3312
Sök

Bälteskrav folkabuss - vilka årtal ?

Professionell amatör
451 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Heey vet inte riktigt om det ska ligga här men jag tyckte inte de passa nån annanstans..

Som rubriken lyder, vilka årtal kom bälteskraven och vad gäller kring detta ?

Tänkte köpa mig en äldre folkabuss och vill ju då gärna slippa dessa omständiga bälteskrav så man kan modifiera fritt för att få till den där softa hippiekänslan smile Peace

AUDI - Four rings to rule them all

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
2 september 2008
Lag på bilbälte i framsätet infördes 1975.
Lag på bilbälte för alla över 15 år i baksätet infördes 1986.
Lag på bilbälte i baksätet även för barn infördes 1988.

Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

Finns lite mer info på: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

4 Inlägg
2 september 2008
Pi skrev:
Lag på bilbälte i framsätet infördes 1975.
Lag på bilbälte för alla över 15 år i baksätet infördes 1986.
Lag på bilbälte i baksätet även för barn infördes 1988.

Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

Finns lite mer info på: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Det där känner jag inte riktigt igen... Det grimling var ute efter var troligen hur gammal buss han måste köpa för att slippa använda bälten. Det du beskriver tror jag är årtalen det blev lag på att ANVÄNDA bältet.
Tror det ligger till så att bilar från 1969 och framåt måste enligt lag ha säkerhetsbälte i framsätet, och bilar från 1970 och framåt måste enligt lag även ha säkerhetsbälte i baksätet. Kör du lätt lastbil har jag för mig att fr.o.m. 1984 måste fordonet vara utrustat med säkerhetsbälte.

Är inte helt säker på min sak, så rätta mig gärna om jag har fel. Hur som helst tål det att kollas upp en extra gång, tråkigt att stå på sbp som ett jävla fån.

Professionell amatör
451 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Stämmer bra, det jag tänkte mig var en gammal typ party/festivalbuss där man slipper bälten smile

det är ju inte helt enkelt att ta reda på vad som gäller för som ni märker så har jag fått två svar med två olika uppfattningar nu, och läser man i lagböcker o sånt så står det ju på ett språk som bara Hin Håle förstår..

AUDI - Four rings to rule them all

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
4 september 2008
Kortfattat vad som gäller gamla bilar då. Finns det bälte orginal från fabrik så ska det användas. Finns det inget så slipper du (vet dock ej när folkorna kom med bälte). Hoppas detta hjälpte nått då tongue
Senast redigerat av Pi (4 september 2008)

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

Diktator
968 Inlägg
4 september 2008
ja, som Pi skrev, sitter det orginal, eller eftermonterat så måste man ha bällte på sig.

för övrigt har jag åkt många folkabussar och haft skit skoj i dom fast jag haft bälte på mig, har även åkt många bilar utan och jag tror inte det är någon skillnad förutom att man inte dör om man har bälte på sig, kort och gott tongue

2 Inlägg
4 september 2008
from 1970 måste bälten sitta i är det en 69:a så är det bara att plocka ur om man inte vill ha dom men sitter dom där gäller bälteslagen

Diktator
968 Inlägg
4 september 2008
montera bälten i framsätena... bussarna är ju inte direkt kända för att ha bra krock förmåga och det som skiljer dig och naturen åt är istortsätt en 2 plåtar och en vindruta...

4 Doors - No Waiting
100 Inlägg
4 september 2008
är 99% säker att det var 1968 som bälteskravet kom?

Varningar. 36
1 200 Inlägg
4 september 2008
Yepp. 1968 kom kravet att du måste ha det fram, men fanns som tillval bak. 1970 kom det kravet att ha både bak och fram tror jag det var.

Och det vet jag PGA att jag har forskat i det som fan eftersom jag har en bubbla från 67 som inte har några bälten.
Senast redigerat av TFkarlsson (4 september 2008)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Sök