4439
Sök

Klonkande ljud vänster bak

3 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#1
Bilmodell: Honda Accord Sedan Sportdiesel

Årsmodell: 06

Miltal: 4900

Modifikationer på bilen: dragkrok

Hur yttrar sig felet?  Klonkande ljud i vänster bakparti. Ibland kan jag framkalla ljudet genom att trycka ner vänster bakparti. Ljudet uppstår främst i gupp, eller efter inbromsning, ibland efter högersväng.

Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?

Ibland kan jag framkalla ljudet genom att trycka ner vänster bakparti. Ljudet uppstår främst i gupp, eller efter inbromsning, ibland efter högersväng. Uppstår när bilen både är varm och kall och vid alla väderförhållanden.

Vilken felsökning har redan gjorts?  Jag har inspekterat bromsar, hjullager, bussningar i länkarmar och fjädring men kunde inte märka något ovanligt. En Honda tekniker har också felsökt och de sa före felsökningen att det var omöjligt att det var fjädringen som jag trodde eftersom de aldrig hade haft ett fel på fjädringen på en bil som är så ny som min. Efter att de provkört så gick de med på att de ska byta fjädringen kostnadsfritt.

1. Så till mina frågor, finns det något annat förutom fjädringen, bussningar, bromsar som kan orsaka klonk ljudet i vänster bakpart?

Kan det t.ex. vara i bakaxeln som klonket uppstår trots att bilen är relativt ny. Den har ingen tidigare ägare.

2. Bakre bromsoken kärvar så att bromsarna ligger i lite vilket nu har gjort slut på nästan hela beläggen bak. Jag påtalade för Honda teknikern att om de har smörjt bromsoken som de säger att de alltid gör så borde de inte börja kärva 900 mil (6 månader) efter servicen som de gjorde i februari i år och därför så borde jag inte få stå för kostnaden för nya belägg bak. Honda teknikern sa att det var normalt och att jag får stå för kostnaden för nya belägg ändå.

Min fråga till Er här: Är det rimligt att jag ska stå för kostnaden ändå? Ska inte bromsoken klara sig ifrån kärvning till nästa service vid 6000 mil om de har smort bromsoken, glidpinnarna etc?

Jag ska dit i morgon så det skulle vara toppenbra om jag hann få svar innan jag besöker verkstaden i morgon.

3. Tycker att det är skumt att bromsarna börjat kärva emellan service tillfällena om de alltid smörjer bromsarna. Min uppfattning är att de fuskar med det. Vilken är er uppfattning?


Eagle
Senast redigerat av Eagle (27 augusti 2008)

Neerd
1 596 Inlägg
27 augusti 2008
#2
jag skulle gissa på fjädringen jag med:) var likadant på min probe..
sen det med beläggen är ju dåligt av honda.. de ska inte börja kärva efter 6000 mil icke!det ska de fixa gratis tycker jag! JÄVLIGT bra skriven info btw... så det ska se ut

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

3 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar Alex_Side!
Jäkligt snabbt svarat.

Ja, det är dåligt av Honda att bromsarna kärvar redan efter 4900 mil. Den har ju bara gått 900 mil sedan senaste servicen. Min uppfattning är att Honda tar betalt för demontering, smörjning, montering av bromsarna men de struntar i att smörja glidpinnarna och bromskolvarna. Såg att de hade satt i en rejäl klick kopparpasta bakom beläggen bak. Det blir väldigt dyr kopparpasta det. För det arbetet tog de 358 kr för utöver arbetskostnaden på 1253kr för 4000mils service. Då vill jag att bromsarna ska hålla sig ifrån kärvning mer än 900 mil efter service om de har tagit 358kr extra utöver arbetskostnaden för servicen. Dessutom utan att meddela mig före.
Funderar på att skicka en skrivelse till Honda Nordic eller Honda Sverige, vet inte vilken av dem jag ska vända mig till.

Eagle
Senast redigerat av Eagle (27 augusti 2008)

Saab-fetischist
9 Inlägg
27 augusti 2008
#4
"3. Tycker att det är skumt att bromsarna börjat kärva emellan service tillfällena om de alltid smörjer bromsarna. Min uppfattning är att de fuskar med det. Vilken är er uppfattning?"

Jag kan aldrig tro att dom smörjer allt varje service.
Dock borde bromsinspektion ingå, i vilket fall man kikar hur beläggen ser ut.
Stöter man på en bil med dåliga belägg och ska byta, så är det nog då man smörjer upp och kollar så att allt är reko.
Nu vet jag ingenting om hur hondas mekaniker gör, och hur servicen ser ut då jag bara är billig volvomek. Men det borde vara samma princip i mina ögon
Senast redigerat av Darkis (27 augusti 2008)


Eliminator
1 441 Inlägg
27 augusti 2008
#5
Klonk - Skulle kanske kunna vara avgassystemet?

Kärvande bromsar - Om man kör normalt och bromsar försiktigt, får man ingen rörelse på kolvarna bak.
Därför kärvar de, för att motverka det, ta som vana att minst en gång varje dag bromsa kraftigt.
Det går lika bra att göra stillastående.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

3 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#6
Alex_side, Darkis och Sokrates

Tack för era svar! Det uppskattas.

Nu är missljudet äntligen åtgärdat. Höll på att flippa ur pga att behöva höra det där klonkandet hela tiden.
Det kom från dämparen (fjädringen) precis som jag sa till Honda City i Upplands-Väsby.
Deras "guru" där sa att det är omöjligt för de har aldrig varit med om det på en så relativt ny Honda.
Det måste varit pinsamt för honom att jag hade rätt från början.

Dock så fick jag betala 750 kr (inkl. arbete) för bromsbeläggen trots att de påstod att de smörjt bromsarna för 900 mil sedan (vid 4000mils servicen). De sa att det var normalt att de kärvar så ofta pga att Honda har så små spel i oken. De sa att eftersom kärvningen beror på rost så gäller inte garantin. Men kan bromsarna inte kärva pga saltavlagringar på t.ex. glidpinnarna?

Alla Honda verstäder ska smörja bromsarna vid varje service (2000 mils intervall).

Jag är övertygad om att de inte kan ha smort bromsarna för 900mil sedan. Det är min uppfattning att det är osannolikt att de ska kärva så fort eftersom det blir svårt att det bildas rost eller saltavlagringar där då.


Eftersom Honda inte smörjer bromsarna som de påstår så får jag inrätta en ny rutin att minst en gång om året ta isär bromsarna, göra rent med bromvätska och smörja upp med något bra högtemp fett som inte drar åt sig så mycket smuts. Silkon, Molybden eller PAO fett kanske. Men det får inte förstöra gummidammaskerna så som petrolium baserade fetter gör.

Eagle
Senast redigerat av Eagle (1 september 2008)


Sök