2703
Sök

Höja laddtryck i 850 T5!?

166 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#1
Funderade på och höja mitt ladtryck utan chipp till 0,8-0,9 skulle motorn klara av de?
Har ingen erfarenhet av och höja laddet? nån som kan förklara

skulle 0,8-0,9 göra nån skillnad till original laddtrycket?


Mvh

OBS! Brosans bil!
Senast redigerat av T5-Gajjan (29 augusti 2008)


Saabvilde!
1 708 Inlägg
29 augusti 2008
#2
Vill du ha en bil med stabilt laddtryck så chippar du. Bara oseriöst att höja mekaniskt.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

187 Inlägg
29 augusti 2008
#3
haha, i en annan tråd skriver du ju att du har chippat bilen ?

166 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#4
Glömde att lägga till!! deta är inte till min 850! brosan har köpt en likadan fast han inte "cash" och ändå vill få sin 850 att gå snabbare!


10 287 Inlägg
29 augusti 2008
#5
Go ahead. Det är era bilar. Men i bilar med moderna motorstyrningar där motorstyrprogramvaran reglerar laddtrycket skall man ge sjutton i att åsidosätta sprutets säkerhetsfunktioner.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Refined
1 770 Inlägg
29 augusti 2008
#6
de e chip som gäller. Bara klåpare som ställer upp laddet mekaniskt i nya bilar

1 353 Inlägg
29 augusti 2008
#7
som ova nämnt här.. höj inte laddet mekaniskt.. motorn i sig klarar laddtryck upp mot en 1,2-1,4 men problemet är att när man höjer laddet mekaniskt(manuellt) så höjs inte bränsletrycket och följer med i den förbränningskurva som behövs för att allt ska lira ordentligt..
be din brorsa vänta en månad o sedan skaffa sig ett chip istället.. eller sponsra han med lite pengar wink
/Crille


133 Inlägg
29 augusti 2008
#8
En mappning är att rekomendera.. Risken finns annars att han bara spikar...

If you don't live for something, you'll die for nothing

1 079 Inlägg
29 augusti 2008
#9
Hoegwall skrev:
En mappning är att rekomendera.. Risken finns annars att han bara spikar...

Mappning behövs verkligen om man ska ställa laddet mekaniskt, men det blir ju fem gånger billigare med ett chip som gör båda två sakerna...

1 587 Inlägg
29 augusti 2008
#10
Chippa skiten, annars måste du få bränsle trycket att funka med skiten o då behöver du en btr..
Höjer du laddet på staget så riskerar du att den får fel blandning och kanske spikar, en kompis hade de problemet.. sad tyvärr, ja föreslår att du chipar den ! Mjukvara kostar 2000-3000 ungefär men då är de säkra grejer big_smile !


8 253 Inlägg
29 augusti 2008
#11
T5-Gajjan skrev:
Funderade på och höja mitt ladtryck utan chipp till 0,8-0,9 skulle motorn klara av de?
Har ingen erfarenhet av och höja laddet? nån som kan förklara

skulle 0,8-0,9 göra nån skillnad till original laddtrycket?

Ja, den klarar av det, det går mer än så om man nu skulle vilja. Men över en bar är börjar riskerna bli stora. Den svara lite bättre om man spänner staget, men nån egentlig skillnad i toppeffekten blir det inte. Ett chip är naturligtvis bättre, men som budgetuppgradering tills vidare duger det. Absolut riskfritt är väl inte, men det är det inte med chip heller.

Jag körde med bara uppställt i 3,5 år åtminståne utan bekymmer. Utom sista tiden innan jag rev maskin när jag körde utan slang till wastegaten, bara för att testa.



Sök