ACR vipern.

Aldrig hört talas om, kan man verkligen gå in till närmsta Dodge-handlare och köpa en ACR Viper och för hur mycket?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 augusti 2008
#25
TBOC_Razor skrev:
Som jag förstod det av artikeln så: ja.

Bilen var tydligen även "utrustad" med Hard Core paketet som tar bort en massa grejor som ljuddämpning, stereo osv.


Så det verkar vara en äkta gatlaglig bil man kan köpa direkt hos handlaren.


EDIT: Och föraren kommer från ett racing-stall som tjänar sina dineros på att rusa Vipers runt ringen så ja, han *bör* nog veta vad han sysslar med wink

Jadå, precis som föregående modellen av ACR, så är den gatlegal.

Varför har folk svårt att förstå det helt plötsligt? :o


http://www.dragtimes.com/images/9003-2001-Dodge-Viper.jpg

Här är en gammal ACR Viper. Det är en Viper med bättre stötdämpare och chassiereaktioner. Det är allt i princip.

Och ja Aerodynamik, dom går att köpa i vilken certifierad Viper handlare, tror dock det är på beställning eftersom dom lär vara eftertraktade.
Vet ej priset dock.
Senast redigerat av Siarnaq (28 augusti 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

DaViper
28 augusti 2008
#26
100 000 USD kostar den nya SRT-10 ACR och den är helt streetlegal!

http://lh6.ggpht.com/_ok4oTssk4ho/R5QKwswDbGI/AAAAAAAABRU/hSse6lcEy1c/dg008_065vp.jpg

Men jag fattar inte vad han håller på med:
Han har typ 800 Nm framför sig upp till 4000-5000 varv, varför ligga och pressa varvstoppet?

Och jag vet vad jag talar om för jag ÄGER och KÖR min Viper på bana:
En normal bana som Gelleråsen, Mantorp eller Gotland Ring växlar jag 2 ggr, före och efter långa rakan, resten sköter V10:ans enorma vridmoment om. Han hade lugnt kapat 2-3 sekunder om han legat på en högre växel.

Föraren kommer från Zakspeed som kör 24-timmarspå Ringen och tar ut folk på turiståkningar i sin Vipers och dom ligger inte och pressar mot varvstoppet på det sättet då.

Men han är snabbast hur som helst, bara att gratulera, ordningen är återställd - Vipern är snabbast igen och i morgon ska jag fira det med en tur i min egna Viper :-)

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 augusti 2008
#27
I artikeln står det:
"(A note on the two Viper ACRs: Except for a Racetech seat with a six-point harness, each ACR is factory stock and fitted with the Hard Core package, a no-cost option that cuts 40 pounds off the curb weight. About 10 percent of ACR customers order the HCP, which deletes the audio system, trunk carpet, rear cabin sound insulation, tire inflator kit, hood insulator, and steel battery cover.)"

Alltså går den köpa och är gatlegal. 10% av kunderna köper den i detta utförande...

4 506 Inlägg
28 augusti 2008
#28
DaViper skrev:
100 000 USD kostar den nya SRT-10 ACR och den är helt streetlegal!

http://lh6.ggpht.com/_ok4oTssk4ho/R5QKw … _065vp.jpg

Men jag fattar inte vad han håller på med:
Han har typ 800 Nm framför sig upp till 4000-5000 varv, varför ligga och pressa varvstoppet?

Och jag vet vad jag talar om för jag ÄGER och KÖR min Viper på bana:
En normal bana som Gelleråsen, Mantorp eller Gotland Ring växlar jag 2 ggr, före och efter långa rakan, resten sköter V10:ans enorma vridmoment om. Han hade lugnt kapat 2-3 sekunder om han legat på en högre växel.

Föraren kommer från Zakspeed som kör 24-timmarspå Ringen och tar ut folk på turiståkningar i sin Vipers och dom ligger inte och pressar mot varvstoppet på det sättet då.

