3651
Sök

Volvo 760 T5 Uppdatering.

36 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Har nyligen köpt en rätt färdig 84:as Volvo 760 med T5 och nu under vintern ska den förbättras, trimmas samt göras mer personlig.

Har egentligen inte fått så mycket klargjord fakta om bilen förutom att "byggaren" eller iaf han som projekterade ombyggnaden ägde bilen imellan 1991 och 2008, ska dra dom uppgifter jag har och skulle någon här på GARAGET veta något mer om bilen så skulle jag bli lyckligare av att få den informationen!

Bilen är ursprungligen en 1984 Volvo 760 Turbo som gått endast 19000 mil.

Motorn och allt runt den ska vara ifrån en 98:as C70 T5 (240 hk) som endast gått 20 mil då den monterades i 760:in, ska tydligen suttit i en förseriebil och vara köpt på en skrot i Jönköping.

Bilen ska vara ombyggd med T5 motorn 2001 och ha ska ha gått endast 5-600 mil sedan dess.

Lådan är en svetsförstärkt m90, intercoolern ska vara en kortad lastbilsintercooler.

Den är lackad i Volvos T-röd vilket även är inlackerat på bakluckan.

Front, dörrhandtag, lister osv ska vara s90.

Var egentligen ute efter en utseendemässigt rätt original 740 med t5 då jag diggar sleeperstuket och känner mig för gammal för stylingsvängen men jag föll för 760:in då den verkar enormt välbyggd med en fabriksmässig motorinstallation samt att motorn iaf enligt uppgift gått väldigt lite!

Det som ska göras under vintern är följande:

Bekräfta motorns ursprung (enligt styrbox är det c70 men vet ej mer) för att veta mer om effekt osv... nån som har tips på hur?

Montera diffad bakaxel, tänkte beställa en hel axel med lockerdiff för enkelhetens skull samt att kunna ha nuvarande axel som reserv...vilken diff rekomenderar ni som testat?

Nya fälgar i 18" för ett hyffsat normal däckkonto..nuvarande gillar jag inte och för att anspela på redan befintliga färger ska dom gå i svart samt krom alt endast svart.

Bromsok målas om ifrån gula till röda...gillar ej för MÅNGA färger på en bil.

Ljusaste toningen på rutorna.

Ev byta ut skinninredningen emot sportstolar fram samt ett mot sportstolarna matchande baksäte..visst är skinn snyggt men dom e rätt fyrkantiga samt ej så sköna.

Hitta ett par passande framskärmar för att få bort gälarna som sitter monterade nu..spacklet har spruckit runtomkring dessutom.

Montera mer originalliknande backspeglar då M3 speglar känns rätt uttjatat samt att dom har inbyggda blinkers medans det redan sitter blinkers i skärmarna.

Avlägsna dom snyggt och seriöst hemsnickrade trälisterna då dom får mig att tänka för mycket på jaktgeväret och därmed få mig att bli mer sugen på att jaga än att köra bil.

Vad det gäller effekt så är jag väldigt öppen för förslag..helst hade jag undvikit att öppna motorn då den ev ej ens är inkörd men samtidigt så lär det vara nödvändigt om man vill ha mer än 310 hästar samt att ska man ändå riva motorn är det lika bra att göra det riktigt med stakar, kolvar osv!

Så kom igen..ge mig tips, förslag, information eller vad som helst!

Bilder finns i min användare..skulle lagt upp nån i tråden om jag bara fått till det.

Jackass
799 Inlägg
29 augusti 2008
Fantastiskt fin bil du har! Grattis och lycka till med "personifieringen" av den :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

Sök