Men han är snabbast hur som helst, bara att gratulera, ordningen är återställd - Vipern är snabbast igen och i morgon ska jag fira det med en tur i min egna Viper :-)

Vet ej om du bara visste en massa om han eller om du har hafft kontakt med han?
Skulle inte du kunna få det som läxa av oss här i tråden att ta reda på varför han
gör det?

Han borde ju kunna nås via ngn mail lr sida?


Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

DaViper
28 augusti 2008
#29
Jepp du sparar 18 kg på Hard Core-paketet dvs en total viktbesparing på 40 kg mot en standard SRT-10....


Och vi som snart har sparat 100 kg på Corvetten.....längtar till nästa års banträffar smile

DaViper
28 augusti 2008
#30
_Wallis_ skrev:
DaViper skrev:
100 000 USD kostar den nya SRT-10 ACR och den är helt streetlegal!

http://lh6.ggpht.com/_ok4oTssk4ho/R5QKw … _065vp.jpg

Men jag fattar inte vad han håller på med:
Han har typ 800 Nm framför sig upp till 4000-5000 varv, varför ligga och pressa varvstoppet?

Och jag vet vad jag talar om för jag ÄGER och KÖR min Viper på bana:
En normal bana som Gelleråsen, Mantorp eller Gotland Ring växlar jag 2 ggr, före och efter långa rakan, resten sköter V10:ans enorma vridmoment om. Han hade lugnt kapat 2-3 sekunder om han legat på en högre växel.

Föraren kommer från Zakspeed som kör 24-timmarspå Ringen och tar ut folk på turiståkningar i sin Vipers och dom ligger inte och pressar mot varvstoppet på det sättet då.

Men han är snabbast hur som helst, bara att gratulera, ordningen är återställd - Vipern är snabbast igen och i morgon ska jag fira det med en tur i min egna Viper :-)

Vet ej om du bara visste en massa om han eller om du har hafft kontakt med han?
Skulle inte du kunna få det som läxa av oss här i tråden att ta reda på varför han
gör det?

Han borde ju kunna nås via ngn mail lr sida?


Vh Wallis

Haha orka -
ska fråga honom när jag är nere på Ringen nästa gång - bara dom namnger vilken av förarna det ok?

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 augusti 2008
#31
DaViper skrev:
100 000 USD kostar den nya SRT-10 ACR och den är helt streetlegal!

http://lh6.ggpht.com/_ok4oTssk4ho/R5QKw … _065vp.jpg

Men jag fattar inte vad han håller på med:
Han har typ 800 Nm framför sig upp till 4000-5000 varv, varför ligga och pressa varvstoppet?

Och jag vet vad jag talar om för jag ÄGER och KÖR min Viper på bana:
En normal bana som Gelleråsen, Mantorp eller Gotland Ring växlar jag 2 ggr, före och efter långa rakan, resten sköter V10:ans enorma vridmoment om. Han hade lugnt kapat 2-3 sekunder om han legat på en högre växel.

Föraren kommer från Zakspeed som kör 24-timmarspå Ringen och tar ut folk på turiståkningar i sin Vipers och dom ligger inte och pressar mot varvstoppet på det sättet då.

Men han är snabbast hur som helst, bara att gratulera, ordningen är återställd - Vipern är snabbast igen och i morgon ska jag fira det med en tur i min egna Viper :-)

För att undvika missförstånd; jag försöker inte säga emot dig nu. Men... smile
Jag har inte kört på Ringen(endast Mantorp för min del ännu) och det ser ut som att det går väldigt fort samt är ojämnt underlag. Trots att han håller ratten med bägge händerna så rycker det kraftigt höger/vänster. Om det rycker så i ratten så hade inte jag heller viljat släppa med en hand för att växla upp när det ändå kommer en kurva väldigt snart.
Har bara sett halva filmen än men såg att han gick in i varvstoppet på en raksträcka. DET kan jag dock tycka var onödigt...

Med endast 3 dagar på Mantorp som erfarenhet så får ni gärna rätta mig/föra diskussionen vidare... smile Jag lär mig gärna! smile

4 506 Inlägg
28 augusti 2008
#32
TCG
big_smile hehe han värkade inte ha så mycket imot att släppa ratten tongue
Varje gång ngt inte gick som planerat, Te.x ett släpp så vifftade
han med handen, Typ *FAN* big_smile haha.

Kan du andas kan du dö.

DaViper
28 augusti 2008
#33
TCG skrev:
För att undvika missförstånd; jag försöker inte säga emot dig nu. Men... smile
Jag har inte kört på Ringen(endast Mantorp för min del ännu) och det ser ut som att det går väldigt fort samt är ojämnt underlag. Trots att han håller ratten med bägge händerna så rycker det kraftigt höger/vänster. Om det rycker så i ratten så hade inte jag heller viljat släppa med en hand för att växla upp när det ändå kommer en kurva väldigt snart.
Har bara sett halva filmen än men såg att han gick in i varvstoppet på en raksträcka. DET kan jag dock tycka var onödigt...

Med endast 3 dagar på Mantorp som erfarenhet så får ni gärna rätta mig/föra diskussionen vidare... smile Jag lär mig gärna! smile

PRECIS!!

Lägg i en högre växel och då behöver du inte ta handen från ratten...tänkt dig Mantorp:
enda gången du egentligen behöver växla är in på långa rakan och vid inbromsningen efter. Resten av tiden kan du fokuser på att bromsa med vänster foten, styra in vid rätt punkt och sedan gå på med gasen med höger foten - vem fan behöver paddlar när man inte behöver växla smile
Senast redigerat av DaViper (28 augusti 2008)

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 augusti 2008
#34
DaViper skrev:
TCG skrev:
För att undvika missförstånd; jag försöker inte säga emot dig nu. Men... smile
Jag har inte kört på Ringen(endast Mantorp för min del ännu) och det ser ut som att det går väldigt fort samt är ojämnt underlag. Trots att han håller ratten med bägge händerna så rycker det kraftigt höger/vänster. Om det rycker så i ratten så hade inte jag heller viljat släppa med en hand för att växla upp när det ändå kommer en kurva väldigt snart.
Har bara sett halva filmen än men såg att han gick in i varvstoppet på en raksträcka. DET kan jag dock tycka var onödigt...

Med endast 3 dagar på Mantorp som erfarenhet så får ni gärna rätta mig/föra diskussionen vidare... smile Jag lär mig gärna! smile

PRECIS!!

Lägg i en högre växel och då behöver du inte ta handen från ratten...tänkt dig Mantorp:
enda gången du egentligen behöver växla är in på långa rakan och vid inbromsningen efter. Resten av tiden kan du fokuser på att bromsa med vänster foten, styra in vid rätt punkt och sedan gå på med gasen med höger foten - vem fan behöver paddlar när man inte behöver växla smile

Om det stämmer så... Jag vill ha en Viper! tongue
Jag får då allt växla 3-4 på långa rakan och får ner på 2:an i de tighta kurvorna. Vill ju hålla henne över 4000rpm så mycket som möjligt för att ha bra respons. Är det så stor skillnad från V8(ca.400+Hk)/ till V10(500+)?
Hur är Vipern utväxlad? Med varvstopp vid 6650rpm så är mina växlar cirka(mätarhastighet):
2:an - 125
3:an - 175
4:an - 235
Senast redigerat av TCG (28 augusti 2008)

DaViper
28 augusti 2008
#35
Jag kan starta och köra Vipern, utan att ha en fot på gasen, på 4:an smile

Allt från 1000 varv upp till 5000 är ok, 6000 ligger varvstoppet på, går aldrig över 5500...

Det är inte så stor skillnad på Corvetten även om man märker av skillnaden, det är inte riktigt samma knuff i ryggen.

Vet inte riktigt hur Vipern är växlad, tittar inte så mycket på hastighetsmätaren men 3:an och 4:an klarar det mesta runt en bana. Den börjar dock bli såpass snabb numera så vi börjar närma oss 5:an på raksträckan dvs 230 km/h i slutet på rakan på Gelleråsen...
Senast redigerat av DaViper (29 augusti 2008)


Sök